Citat:
På et frit marked, vil alle have lige muligheder, det vil ikke kræve kontakter og skumle baglokale aftaler med småkorrupte politikere, at kunne drive en succesfuld virksomhed. Det vil skabe en større dynamik på markedet, som hurtigere vil tilpasse sig behovene, hvilket vil skabe vækst og få flere folk i arbejde. Flere folk i arbejde er lig med færre fattige, som er lig med mindre social ulighed. Det frie marked vil ikke føre til oligopoli som vi har nu til dags i langt de fleste af de store markeder, men derimod gøre mindre virksomheder konkurrencedygtige.
Eller også vil det betyde at flere kloge mennesker fik nemmere ved at udnytte fattige og skabe en større kapital til sig selv. For at alle skal være lige skal der være lige muligheder i uddannelses systemet. I et frit markede vil uddannelse koste penge og dermed afskære nogen derfra. Eller har du en løsning på det problem? At gå væk fra oligopoli er selvfølgelig positivt da drømmen om bedste produkt til laveste pris ville have nemmere ved at blive virkelighed.
Citat:
Klima- og miljøproblemer løses ved at forsvare den private ejendomsret, da ens nabo i så fald, vil komme til at betale erstatning til en, hvis han forurener på ens grund.
God pointe. I praksis ser jeg dog nogle problemer. Hvordan skal sådan en ejendomsret håndhæves? Hvem skal sørge for at jeg betaler penge til alle de ejendomme jeg sviner til når jeg kører bil? Uden en statslig kontrol har jeg svært ved at se at sådanne regler kan håndhæves.
Citat:
Det frie marked er heller ikke interesseret i krig, som korporatismen er, som har interesser i at fortsætte krigene i mellemøsten, da våbenindustrien i USA i den grad har infiltreret det politiske system. USA sender for mange milliarder våbenstøtte til Israel, ligesom de 2 lande har indgået en aftale om, at Israel kun må købe våben fra USA. Med frit markeds kapitalisme vil våbenindustrien absolut intet have at sige i forhold til politik, og man ville nok ikke se amerikanske præsidenter argumentere imod krig før et valg, for derefter at argumentere for krig efter de er blevet valgt, som tilfældet var med George W. Bush og Obama.
Her kan jeg egentlig godt se dine pointer. Men hvis man indførte gode stater i alle verdens lande (det vil jeg mene er ca. lige så nemt/svært som at indføre et globalt frit markede) så ville man jo bare kunne nedlægge alle våben fabrikker og dermed slet ikke have mulighed for den forfærdelige krigsførelse vi ser idag.
Men jeg må give dig at du er bedre til at argumentere for din sag end de fleste andre liberalister jeg har diskuteret med.