Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 13:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://videnskab.dk/krop-sundhed/hash-g ... -i-hjernen

Spændende læsning. Men er 38 testpersoner nok, til at konkludere noget ud fra? Discuss

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
jeg caller bullshit :) men jeg tror på at folk der har et mere afslappet forhold til deres liv, har større mulighed for at blive vanlige hashrygere. dvs. folk der er dovne ryger hash, man bliver ikke doven af at ryge hash. - til en hvis grad selvfølgelig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Der står "over 1000 testpersoner i 38 år", dvs. et ret omfattende studie. Enligt artiklen er det en seriøs forskergruppe. Så det kan meget vel være, at de har fundet noget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ah okay, havde læst forkert :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hold da op, det er godt nok tankevækkende.. Især fordi jeg har forsvaret brugen af cannabis, det meste af mit liv, som værende et relativt harmløst stof.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Læg mærke til, at det kun gælder for unge under 20, der har haft et misbrug af cannabis. Eller sagt på en anden måde: Cannabisbrug giver ikke varige skader i hjernen for voksne over 20 år.

Og Joe Biden, de har jo målt IQ da testpersonerne var 13 år, hvor de ikke havde prøvet cannabis, og igen da de var voksne, og har tydeligt kunnet se, at personerne der har røget tjald, ikke har udviklet sin intelligens på samme måde, som dem der ikke har. Kom ud af din osteklokke. Bare fordi du ikke synes det passer, gør det ikke mindre sandt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
folk skal seriøst tage sig sammen inde på denne hjemmeside, "morten på 14". der var 1000 testpersoner, VILKÅRLIGE testpersoner, DE HAR NOK IKKE ALLESAMMEN RØGET HASH HVER DAG SIDEN DE VAR 13!? jeg ved ikke hvor mange, måske 40? det ville være et ret højt tal, 6-8 IQ point er IKKE ret meget mere end jeg ville forvente at se fra den befolkningsdel der tilvæger hash i hverdagen. desuden står der ikke noget om hvor mange der røg hash før de blev 20, hvor mange der startede efter, eller noget som helst andet, det er en fucking lorte undersøgelse, jeg læser samfundsvidenskab og denne undersøgelse lever IKKE op krav for undersøgelser man kan skrive teori ud fra. så få nu dine egne facts på banen og kom ud af din egen osteklokke, bare fordi du synes det passer betyder det ikke det gør.

Dedikeret medlem

Det lyder meget fornuftigt skulle jeg mene.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du læser samfundsvidenskab, så har du vel haft statistik kurser? Så kender du vel til statistisk signifikans? Disse forskere ville ikke offentliggøre disse resultater, hvis ikke de var statistisk signifikante. Og selvom stikprøven kun er på måske 40, så kan resultaterne i den grad godt være signifikante.

Og det er da utroligt, at du ud fra hvad en journalist viderformidler, kan konkludere at det er en lorte undersøgelse. Hvad med at læse undersøgelsen, før du laver sådanne konklusioner. Når den kommer med i et anerkendt tidsskrift som PNAP, så er den nok ikke så ringe, som du siger den er. Og PNAP har nok vurderet selve det videnskabelige arbejde, og ikke blot en journalist's viderformidling af dette, ligesom du har gjort.

Og 6-8 iq point vil jeg da vurdere til at være ret meget? Hvis vi siger at gennemsnits iq'en i New Zealand er 100, så er den 92-94 for dem der misbrugte hash som teenagere. I min verden, er det et stort fald.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lidt ot, og så alligevel ikke. Men det minder mig om dette:
http://www.youtube.com/watch?v=e26948i3hKI

(Baudelaire 1860).

Medlem

Geografisk sted: Min sækkestol
Nu kan jeg huske en test/forskning fra de gamle dage (Det vil så sige jeg kan huske jeg har læst den, da testen er fra før min sædcelle-tid), men der fik nogle aber en gasmaske på og de mistede selvfølgelig en farlig masse hjerneceller af at ryge... Kort sagt aner jeg ikke om det er drejet for at støtte en synsvinkel / politisk holdning, men bliver denne teori opbygget af flere studier, må man selvfølge tage forholdsregler for det så ER en realitet...

Men under alle omstændigheder er artiklen her rimelig åben for fortolkning (som så meget andet), så jeg vil ikke rigtig diskutere artiklen...

(Ps. Overdrivelse fremmer forståelse, ved godt vi ikke snakker om aber og gasmasker i artiklen).

Junior medlem

Uden selv at have for meget forstand på undersøgelser som denne, kan jeg ikke lade vær med at tænke om det KUN er cannabis der er skyld udfaldet af den her undersøgelse? Har personerne aldrig drukket alkohol eller taget andre former for stoffer som måske kunne påvirke udfaldet ? ..
Ellers en mave-puster for os der altid har forsvaret cannabis ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu kan jeg huske en test/forskning fra de gamle dage (Det vil så sige jeg kan huske jeg har læst den, da testen er fra før min sædcelle-tid), men der fik nogle aber en gasmaske på og de mistede selvfølgelig en farlig masse hjerneceller af at ryge...

Vedkommende der foretog eksperimentet pumpede i lang tid af gangen cannabisrøg i gasmaskerne, uden at tilsætte oxygen, så det er ret indlysende at aberne mistede hjerneceller :) Der har været en del kritik af den forskning

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Edug, der står de har korrigeret for andre faktorer som fx alkohol. Desuden har de spurgt folk om deres hashforbrug da de var 18, 21, 26, 32 og 38 år gamle, og målt deres iq som 13 årige samt som 38 årige. Det burde altså kunne skabe grundlag for, at drage de konklusioner som bliver draget i artiklen.

Junior medlem

Morten på 14, Jeg havde læst artiklen et andet sted, hvor der nemlig ikke stod at de havde korrigeret for andre faktorer. Men fair nok, tak for svaret :)

Medlem

Geografisk sted: Min sækkestol
...og de mistede selvfølgelig en farlig masse hjerneceller af at ryge...

Vedkommende der foretog eksperimentet pumpede i lang tid af gangen cannabisrøg i gasmaskerne, uden at tilsætte oxygen, så det er ret indlysende at aberne mistede hjerneceller :) Der har været en del kritik af den forskning

:hm: Det er jeg klar over, derfor jeg ironisk skrev: og de mistede selvfølgelig en farlig masse hjerneceller af at ryge...

Jeg var måske ikke for tydelig, men det var netop den ide (med at dreje forskningen), jeg hentyde til :)

:peace:

Junior medlem

Nu er det svært at afgøre, når man ikke har set publikationen. Hvad betyder "røg meget" som teenagere?

Inden for forgiftninger betyder mængden alt.

Desuden skal man ikke bare tage det for gode vare, hvis noget er statistisk signifikant. Signifikanstestning er kun brugbart til at finde mønstre i et allerede velbeskrevet system, som f.e. inden for økonomi, hvor mange faktorere kendes.

Jeg har desuden drukket jenkem i de sidste tredive år, og har endnu ikke opdaget nogen forstyrrelse af den kognitive funktion.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Kan ikke se det store hurlumhej over den undersøgelse... Det er bare endnu et godt argument for, at cannabis skal reguleres af staten... Misbrug af enhver art er skadeligt, det er selvfølgelig også gældende for cannabis...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Men er 38 testpersoner nok, til at konkludere noget ud fra? Discuss

Nej jeg vil mene 38 personer er alt for lidt.. I hvert fald når man tænker på MAPS pilotforsøg med MDMA mod PTSD - kan ikke huske hvor mange personer der var i det forsøg, men noget i samme retning(lidt færre muligvis). Jeg husker dog at resultaterne, selvom de var lovende, ikke rigtigt kunne bruges til andet end måske at sætte et nyt og større forsøg igang da det var alt for få personer. Og fordi det ikke var en "doubble blind" test..

EDIT: Meh, mere end 1000 personer i 38 år

Dedikeret medlem

Resultatet af deres forsøg stemmer meget fint overens med de mange eksperimenter på dyr der mere eller mindre enstemmigt har indikeret vedvarende kognitive problemer, hvis "adolescents" indtager enten ren THC eller cannabis røg/damp regelmæssigt.

Jeg ser dog flere problemer med artiklen / studiet:

1: 1000 personer er en anseeligt forsøgsgruppe, men hovedparten er som så blot en kontrol gruppe da kun en brøkdel af disse kan formodes at have prøvet cannabis og endnu færre at have 'prøvet' det nok til at have taget skade.

2: Antallet af cannabis brugere som har en markant lavere IQ end ikke-brugere nævnes ikke i artiklen

3: Alle 1000 deltagere i forsøget kommer fra samme New Zealandske by.

4: Artiklen indikerer intet om hvorvidt der er tale om en direkte eller indirekte effekt fra cannabisen. Eller hvorvidt der var en korrelation mellem mængden af forbrugt cannabis og fald i IQ.

I det hele taget synes jeg ikke artiklen siger noget som helst der på noget niveau bidrager med viden, men det er muligt at selve studiet gør - jeg kan desværre ikke finde det på PNAS, og artiklen giver ret få ledetråde. I alle tilfælde tror jeg at deres facit er korrekt, jeg er dog ikke så sikker på mellemregningerne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]