Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 11 jul 2025 15:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg bestøvede en af mine autoer her I sommer og fik ganske mange frø ud af det. Jeg havde to forskellige sorter som begge var autoer og jeg ved ikke om det er en krydsning, jeg har lavet eller om det var to af den samme slags der "parrede" sig. De var I hvert fald begge autoer.

Kan jeg så regne med at frøene også er det?

På forhånd tak for svar. Tag også gerne et kig I "Hjælp hvad er der galt med mine planter" tråden, hvis du keder dig. Mine planter er begyndt at se lidt supspekte ud, og jeg synes ikke det ligner nogle af de problemer jeg kan se I CF guiden.

Senest rettet af Tjalde Smølf 23 aug 2013 21:50, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, men med de i mente at sorterne skal vaere ordentligt stabiliseret. Det er ikke alle autoer der er det, saa nu og da falder planter tilbage til de gener, der er blevet krydset ind i dem, enten den ene eller anden vej.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Ja, men med de i mente at sorterne skal vaere ordentligt stabiliseret. Det er ikke alle autoer der er det, saa nu og da falder planter tilbage til de gener, der er blevet krydset ind i dem, enten den ene eller anden vej.

jeg tænker så, hvordan ved man om de er stabiliseret? alle forhandlere af frø siger jo det bedste for deres salg.. hvor stor er chancen for at de falder tilbage når de ikke er stabiliseret?

Medlem
Brugeravatar

Hvis det er Lowryder baserede autoer, så er det træk forholdsvist let at stabilisere, fordi det primære auto gen (fra LR) er recessivt, og dermed kun viser sig, hvis planten ikke indeholder det dominante non auto gen. Derfor kan man nogenlunde regne med, at alle auto (LR gener) planter er homozygot recessive for den egenskab, og at de derfor, når de krydses med hinanden, vil give afkom, som alle vil være ens deres forældre for denne egenskab. :D Langt de fleste auto sorter er baseret på Lowryder, hvilket betyder, at de har deres auto egenskab fra Lowryder, og den vil derfor være at finde i sortens stamtræ som en forfader til sorten. Der dukker dog flere og flere auto sorter op, som ikke er baseret på lowryder, og med dem kan man ikke regne med, at auto x auto = auto.... Ellers kan man nogenlunde regne med det, selvom der kan være undtagelser, og intet i genetik er så simpelt som jeg lige har gjort det. Det er f.eks. ikke bare autoerne der er forskellige, det er de "almindelige" sorter også ;)
Går man mere i detaljer, så er der reelt ikke noget, der er "stabilt" indenfor genetik, det kan altid forandre sig både pludseligt og over lang tid, og vi mennesker forstår langt fra til fulde, hvordan det fungerer.

Så ja :D en auto der krydses med en auto giver som regel afkom der er 100% auto (stabilt for den egenskab), men næppe for evigt, og forvent undtagelser ;)

:peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]