Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 21:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er egentlig blevet vældigt betaget af psykedeliske stoffer. Dvs. svampe for jeg har ikke prøvet andet, men jeg føler, at jeg kan tillade migselv at generalisere. (Jeg har læst temmelig meget om dem gange mange år efterhånden.) Sagens kerne er, at jeg lægger en dyd i at få folk til selv at danne sig holdninger omkring dem i stedet for blindt at følge kulturen... Og for at danne sig en brugbar, velovervejet holdning behøves fakta. Ikke kun de gode men også de dårlige, men jo: Jeg prøver at forklare at svampe, lsd, meskalin osv. ikke er vanedannende. At mine egne erfaringer tværtimod tyder på det modsatte: At stoffet bringer konflikter frem, selv hvis konflikten ligger i, at man tager stoffet for ofte.

Men de tror aldrig på det. De kan logisk overbevise sig selv om, at de måske bør nikke genkendende til det, men det bunder oftest i det faktum, at de har ikke nok specifik viden inden for feltet, som gør, at de føler, de nødvendigvis skal anerkende min holdning som værende bedre? Hvordan kan jeg overbevise folk om, at det, de gennem deres liv har fået fortalt, måske blot er et fordrejet syn på virkeligheden - en fremstilling af hvad der sker, hvori de negative aspekter dramatisk er overspillet? - Det er mit syn på det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Det er altid en svær ting at generalisere, men når du kan - kan jeg også :P

Den generelle befolkning er fyldt med mediernes misfortolkninger og opildninger af dødsnarko. Især psykedeliske stoffer har et dårligt rygte, selvom det IMO er ufortjent.

Uden tvivl er det ikke legetøj og man skal tage sig nogle forholdsregler for at kunne tage stoffer på en sikker, eller risikominimeret måde.

Igennem tiden har jeg haft talrige samtaler/diskutioner med hvad jeg vil betegne som uvidende folk. Nogle gange kommer jeg endda stadig til det. Men jeg har lært at man ikke skal prøve at overbevise eller pådutte "den slags" mennesker om noget de ikke har den fjerneste anelse om. På sin vis kan det måske også føles diskriminerende(måske forkert ordvalg) at blive "belært" om psykedeliske stoffer af en ung person. Går jeg ud fra du er...
Der findes jo masser af information om stoffer, men læser man f.eks på sundhedsstyrelsens hjemmeside finder man hurtigt fejl og mangler.. Sikkert også myter.

Edit: Og for lige at svare konkret på dit spørgsmål.. Jeg tror du skal forsøge at være ligeglad. Folk som ikke vil overbevises, kan ikke overbevises. Du kan selvfølgelig også printe fakta ud fra erowid f.eks - som er den mest pålidelige kilde jeg kan komme på pt. Men igen, de kan jo bare påstå det er narko-propaganda..

Og spændende emne for øvrigt :)

//blazR

Junior medlem

Jo tak da!

Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke skal belære folk. Hvis der er noget min opdragelse har lært mig, er det det. Det er jo ikke for sjov, jeg er dybt interesseret i stoffer vel? ;)

Aj, jeg har fravalgt at prøve at overbevise folk ældre end mig selv, da det simpelthen virker for urealistisk. I stedet snakker jeg med folk på min egen alder, og jeg sigter kun efter at udtrykke min egen fascination. På den måde undgår man vel, at ligne en narkoman, der prøver at retfærdiggøre sit eget forbrug - helt klart en faldgruppe, specielt i den offentlige debat, så vidt jeg har erfaret.

Min bedste ven, hvis man har sådan en, har været god til ukritisk at overveje min holdning og mine argumenter, og det ser ud som om han faktisk har ændret holdning. Det jeg håber på, jeg kan opnå, er at få andre end lige ham til at tænke i lidt mere konstruktive baner. I den sammenhæng vil HR nødvendigvis være et fundamentalt begreb. En drøm for mig ville være at sætte en bølge i gang. Men sådan noget er bare så forfærdeligt svært at kontrollere, apropos fx den Russiske Frihedsrevolution i 1917. Og specielt når jeg ikke ved alt om psykedeliske stoffer, ved jeg ikke rigtig, om jeg tør - Derfor er det meget heldigt at jeg agter at dedikere min uddannelse til blandt andet denne problemstilling... Det er en tanke jeg har leget med et par år efterhånden i hvert fald :).

Junior medlem
Brugeravatar

Det er da også et utroligt spændende område. specielt når man er bruger. Meeeen.. altså hvorfor overhovedet bruge sin tid på at forklare en ikke bruger om den slags? viden er vigtig for brugeren men for ikke brugeren er det unødig viden og kan ikke bruges til noget alligevel.. bevares viden kan man aldrig få for meget af men alligevel. det er da tåbeligt at bruge tid på at forklare noget de alligevel ikke kan eller vil bruge til noget? :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Derfor er det meget heldigt at jeg agter at dedikere min uddannelse til blandt andet denne problemstilling... Det er en tanke jeg har leget med et par år efterhånden i hvert fald :).

Hvilken uddannelse er det du har planer om? Eller retning? Jeg regner selv med at gå igang med kemi til august, men desværre er der ting der kan komme i vejen - min vision er noget mere egoistisk end din. Jeg vil gerne ende ud med at være neurofarmaceut, eller noget i den dur. Jeg har en idé om at psykedeliske stoffer har et terapeutisk potentiale, stort endda!

Men jeg kan nu godt lide din tankegang og mission om at sætte en bølge igang. Men du har ret, det er en svær proces.

Hjemmesiden (nyt?)netstof.dk har postet en tråd herinde hvor de ønsker hjælp til opbygning og idéer på deres nye side. Jeg har ikke selv deltaget aktivt, men måske det kunne være et sted at starte?

Hvis du på nogen måde er interesseret i mine råd, erfaringer og hjælp, så PM mig endelig - Tråden her synes jeg dog også vi skal køre videre på :)

Rapedille skrev:
Meeeen.. altså hvorfor overhovedet bruge sin tid på at forklare en ikke bruger om den slags? viden er vigtig for brugeren men for ikke brugeren er det unødig viden og kan ikke bruges til noget alligevel.. bevares viden kan man aldrig få for meget af men alligevel. det er da tåbeligt at bruge tid på at forklare noget de alligevel ikke kan eller vil bruge til noget? :peace:

Når nu "den generelle befolkning" har et helt forskruet billede, fyldt med myter og falske facts, er de fyldt med viden - ja! Men da af en forkert slags. Kan vi få bugt med nogle af alle de myter/delvist ufortjent blakket ry, kan man måske ændre tilgangen til psykedelika i terapi igen.
Derudover er det selvfølgelig ikke givende for nogen af parterne at hive sin mening ned over hovedet på den anden, men det er vidst heller ikke det trådstarter har gang i :)

//blazR

Medlem
Brugeravatar

Hvordan kan jeg overbevise folk om, at det, de gennem deres liv har fået fortalt, måske blot er et fordrejet syn på virkeligheden - en fremstilling af hvad der sker, hvori de negative aspekter dramatisk er overspillet?

1. Udform en velformuleret, logisk sammenhængende forklaring på dit synspunkt
2. Lad være med at bruge følelser som argument
3. Lad være med at virke bare det mindste fjendsk
4. Udvis forståelse for at mennesker har meget svært ved at ændre deres verdenssyn

Junior medlem

Hvilken uddannelse er det du har planer om? Eller retning? Jeg regner selv med at gå igang med kemi til august, men desværre er der ting der kan komme i vejen - min vision er noget mere egoistisk end din. Jeg vil gerne ende ud med at være neurofarmaceut, eller noget i den dur. Jeg har en idé om at psykedeliske stoffer har et terapeutisk potentiale, stort endda!

Hjemmesiden (nyt?)netstof.dk har postet en tråd herinde hvor de ønsker hjælp til opbygning og idéer på deres nye side. Jeg har ikke selv deltaget aktivt, men måske det kunne være et sted at starte?

Jeg regner med at læse medicin (hvis jeg da er god nok til det...). Men jeg er nu heller ikke fuldstændigt sikker på, at det er den rigtige tilgang til emnet; jeg aner ikke, hvordan man videnskabeligt bør angribe psykedeliske stoffer, da effekterne er temmeligt svære at måle på. Jeg er ingen gang sikker på, om det er det jeg virkelig vil. Måske er det jo bare en halv-barnlig drøm, right? Jeg er stadigvæk i overvejelsesfasen :)

Og angående netstof.dk så udfyldte jeg sådan et spørgeskema, derinde. Mere har jeg nu ikke gjort. x)

1. Udform en velformuleret, logisk sammenhængende forklaring på dit synspunkt
2. Lad være med at bruge følelser som argument
3. Lad være med at virke bare det mindste fjendsk
4. Udvis forståelse for at mennesker har meget svært ved at ændre deres verdenssyn

Det tror jeg er meget rigtigt. Den værste hurdle at komme er, synes jeg er, at man automatisk bliver stemplet som et-eller-andet-nederen, hvis man har en positiv tilgang til stoffer. Det er jo nok bare der, hvor man skal være neutral, som du selv skrev det, og for guds skyld ikke blive defensiv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Medicin er ikke nogen dum ide. Stanislav Grof er jo eksempelvis læge (psykiater), og han har arbejdet med psykedeliske stoffer og ændrede bevidsthedstilstande i over 50 år. Hvis du vil arbejde med effekterne på mennesker, så er det nok den bedste vej. Vil du hellere producere stofferne, så er det kemiker. Og vil du allerhelst nørde med hvad der sker i hjernen når man tager psykedeliske stoffer, så er det enten medicin eller noget biokemi, vil jeg tro.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes det er noget nemmere at få ret i en diskussion nu hvor jeg læser på en naturvidenskabelig uddannelse, så tænkter folk "hun har sikkert ret" især hvis jeg slynger et par fagord i hovedet på dem.

Det er dog meget frustrerende at der er så stor uvidenhed og så mange myter. Min kæreste er et af de mennesker der før troede på dem alle, så jeg er i gang med en lang proces om at omvende ham - indtil videre accepterer han at jeg tager stoffer indimellem. Et skridt ad gangen. Drømmen er selvfølgelig at tage stoffer sammen med ham. :P

Off-topic: Jeg synes I skal passe på med at få et billede i hovedet af at bare fordi man er læge kommer man til at arbejde med lignende forskning. Virkeligheden er langt fra det. Trådstarter: bliv læge hvis du ønsker at være læge og kan se dig selv stortrives i et "almindeligt" lægejob, ikke fordi at der måske er en mulighed for at du kan slå igennem som forsker i psychedelias påvirkning af sindet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Off-topic: Jeg synes I skal passe på med at få et billede i hovedet af at bare fordi man er læge kommer man til at arbejde med lignende forskning. Virkeligheden er langt fra det. Trådstarter: bliv læge hvis du ønsker at være læge og kan se dig selv stortrives i et "almindeligt" lægejob, ikke fordi at der måske er en mulighed for at du kan slå igennem som forsker i psychedelias påvirkning af sindet.

Det er klart at man skal regne med at måtte arbejde med mere "almindelige" ting som er relevant for ens uddannelse også, i hvert fald i en årrække. Men hvis man arbejder målrettet og tager kontakt til de rette mennesker, så er det sandsynligt at man kan komme til at arbejde med præcis det som interesserer en, og dette gælder også hvis det er psykedeliske stoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er klart at man skal regne med at måtte arbejde med mere "almindelige" ting som er relevant for ens uddannelse også, i hvert fald i en årrække. Men hvis man arbejder målrettet og tager kontakt til de rette mennesker, så er det sandsynligt at man kan komme til at arbejde med præcis det som interesserer en, og dette gælder også hvis det er psykedeliske stoffer.

Jeg forstår ikke hvordan det i praksis ville fungere, man får jo ikke bare udstedt bevilling af staten til at lave eksperimenter med forsøgskaniner, der er påvirket af psychedeliske stoffer, og lave konklusioner på baggrund af det. Ikke med nuværende lovgivning. Forskningen er vel ikke valid, selvom folk frivilligt vælger at stille op til sådanne eksperimenter? Når det nu ikke er lovligt. med mindre det selvfølgelig foregår i udlandet, hvor det er tilladt.
Men pengene skal jo også komme et sted fra, hvem ville have lyst til at investere i sådan et projekt? Det skal jo lugte af penge i sidste ende, og hvis staten ikke har interesse i det, hvem har så?
Kan godt være jeg fuldstændig har misforstået hvordan det hænger sammen, undrer mig bare.

Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg forstår ikke hvordan det i praksis ville fungere, man får jo ikke bare udstedt bevilling af staten til at lave eksperimenter med forsøgskaniner, der er påvirket af psychedeliske stoffer, og lave konklusioner på baggrund af det. Ikke med nuværende lovgivning. Forskningen er vel ikke valid, selvom folk frivilligt vælger at stille op til sådanne eksperimenter? Når det nu ikke er lovligt. med mindre det selvfølgelig foregår i udlandet, hvor det er tilladt.
Men pengene skal jo også komme et sted fra, hvem ville have lyst til at investere i sådan et projekt? Det skal jo lugte af penge i sidste ende, og hvis staten ikke har interesse i det, hvem har så?
Kan godt være jeg fuldstændig har misforstået hvordan det hænger sammen, undrer mig bare.

Har du hørt om f.eks. Cimbi?

Der er masser af forskning i danmark, hvor hallucinogener fremstilles og benyttes i forsøgsdyr.

EDIT: http://cimbi.dk/images/stories/files/an ... screen.pdf

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har du hørt om f.eks. Cimbi?

Der er masser af forskning i danmark, hvor hallucinogener fremstilles og benyttes i forsøgsdyr.

EDIT: http://cimbi.dk/images/stories/files/an ... screen.pdf

Sejt, var jeg faktisk slet ikke klar over :D hvordan bliver man forsøgsdyr? gratis narko!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der findes en organisation der hedder MAPS, som finansierer forskning i psykedeliske stoffer, så hvis man kunne få lov til at forske, kan de sikkert hjælpe med pengene. Angående det med at få lov, så er det jo ikke helt umuligt, men man skal selvfølgelig komme med et gennemarbejdet projekt og solid argumentation, gerne støttet op af tidligere forskning(som jo er ved at blive tilgængelig netop via MAPS' projekter verden over).

En ting er sikkert, og det er at hvis man giver op på forhånd, så kommer man helt sikkert aldrig til at forske i psykedelika. Man må være indstillet på at det er op ad bakke meget af vejen, og have en tro på at det nok skal lykkes alligevel.

Junior medlem

Det er præcis derfor, at jeg tøver! Jeg er squ ikke helt sikker på, om jeg har lyst til at være læge. Det er en fantastisk uddannelse, man redder liv og hjælper folk og sådan, men jeg er ikke sikker på, om det er det jeg virkelig vil.

Medicin er ikke nogen dum ide. Stanislav Grof er jo eksempelvis læge (psykiater), og han har arbejdet med psykedeliske stoffer og ændrede bevidsthedstilstande i over 50 år. Hvis du vil arbejde med effekterne på mennesker, så er det nok den bedste vej. Vil du hellere producere stofferne, så er det kemiker. Og vil du allerhelst nørde med hvad der sker i hjernen når man tager psykedeliske stoffer, så er det enten medicin eller noget biokemi, vil jeg tro.

Jeg må tilstå, at den med at nørde med hvad, der sker i hjernen, er præcis det felt, som fanger mig :). På mit gymnasie er der en biokemisk linje, og da jeg snakkede med en gut fra linjen, om hvad de lavede, må jeg indrømme, at gav det et lille stik i hjertet </3. Det lød pænt interessant. :) Så, som jeg ser det, er biokemi måske mere mig, end medicin er, right?

Tak for bidrag!

Medlem
Brugeravatar

Hvis man vil gøre noget ordenligt må man gøre det selv. Vil du have den konkrete viden, undersøg den selv. At nogle vælger at følge andres holdning er ikke noget at begræde. Det er kun deres eget tab i livet.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det er en 'os og dem' problemstilling, som er noget der ikke går væk... nogensinde.

Jeg har også prøvet at overbevise folk om at min omgang med stoffer ikke er ligesom dem man hører om i tv, når uheldet er ude, men i deres ører er det bare narkosnak.
Til gengæld har jeg dog overbevist en enkelt eller to om hvad de skal gøre hvis nu uheldet er ude, eller generelt bare hvis jeg er påvirket, så de i det mindste har en idé om hvad det vil sige at være tripsitter, og hvad der kan være godt og skidt lige i mit tilfælde når jeg er påvirket. På den måde er der ingen der misforstår eller bærer nag over at vi er lidt forskellige. Faktisk, den måde jeg fik overbevist den første af mine veninder om at jeg godt kunne finde ud af at tænke mig om, var at vi havde filmaften med mad og det hele, og så var det min tur til at vælge, og så satte jeg Manifesting the Mind på, men den tagline at nu skulle hun have et indblik i min verden. Og det virkede :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]