Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 22:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Femten gange så mange danskere blev sigtet for at sidde bag rattet, mens de var påvirket af narkotika i 2012 i forhold til 2007.

Årsagen er nye regler og politiets metoder til at spotte påvirkede bilister, vurderer Sikker Trafik.

Mens der i 2007 blev sigtet 225, så var der hele 3431 sigtede narkobilister i 2012. Næsten 10 pr. dag. På bare et år er antallet af sigtelser steget med 28 procent fra 2011 til 2012, viser nye tal fra Rigspolitiet.
Svært at få folk sigtet

Før 2007 skulle en læge vurdere, om en person var i stand til at køre bil. Det gjorde det ifølge Sikker Trafik meget svært at få folk sigtet, hvis de ikke var synligt påvirket.

Men i 2007 indførte politikerne en nultolerance for narko i blodet, når man sad bag rattet. Det betød, at en positiv blodprøve var det samme som en sigtelse. Samtidig fik politibetjente kurser i at finde tegn på bilister, der havde taget stoffer.

Og det har ifølge specialkonsulent Pernille Ehlers i Sikker Trafik fået flere narkobilister i fælden.
Ikke flere påvirkede bilister

- Stigningen skyldes, at politiet er blevet bedre til at kontrollere. Det betyder ikke, at der er kommet flere bilister, der er påvirket af stoffer, siger Pernille Ehlers.

Den større risiko for at blive taget får flere til at beholde bilnøglen i lommen, når bevidstheden skal udvides, tilføjer hun.

- Jo større risiko, der er for at blive taget, jo flere overholder loven. Så hvis politiet bliver bedre, så får det også flere til at lade være med at køre påvirket af stoffer, forklarer Pernille Ehlers.

I dag undersøger landets betjente blandt andet bilisters pupiller på stedet. Øjnenes reaktion afgør så, om bilisten skal med på stationen til en blodprøve.
Test af narkometer

I København eksperimenterer politiet med et såkaldt narkometer. Narkometret kan teste bilisters spyt på stedet og se, om de har taget narkotika.

- Narkometret giver et ret sikkert resultat, så hvis det bliver udbredt til hele landet, vil det være rigtig godt, fordi politiet bliver bedre til at spotte de påvirkede bilister. Og har man taget stoffer, så er man ikke en sikker bilist, slutter Pernille Ehlers.

/Ritzau/ (kilde)

Mediemøllen kører og resultater kræver ingen krystalkugle... (politi)Staten får udvidede beføjelser og den slunke statskasse får endnu et sted at kræve bøder (skat) ind :?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er sgu da godt de stopper folk i at køre påvirket.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX

Ja det var også min første tanke, væk med dem. Så må de tager bussen.

Men det er stadig noget rod det med at ingen reelt set ved hvor lang tid efter man har røget weed man må kører.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

+1 Snufkin - det var også min pointe, selvom jeg godt kan se min kommentar kan læses som om jeg er imod at narkoteste bilister... Men jeg mener de skal testes (og dømmes) ud fra om de er påvirkede i en grad der udgør problemer for trafiksikkerheden - ikke den 0-tollerance man har fundet på nu i håb om at fylde i det sorte hul kaldet statskassen og lamme handlen omkring Christiania

Medlem
Brugeravatar

det var os det jeg tænkte,, det er jo somregel dem der alligevel slår nogen ihjel i tafikken....

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@TheStar og andre: Det tror jeg ikke, der er nogen, der er uenige med jer i... Læs evt. LSDrejøs sidste indlæg igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]