Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Kan man bruge propranolol som et effektivt middel imod stofinduceret hjertebanken :?:

Jeg er træt af en puls og blodtryk på den forkerte side af 140 bare fordi det er weekend :x

Titel:
Medlem

Jeg ingen erfaring med stoffet i stof-sammenhæng, men det tager toppen af min eksamensangsts fysiske problemer (rysten etc.).

Men helt ærligt. Hvis man får hjertebanken burde man måske tænke sig om en ekstra gang, inden man æder narko. At æde flere stoffer til at tage symptomerne, er måske ikke så smart. Common sense imo.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det kan du i hvertfald...

Jeg bruger typisk 40 mg. efter en bytur på amfetamin, og i andre tilfælde 20 mg. efter MDMA eller andre mindre stimulerende substanser.

...men igen, så er det individuelt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvad med beta-blokkere? De kan vel også bruges?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Treasure skrev:
Hvad med beta-blokkere? De kan vel også bruges?
Propanolol er en beta-blokker.

Findes der nogen beta-blokkere i håndkøbs udvalget?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Beta-blokkere kan godt bruges til at sænke pulsen under og efter indtagelse af stimulanser, MEN i følge min tidligere research på området (som jeg desværre ikke lige har nogle gode links til....jeg skal prøve at finde nogle) giver det faktisk en forøget risiko for hjertestop ved indtagelse af f.eks. høje doser kokain. Man anbefaler derfor, så vidt jeg ved, lægerne IKKE at bruge beta-blokkere på folk der kommer ind med overdoser på stimulanser.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Efter at have søgt lidt på google ser det ud til at det specifikt er kombinationen af beta-blokkere og kokain der er uheldig. Jeg er ikke sikker på hvordan det forholder sig med andre stimulanser. En hurtig søgning på "beta blockers cocaine" på google.com giver indtryk af generel enighed om problemerne ved den ovennævnte kombination.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kjøbenhavnstrup
Lad os se:
Propranolol er en uspecifik betablokker og andvendes bl.a. tilbehandling af hypertension - i doser på 40 mg 2 gange dagligt, evt. øget til 80-160 mg per dose...
Bivirninger er kølige ekstremiteter, søvnforstyrrelser, mareridt, depression, impotens - og udløsning af hjerteinsufficiens og bronkokonstriktion hos disponerede. Desuden risiko for blodtryksstigning hos diabetikere. Får man oparbejdet et solidt forbrug af propranolol og afbryder medicineringen kan takykardi, blodtryksstigning og angina pectoris komme med som en uønsket bonus.

Der kan læses lidt om kokaininducerede hjerteproblemer og adrenoreceptorer her:
http://jpet.aspetjournals.org/cgi/conte ... /288/2/685

/Baudrillard

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hypertension = forhøjet blodtryk
de nævnte bivirkninger forekommer ikke nødvendigvis....faktisk er risikoen for de voldsomme bivirkninger, som du der læser op fra et eller andet lægeleksikon (uden at oversætte fra latin), ikke særlig stor.
Desuden får man ikke "oparbejdet et solidt forbrug" af betablokkere, da de ikke er vanedannende eller har nogen som helst attraktiv effekt. Og hvis man har et så højt forbrug at det giver store bivirkninger vil man sandsynligvis trappe ned i samråd med en læge.

Og ja, det er et fedt link hvis man er en rotte og er bange for at man får hjerteproblemer af sit kokainforbrug....

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kjøbenhavnstrup
Som med den meste medicin så forekommer alle virkninger og bivirkninger ikke hos alle brugere.

Man kan jo få oparbejdet et solidt forbrug af lidt af hvert:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Sandsynligvis trappe ned i samråd med en læge? Ja, nogle vil, men ikke alle - og selv dem der gør er ikke sikret mod bivirkningerne.

Og jeps - et dejligt link for kokainmisbrugende rotter, så hvis du kender nogen, så send det videre til dem!

/Baudrillard

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]