Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 20:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tramadol
Junior medlem

Til at starte med, har været regelmæssig læser gennem længere tid, men er det første indlæg... Så feel free to correct me :peace:

Grunden til jeg starter denne tråd, er for at give folk lidt klarhed over stoffet tramadol, så folk ved hvad det er de giver sig i kast med. Især fordi jeg ofte synes at folk misforstår hvad tramadol er for noget (Subjektiv holdning, så hvis du ved det, så bare spring indlægget over :wink: ). Min baggrund for at skrive dette indlæg, er jeg gennem min pusher (lægen), har fået stort hele arsenalet af smertestillende incl. tramadol gennem 5 år, pga. en helt smadret skulder der har medført 4 operationer.

Tramadol

Tramadol er kort sagt, det virksomme stof i smertestillende produkter såsom Tadol, Mandolgin, Dolol, Tradolaen osv.
Tramadol er et såkaldt syntetisk mofin lignende præparat, som både kan fås i hurtigvirkende form, eller en depot udgave. For er skære det lidt ud i pap, er det lillebroren til "rigtige" morfin præparater såsom Oxynorm (hurtig) eller Oxycontin (depot).

Virkning

Med hensyn til smerte behandlingen er min erfaring, at tramadol ikke som sådan bare tager alle smerter, men mere at bare bliver ligeglad med at man har smerter.. Hvis det giver mening? :P Samtidig bliver man ofte opstemt, glad, og mister sine bekymringer, samt ens krop bare er afslappet (kan bedst beskrive det som, at lige have fået massage over hele kroppen, af en lille thai dame :rocking: ). Men især når man starter med tramadol, klør man ofte, og kan få kvalme. Dette er ofte en tegn på, at man måske skulle have taget lidt mindre, kan være svært lige at vurdere hvad man har brug for.. Alt efter ens hensigter :wink:

Tolerance

Med tramadol, er der samme problemstilling som ved alt andet medicin, man udvikler tolerance!!! Og lige præcis dette er efter min mening (igen subjektiv), det der kan fortælle om man er på vej ud i et misbrug med tramadol. Hvis man hele tiden har brug for øget doser, så er det en pæn lille hentydning fra kroppen, om at man måske skulle tage en pause, eller stoppe....

Når man skal stoppe, efter legen ikke er god mere

Min erfaring er det med abstinenser kommer meget an på om man har taget tramadol for sjov, eller man virkelig har haft smerter (Har INGEN belæg for dette, kun erfaring fra folk jeg kender). For de personer som bare har taget tramadolen for sjov, har fortalt mig om meget store problemer med at stoppe, og har virkelig haft nogle lorte uger efter de er gået cold turkey!

Blandt de symptomer som man sikkert kommer til at opleve hvis man skal stoppe efter længere tid, er:
- RLS (Restless leg syndrome)
- Søvnbesvær (Især lige efter man er stoppet)
- Manglende energi
- Faldende selvtillid (Ens adfærd har ofte været påvirket af tramadolen)
- Hovedpine (Kommer sjovt nok i forbindelse med manglende søvn)

Disse symptomer kommer i en periode fra 1-3 dage og helt op til flere uger efter man er stoppet, alt efter hvor meget man har taget, og hvor lang tid man har gjort det.

Det eneste jeg kan sige, er at det kan godt være det "kun" er kunstigt morfin, men der er ikke ret mange der kan styre det, hvis de først kommer igang...

God vind

Titel: Re: Tramadol
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
nice post :D kunne godt være man tænkte en ekstra gang inden man fylder sig med syntetiske opiater :D

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
I det hele taget med opiater.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

True that.

Iøvrigt nok det bedste debutindlæg set på psychedelia, trådstarter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven

Self. også opiater.
det var fordi jeg aldrig ville tage nogle opiater af princip men syntetiske har jeg prøvet

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Insane psychedelia user!

Tramadol er ikke et opiat. Det er heller ikke kunstigt morfin. Det er Tramadol.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

På pro medicin står der ellers at det er en "Syntetisk opioid med monoaminerge egenskaber" hvas så end den sidste del betyder.

Junior medlem

Hehe, du har jo til dels ret, for når det aktive stof er "kunstigt", er det jo per definition ikke det samme som "den ægte vare". Dog har det morfin-ligende egenskaber.

Jeg citerer

"Moderate til stærke smerter. Er et centralt virkende medicin med morfinlignende virkning."

- http://www.netpatient.dk/Mandolgin.htm

Samt har jeg gennem årene, haft 4 forskellige læger. Alle disse har kaldt det syntetisk morfin.. Men er egentlig ikke så vigtigt, min pointe med hele mit indlæg, var bare at oplyse folk lidt mere om hvad de giver sig i kast med, hvad angår tramadol. For synes desværre at folk har en tendens til at undervurdere hvor vanedannende det kan være, bare fordi det "kun" er "kunstigt/syntetisk" morfin eller har morfinligende egenskaber.

Insane psychedelia user!

På pro medicin står der ellers at det er en "Syntetisk opioid med monoaminerge egenskaber" hvas så end den sidste del betyder.

Ja. det er da heller ikke uforeneligt med hvad jeg skriver?

Medlem
Brugeravatar

Ja. det er da heller ikke uforeneligt med hvad jeg skriver?

Tror det er fordi der er stor forvirring omkring opiater og opioider.

Psyduck, opiater er opioider, men opioider er ikke nødvendigvis opiater. Et opioid er et stof der virker ved at binde sig til opioidreceptorerne. Opiater er naturligt forekommende alkaloider i opiumsvalmuen som virker ved at binde sig til opioidreceptorerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved skam godt hvad forskellen på opiater og opioider er...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg vidste det også!

Nej, pis. jeg synes det er fint med en præcision. Der er tit lidt forvirring omkring begreberne.

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem

Jeg er selv invalid, smerteinvalid. Jeg blev erklæret 100 % invalid, og i mange år kørte det på ketogan og contalgin. Jeg blev rådet til at prøve hash og jeg fik det bare meget bedre, så jeg kan kun anbefale denne kur. Jeg tager en cigaret inden jeg skal sove, og jeg kan nu sove nogle timer uden smerter. Mit problem er bare nu, at min høst har været mislykket i 3 år og jeg aner ikke hvordan jeg får fat i noget igen. Jeg er for gammel til at stå på et hjørne, eller gå på bar for at købe det, så jeg har det bare af hel.... til. :cry: :cry: :?:

Medlem
Brugeravatar

Jeg er selv invalid, smerteinvalid. Jeg blev erklæret 100 % invalid, og i mange år kørte det på ketogan og contalgin. Jeg blev rådet til at prøve hash og jeg fik det bare meget bedre, så jeg kan kun anbefale denne kur. Jeg tager en cigaret inden jeg skal sove, og jeg kan nu sove nogle timer uden smerter. Mit problem er bare nu, at min høst har været mislykket i 3 år og jeg aner ikke hvordan jeg får fat i noget igen. Jeg er for gammel til at stå på et hjørne, eller gå på bar for at købe det, så jeg har det bare af hel.... til. :cry: :cry: :?:

Det er jeg ked af at høre, men din historie er bare med til at støtte op om en legalisering, eller giver i hvert fald anledning til debat vedrørende cannabis som lægemiddel. En debat som nærmest er ikke eksistere her i danmark hvilket er meget meget ærgerligt. Heldigvis findes der en dejlig lejr i det jyske hvor de skulle være noget så søde, og har hørt rygter om en fristad et andet sted. Men det kender du sikkert allerede til.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]