Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 06:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

http://politiken.dk/indland/ECE1821750/ ... egehjaelp/
Citat:
AF JEPPE LAURSEN BROCK OG CHRISTIAN HEIDE-JØRGENSEN
Misbrugere af steroider spekulerer i, hvordan de får det offentlige sundhedssystem til at undersøge, behandle og betale for de skader, som dopingen forårsager.

Det bekræfter læger, Anti Doping Danmark og anonyme misbrugere, ligesom det fremgår af detaljerede beskrivelser på flere internetfora for tusindvis af danske bodybuildere.

På hjemmesider som bodyhouse.nu og musclezone.dk deler de historier om at få deres læger til at undersøge steroidkure – eller sideeffekterne af dem.

Rådgiver hinanden i snyd
Samme steder rådgiver muskelfanatikerne hinanden i, hvordan de får »det offentlige« til at betale for steroidfremkaldte »tævepatter« eller »puffy nipples«, som de kalder forstørrede bryster hos mænd.

LÆS OGSÅMuskelmænd sprøjter sig med bakterier og tungmetaller

»Hvis det går dig psykisk på, så er lægerne villige til at sende dig videre til det offentlige (...) Smør tykt på. Sig, at du ikke tør vise dig uden trøje på. Hvis han afviser dig, så skift da læge :-)«, skriver ’Dall^e’ på Bodyhouse, mens ’H150K4’ supplerer:

»Du skal sige, at du tit tænker på at begå selvmord osv. på grund af dine bryster«.

Læger har jo tavshedspligt
Derudover husker de hinanden på, at lægerne »jo har tavshedspligt«, så det er uproblematisk at bruge dem til at holde kontrol med steroidkurene.

Til at se, om misbrugerne er i fare for at få hyppige bivirkninger som forstørret hjerte, leverskader, blodpropper og impotens.

LÆS OGSÅFar mistænkt for at dope teenagedatter

»Nogle bruger deres praktiserende læge til at blive kontrolleret og få taget blodprøver, så de kan blive testet for typiske skader. Jeg har også hørt om folk, der har fået fjernet tævepatter på det offentliges regning«, siger Jens Halkjær Kristensen, overlæge på Rigshospitalet og rådgiver på Anti Doping Danmarks dopinglinje.

Stadig flere opereres for bryster
Det »forarger« Ulla Astman, formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner.

»Det er misbrug af sundhedsvæsenets ressourcer. Det er urimeligt, at vi skal bruge penge på undersøgelser og operationer, når de her mennesker selv har påført sig skaderne med åbne øjne. Derfor må vi opfordre lægerne til at være mere opmærksomme og kritiske«, siger hun.

Omfanget er svært at beskrive, da ingen i Danmark har undersøgt området. Men en rapport fra 2010 anslår, at 44.000 danskere har prøvet anabole steroider.

LÆS OGSÅNy doping strømmer ind i Danmark

Samtidig bliver stadig flere mænd opereret for forstørrede bryster – fra 130 i 2007 til 272 i 2011, viser tal fra Danske Regioner. Både privatklinikker og plastikkirurgiske afdelinger i det offentlige vurderer, at steroider er en væsentlig årsag til stigningen.

Svært at stoppe udnyttelse af systemet
I Praktiserende Lægers Organisation er formand Henrik Dibbern »rystet« over, at nogle læger hjælper steroidmisbrugere.

»Læger skal på ingen måde understøtte et misbrug af steroider. Selv om vi ikke kender omfanget, er det her rigeligt til, at jeg vil advare mine kolleger mod at lade sig udnytte«, siger Henrik Dibbern.

Han erkender dog, at det er svært at stoppe folk, der spekulerer i at udnytte systemet. For hvis bare de siger, at de fejler noget konkret, må lægen undersøge det.

»Vi er nødt til at møde patienten med tillid. Medmindre vi får direkte kendskab til, at en patient lyver eller har et steroidmisbrug, må vi nok desværre acceptere, at nogle misbruger det tillidsbaserede system groft. Men det er uhyggeligt, at de gør det«, siger Henrik Dibbern.

Jamen så lad os' da få fuld brugerbetaling i sundhedssektoren... :Roll:

Medlem
Brugeravatar

Hva så med folk der får problemer med helbreddet pga. rygning og alkohol og folk der æder sig smellerfede ^^

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
Hva så med folk der får problemer med helbreddet pga. rygning og alkohol og folk der æder sig smellerfede ^^

den ligger nok i at staten tjener kassen på de ting, så er det jo helt iorden at man forpester sin krop på den ledeste måde, bare de får alle deres afgifter

hvis steroider var lovligt og de tjente penge på dem er jeg sikker på at de ville se anderledes på det

klamt hvordan alt handler om penge i statskassen herhjemme

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Sgu da også forfærdeligt, at syge mennesker skal behandles af læger. FORBYD SYGE MENNESKER!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
Sgu da også forfærdeligt, at syge mennesker skal behandles af læger. FORBYD SYGE MENNESKER!

well, man er jo ik ligefrem syg fordi man har grimme patter

i den forstand kan jeg godt se pointen, ellers kunne vi jo give silikone patter til 90 % af kvinder i danmark på statens regning

Dedikeret medlem

Det er da også lidt trælst når bivirkningerne ved det som skulle gøre én hot er mindre flatterende. Giver mig lige en association over i amf kæber under byture i mine unge dage.

Senest rettet af .....? 23 nov 2012 18:31, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Det her er retarderet. Så fordi nogle har påført sig selv en skade skal vi ikke hjælpe dem? Hvor er empatien og sympatien henne, hvor er kærligheden, hvor er medmenneskeligheden? VI kunne jo passende sige det samme om folk der er for fede, alkoholikere, narkomaner, ja selv folk der har været indblandet i et trafik uheld - de kunne jo bare have taget bussen. Helt hul i hovedet.

Virkelig imponerende hvor langt galskaben kan række.

Jeg kan desuden ikke se problemet i at folk spørger deres læge til råds om steroidkure. Lægerne kan jo alligevel ikke forhindre folk i at gøre det alligevel, så hvad med at de passer deres forpestede arbejde og hjælper folk med deres problemer og spørgsmål så godt de kan, Henrik Dibbern.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside

well, man er jo ik ligefrem syg fordi man har grimme patter

i den forstand kan jeg godt se pointen, ellers kunne vi jo give silikone patter til 90 % af kvinder i danmark på statens regning

Vi kunne også give alle mænd silikonepatter, så behøver steroidebride ikke skamme sig længere :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvorfor denne hetz mod muskelmænd?!!! Folk på roids er jo allerede til at lolle af. Og lol Snoezel.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Indskrænkede debatartikler. Pointen er sådan set legitim nok, men den er slet ikke ukontroversiel, men afspegler nogle ret kradse synspunkter omkring, hvad der kræves for, at den sociale solidaritet med rette bør udstrækkes til den syge. For tiden har der været virkelig mange professionelle, der har lukket lort ud om emner, der ser ud til at være deres ekspertiseområde, men som i virkeligheden ligger i en helt anden boldgade. Her er det læger, der taler om social retfærdighed, forleden var det en juraprofessor, der snakkede om kvinders ret til at have sex med folk, der stod i professionelt autoritetsforhold til dem. Det er til at brække sig over, at fordi en eller anden klaphat har en holdning, så repræsenteres den som noget, vedkommende er særligt priviligeret til at udtale sig om. Når nu dette slet og ret er politisk-moralske spørgsmål, så burde en artikel tage udgangspunkt i synspunkter på begge sider af sagen.

Et spørgsmål bare: de snakker snyd osv. Hvordan er lovgivningen mht. behandling af steroidemisbrugere? Hvordan snyder de? Må læger ikke sundhedstjekke dem? Og må patienten ikke modtage lægehjælp på sygesikringens regning, hvis patientens skader skyldes ulovlige substanser? Hvis det er tilfældet, så bør der jo nok sættes fokus på, at vores lovgivning er fuldstændig langt ude.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

:gud: :gud: :gud:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er da også mange kvinder der kan få tilskud af staten til at få lavet silikone bryster hvis de har haft brystkræft og skulle have haft opereret det ene bryst væk - eller er jeg forkert på den?

Jeg kan ikke se hvor de steroide(mis)brugere "snyder"

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem

Der er da også mange kvinder der kan få tilskud af staten til at få lavet silikone bryster hvis de har haft brystkræft og skulle have haft opereret det ene bryst væk - eller er jeg forkert på den?

Jeg kan ikke se hvor de steroide(mis)brugere "snyder"

Jeg tror at det handler om definition, for det folk stejler over er at det er selv forskyldt at de får tævepatter også skal de da selv betale :roll:
Hvis man fastholder den tanke og ser på misbrug - så er konsekvensen vel at samfundet ikke skal betale for behandling af de skader som kan føres tilbage til misbruget - for de er jo selvforskyldte og er opstået ved at man har gjort noget kriminelt.
Kriminelle vil selv skulle betale for at blive straffet for det er jo deres eget valg at lave kriminalitet. Osv :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det skal rygere, alkoholikere og flæskestegskartoffelbrunsovsdanskere i så fald også hvis steroide (mis)brugere skal.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem

Ja og dem som ikke dyrker motion nok skal selv betale hvis det er kredsløbs sygdomme som rammer dem.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja og dem som ikke dyrker motion nok skal selv betale hvis det er kredsløbs sygdomme som rammer dem.

Godt så er vi enige.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Steoider er noget for a fede bumser der er for psykisk svage til bare at tage sig sammen og gør det legit.

Selvfølgelig skal folk ikke have lov til at sidde og sprøjte ren og skær snyd ind i deres lår, også gå til lægen og få gratis hjælp når det går galt.

Dedikeret medlem

Steoider er noget for a fede bumser der er for psykisk svage til bare at tage sig sammen og gør det legit.

Selvfølgelig skal folk ikke have lov til at sidde og sprøjte ren og skær snyd ind i deres lår, også gå til lægen og få gratis hjælp når det går galt.

Men er det så ok at hjælpe narkomanen som sprøjter død og lykke ind i armen eller hvor skal det stoppe?

Medlem

Men er det så ok at hjælpe narkomanen som sprøjter død og lykke ind i armen eller hvor skal det stoppe?

Det kan ikke samlignes i mit hoved, men jeg er også slem modstander af steoider, jeg syntes det er direkte svagt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor kan det ikke sammenlignes? Det er en psykisk brist, der gør at man misbruger stoffer, ligeså vel som doping. Skal vi stoppe med at behandle psykiske sygdomme, og de fysiske følgevirkninger de har? For så kan vi da ligeså godt også droppe behandling af fx anoretikere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]