Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

LSD = LysergSyreDiethylamid

LSD bliver nedbrudt i kroppen til en eller anden tryptamin som man bliver blæst af. Er ret sikker på dette og skal nok lige poste en kilde hvis jeg snubler over en.

- Peace

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

D|(@ skrev:

LSD bliver nedbrudt i kroppen til en eller anden tryptamin som man bliver blæst af. Er ret sikker på dette og skal nok lige poste en kilde hvis jeg snubler over en.

- Peace

JATAK, det vil jeg MEGET gerne se kilder på. Jeg er helt overbevist om at det er LSD i sig selv som giver virkningen, og ikke en eller flere af metabolitterne. Prove me wrong!

Nå, sorry, det er off-topic... men dén der kunne jeg ikke lade stå uanfægtet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Hej Child! Kommer du oxo herinde i drivhuset? ;) Men jo, du har ganske ret. LSD forårsager alene den psykoaktive effekt, da den i centralnervesystemet fungerer som en antagonist til neurotransmitteren 5-HT2.

/karma!

Senest rettet af Halifaxxx 13 jan 2004 18:22, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hehe Halifax, ja jeg får forvildet mig herind ind i mellem ;)

Jeg ved ikke hvor du har det dér fra. LSD psykoaktive effekt skyldes primært at den virker som partiel agonist på 5-ht2a-receptoren, den samme receptor som de fleste andre psykedeliske stoffer også indvirker på. Derudover interagerer det også med en række andre receptorer i bl.a. serotonin- og dopamin-systemerne.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
OK.. alt det der kemik-sprog forstår jeg ikke endnu.
Det kommer nok engang :shock:

Men hvis jeg så endelig SKAL lave ekstrakt.. skal jeg jo stadig vide hvormeget jeg skal bruge til en dosis til en på ca. 65 kg.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

*Halifax slapper sig selv med røvkål for at fjolle rundt med fysikundervisning, når han burde koncentrere sig 100% om narkologen*

My bad! Det er lidt en trossag hvorvidt LSD er en anta- eller en agonist. Da man på et tidspunkt lavede diskriminationstest på rotter med LSD og et eller andet, andet stof (kan ikke huske præcis hvad det var). Da man gav rotterne en række forskellige 5-HT2 antagonister viste det sig at de var ude af stand til at skelne mellem LSD og prøvestoffet. Ergo må LSD være en agonist.
Men! Nyere undersøgelser har vist at det ikk er er alle 5-HT2-antagonister som blokerer for LSD's virkning. Derfor kan det heller ikke være en en agonist i klassisk forstand.

Der er, mig bekendt en del meninger på området. Desværre ligger mine bøger derhjemme, men vil lige tjekke reolen, og nettet for nogle underbyggende artikler.

Aaaargh! *Halifax* slapper sig selv endnu hårdere*

Sorry! Jeg så ikke lige at du skrev partiel. Så er vi jo for såvidt enige. Nu går jeg sgu hjem og sover!

/karma!

Titel:
Medlem

Child_Inside skrev:
D|(@ skrev:

- Peace

JATAK, det vil jeg MEGET gerne se kilder på. Jeg er helt overbevist om at det er LSD i sig selv som giver virkningen, og ikke en eller flere af metabolitterne. Prove me wrong!

Nå, sorry, det er off-topic... men dén der kunne jeg ikke lade stå uanfægtet.

Okay jeg er faktisk ikke så sikker som jeg virker :) ... men tager jeg fejl hvis jeg siger at LSD ikke er en tryptamin..? (diethylamid lyder ikke som om det er en tryptamin i modsætning til DMT, hvor T står for tryptamin)..
Jeg er ikke kemi-freak så jeg snakker bare ud fra min fornuft. Og det med at LSD nedbrydes til psykoaktive komponenter i kroppen var noget jeg havde hørt for lang tid siden, og har bare gået ud fra at det var rigtigt..

Ved godt det er off-topic, og moderatoren kan bare slette det hvis han synes...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jo, det er et tryptamin. Det indeholder en indolring og en rtp aminkæde som alle tryptaminerne, men den kan være svær at få øje på da den er ringsluttet.

/karma!

Titel:
Medlem

Halifax666 skrev:
Jo, det er et tryptamin. Det indeholder en indolring og en rtp aminkæde som alle tryptaminerne, men den kan være svær at få øje på da den er ringsluttet.

/karma!

Okay så er det sat på plads... jeg er dum.. ignorer venligst mine posts her :roll: :oops:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halifax666 skrev:
*Halifax slapper sig selv med røvkål for at fjolle rundt med fysikundervisning, når han burde koncentrere sig 100% om narkologen*

Ja, det er også tiltrængt! FYYYYYHA! Kan du SÅ lægge fysikbøgerne fra dig! :mrgreen:

Citat:
My bad! Det er lidt en trossag hvorvidt LSD er en anta- eller en agonist. Da man på et tidspunkt lavede diskriminationstest på rotter med LSD og et eller andet, andet stof (kan ikke huske præcis hvad det var). Da man gav rotterne en række forskellige 5-HT2 antagonister viste det sig at de var ude af stand til at skelne mellem LSD og prøvestoffet. Ergo må LSD være en agonist.

Jeg går ud fra at det omtalte prøvestof var en agonist? Ellers giver det nemlig ikke ret meget mening, det dér... ;)

Citat:
Men! Nyere undersøgelser har vist at det ikk er er alle 5-HT2-antagonister som blokerer for LSD's virkning. Derfor kan det heller ikke være en en agonist i klassisk forstand.

Dette kan også tænkes at være fordi LSD's affinitet for receptoren er stærkere end visse antagonister.

Citat:
Der er, mig bekendt en del meninger på området. Desværre ligger mine bøger derhjemme, men vil lige tjekke reolen, og nettet for nogle underbyggende artikler.

Det må du meget gerne gøre alligevel, på trods af følgende:

Citat:
Aaaargh! *Halifax* slapper sig selv endnu hårdere*

Sorry! Jeg så ikke lige at du skrev partiel. Så er vi jo for såvidt enige. Nu går jeg sgu hjem og sover!

Hehe, sådan kan det gå når man ikke er vågen :lol:

Kan du forresten ikke skile de poster fra som handler om LSD, og smide dem ned i synt? Det er jo offtopic her, men en udmærket diskussion at have kørende :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hermed gjort! Forstår egentlig heller ikke hvorfor diskussionen blev drejet i den retning i første omgang?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der var lidt info her Postulated Mechanisms of LSD

Der står oxo det med rotterne. Prøvestoffet var Salin. Ved ikke om det er en agonist, men det må det jo, logisk set, være.

/karma!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]