Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 19:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Aalborg
Hej Psy

Som overskriften siger vil jeg gerne vide om der er mange der misbruger MDMA. Det jeg selv kunne finde frem til var:

Afhængighedspotentiale

MDMA kan være psykisk afhængighedskabende, da rusen er yderst behagelig. Man kan derfor få lyst til at opleve den igen, og enkelte personer kan blive så forelsket i MDMA følelsen, at de begynder at jage følelsen så ofte som muligt.

En decideret fysisk afhængighed opstår ikke ved moderat forbrug, hvor der er ca. en måned mellem indtagelsen af MDMA. Når der er ca. en måned imellem nulstiller hjernen sig helt, og man oplever ingen tolerance overfor stoffet.

Overforbrug er en anden sag. Ved overforbrug begynder hjernen at opbygge tolerance og brugeren vil opleve, at han eller hun skal indtage stadig stærkere doser for overhovedet at opnå en virkning, og ofte oplever brugeren at "magien" ved MDMA'en forsvinder (den psykiske afhængighed gør her, at den afhængige så øger dosen yderligere for at opnå den vidunderlige magi, som i starten gav den psykiske afhængighed). I takt med at hjernen bliver mere og mere tolerant, får den svært ved at producere og modtage nok af "glædesstoffet" serotonin, hvilket fører til depression og andre psykiske problemer (hvoraf visse ligner dem, som amfetamin producerer ved misbrug).

Selv om MDMA rusen er meget behagelig, og trods ovennævnte, så er der andre praktiske aspekter, der gør at stoffet på mange måder er et uegnet misbrugsstof. Effekten af MDMA virker gennem serotoninreceptorerne, og det er almindelig kendt, at tolerans sætter hurtigt ind. Mange rapporter taler om, at bare det at tage MDMA to dage i træk giver en markant mindre eufori på andendagen. Dette betyder, at misbrugeren efter meget kort tid, måske så lidt som en uges uafbrudt indtagelse af stoffet, simpelthen er ude af stand til at vride mere eufori ud af stoffet. "Magien" er væk meget hurtigere end ved stoffer som alkohol og hash, som efter alt at dømme er nemmere at misbruge i adskillige år. Misbrug finder stadig sted, men forløbet er dømt til at være relativt kortvarigt.

Med misbrug mener jeg ikke at holde min. en måned pause mellem indtagelse. Og er det noget man vokser fra ?? har indtryk af det er "Det de unge vil ha" :-D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Spørger du om man vokser fra et MDMA misbrug?

Jeg indtager MDMA med (jævne) mellemrum. Nogle gange går der måneder eller år imellem, men jeg har da også lavet binges ;)
Det er sket at jeg har taget MDMA flere dage i træk, men der skal nogle voldsomme doser til og MDMA er sjældent billigt.

MDMA er IMO noget af det værste man kan misbruge pga. udtømningen af serotonin som fører til depression.

Junior medlem

Nej hvis man har et misbrug vosker man vist ingen steder :-) mente mere hvis man har et forbruge på 2-12 gange om året om det er "normalt" at man stopper med at tage MDMA på et tidspunkt.
Binges ?? hvad betyder det ?
Men som du siger er det meget der taler for ikke at trippe MDMA for tit: depression, tolerance penge osv. Sagen er at jeg er 24 og overvejer at prøve stoffet på et tidspunkt men regner ikke med at trippe MDMA om 15 år :-D har haft problemer med afhæninghed/overforbrug af cannabis tidligere.... så derfor er jeg lidt forsigtig når jeg skal prøve noget nyt.
Har erfaring med Alkohol, cannabis, khat, amf (mange år siden) og kokain

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ekspempel: amfetamin-binge er 2-3 dage eller mere(selvfølgelig ingen tilrådning). Engelsk slang, måske lidt skidt ordvalg hvis ikke man kender betydningen :) Jeg beklager.

Jeg er 25 og har umiddelbart ikke gjort mig planer om, om jeg skal indtage stoffer som gammel. Men jeg vil da slet ikke afvise det.
Nogen stopper, sikkert en del. Jeg synes ikke det er SÅ mange +60 årige man ser til raves i hvert fald. Man kan selvfølgelig også æde drugs derhjemme :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er mange 50år+ rollers inde på bluelight ihvertfald der rulle med sin partner en gang imellem.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Junior medlem

Ekspempel: amfetamin-binge er 2-3 dage eller mere(selvfølgelig ingen tilrådning). Engelsk slang, måske lidt skidt ordvalg hvis ikke man kender betydningen :) Jeg beklager.

Jeg er 25 og har umiddelbart ikke gjort mig planer om, om jeg skal indtage stoffer som gammel. Men jeg vil da slet ikke afvise det.
Nogen stopper, sikkert en del. Jeg synes ikke det er SÅ mange +60 årige man ser til raves i hvert fald. Man kan selvfølgelig også æde drugs derhjemme :P

Ingen grund til at beklage :-D og tak for svaret vil lege lidt videre med tanken om et trip :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men er det fordi du er bange for at komme til at misbruge MDMA?

Dét i sig selv kan jo være med til at gøre dit eventuelle brug af MDMA "fornuftigt".

Junior medlem

Ja det er det jeg er lidt obs på... Men kan huske jeg havde det på samme måde med kokain inden, jeg prøvede det var jeg bange for at hvis jeg prøvede det ville jeg blive meget glad for det ( dette var før mit cannabis misbrug ) men fik prøvet det og jo det er Nice men har gjort det 5 gange på 2-3 år og jeg har hverken lyst eller råd til at blæse hver weekend :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]