Har ikke læst artiklen, men overskriften giver da ikke meget mening.
Hvordan kan man "fastholdes i psykisk sygdom"? Enten har man en psykisk sygdom eller også har man det ikke. Mon ikke også man blev "fastholdt" i sin kroniske sygdomstilstand uden at indtage et rusmiddel?
Det hedder en psykisk sygdom, fordi det betragtes som en sygdom, atså noget der kan helbredes ligesom en forkølelse er en sygdom der blot er somatisk. Jeg har set mange i psykiatrien der var der pga deres tidligere hash forbrug der blev til et misbrug og har set mange der sidder på lukkede restpsykiatriske afsnit, som ikke kommer videre FORDI de ryger hash dagligt og ikke kan kravle ud af psykosen som hashen fastlåser dem i. Når de så holder pause blomstre de op, går igang med at træne og bliver MEGET mere nærværende! Har selv været i systemet så jeg kender det INDEFRA!
Og mange læger i retspsykiatrien laver regler så som, "Du kommer først vidre (måske på åbent afsnit, måske helt ud) når du har aflagt rene urinprøver i 3 mdr" NETOP med håbet om at patienten kommer over sin psykotiske tilstand hvor han tror han har talt med gud! Jeg har en ven der tror dette og han ryger alligevel hver dag og kan ikke se at hashen forværrer det, men det kan jeg se for når han ryger begynder han at tale ud i luften!