Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 21:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg har altid været en stor tedrikker, og har aldrig været bleg for at kaste penge efter det.
Fornylig besluttede jeg mig for og udforske et naturrigt område tæt på byen. Plukkede nogle brændenælder og lagde dem til tørring, der hjemme. Tanken slog mig, at der måtte være masser af andre planter i det danske naturrige, som kunne bruges i te med god grund. Et felt der ikke er min stærkeste side, og derfor søger jeg hjælp. Så hvis der er nogen af jer herinde med viden og tips & tricks, som vil være behjælpelige med at foretælle mig hvad jeg bør gå efter, så ville det bare være awesome ;-)
Uden at overveje alt for meget spurgte jeg et par random fremmede, om de havde bemærket nogen valmuer. En kvinde mente at det var for tidligt endnu. Er der en sjæl herinde, der har haft papaver somniferum i sigte? ;-)

Glæder mig til at se hvad folk kan lære mig - er som sagt lidt grønskolling på området :roll:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
De vokser halvvildt mange steder hvor mennesker har spredt dem til. Stierne mellem kolonihaver plejer at være et godt sted at kigge. Og ja, de står lige nu med grønne frøkapsler.

Men pas nu på med at lave the af opiumsvalmuer. Det er potentielt dødeligt.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Belære dig tror jeg ikke at jeg kan, men vil gerne dele lidt erfaringer og hvordan jeg griber det an.
Vidt afhængigt af hvor krakilsk du er ved brugen af begrebet dansk har jeg et par forslag til forskellige planter, frugter og urter du kan undersøge nærmere. =)
Hvad angår tips og tricks gør jeg mig selv brug af følgende metode. Jeg bør dog understrege at jeg ikke opfordrer andre til at gøre som jeg. Hvad der i mit hoved er såre simpelt, er for andre stærkt angstprovokerende, men - hvis noget behager min smagssans antager jeg at det er godt for mig. Men altså; når en plante fanger min interesse studerer jeg den først visuelt, bemærker hvilke karakteristiske særtræk der præger netop det eksemplar jeg har i mit synsfelt; ser planten syg ud, døende, eller på anden måde uappetitlig (torne osv.) - forsøger jeg at finde en anden. Finder jeg et eksemplar, som overholder skønsprincippet og vækker min appetit, rører jeg planten med mine bare fingre - ”brænder den”, giver udslæt, eller på anden vis er mig harmfuld slipper jeg den naturligvis igen. Jeg presser da bladende, og blomsterne mellem mine fingre, og dufter derefter til materialet, og selve planten. Dette arbejde aktiverer komponenterne i planten som jeg baserer min lyst til at smage planten på. Jeg smager da på planten/svampen/frugten/blomsten - og her mener jeg i den strengeste forstand; smager! Jeg smager ikke på mere end hvad overfladearealet af min lillefingernegl er, og synker oftest ikke smagsprøven. Behager smagen mig, indsamler jeg mig et eksemplar og noterer mentalt lokaliteten. Når så jeg kommer hjem, forsøger jeg at identificere planten ved brug af mine plantebøger (Jeg besidder bla. Naturens vildegaver. Lademanns leksikon; Danmarks flora og fauna. Vilde blomster af Arne Bromann og Bjørn Gidstam. Politikkens svampebog (Jeg er pt. Ikke hjemme, og kan ikke huske navnene på forfatterne til de bøger jeg bruger, men ønskes det indsætter jeg dem når jeg kommer hjem)) og internettet. Oftest krydsreferer jeg min formodning i de forskellige værker, og de sider jeg på internettet kan finde.
Dog igen bør jeg understrege at jeg ikke indtager noget i større mængder, jeg ikke med sikkerhed ved hvad er.

Jeg har forsøgt at sammenstykke en liste over forskellige urter, blade og frugter som jeg har erfaring med på den ene eller anden måde:
Mælkebøtte blade (løvetand)
Hyben
Birkeblade
Vejbred
Hindbær
Hindbærblade
Brombær
Brombærblade
Birkeblade
Bøgeblade
Padderok
Anis
Fennikel
Jordbær
Jordbærblade
Skovjordbær
Skovjordbærblade
Solbær
Solbærblade
Ribs
Sølvlind
Lavendel
Valnød
Valnøddeblade
Hasselnød
Mynte
Gråbynke
Brændenælde
Røllike
Rose
Filtbladet kongelys
Skovsyre
Lægebaldrian
Citrongræs
Hamp
Kamille

En the-blanding jeg særligt er glad for er: hamp (blomster og rod), gråbynke, filtbladet kongelys (blade), skovsyre eller citrongræs.

Jeg var så heldig forleden at finde et bed valmuer som jeg lånte lidt af - dem har jeg den anden dag pulveriseret. Jeg har dog endnu ikke afprøvet en præcis afvejet mængde, men jeg hældte en kop vand i blenderen (efter at have tømt den omhyggeligt), hvor jeg tror der ikke har været mere end 100 mg fordelt i hele blenderen - det var aktivt. Relativt hurtigt efter første tår bemærkede jeg de første effekter. Min hals blev blød og en smule lammet, min krop blev en lille smule tung og bemærkede også en svag ændring (sænkning) i mit åndedræt - oveni med en svag eufori.

Medlem

Dejligt at se at nogen har sat sine fodspor her i tråden.
Tak Alf'n og Bubber :D

Bubber: Hvis sådanne kapsler finder sig inden for min rækkevidde, så skal jeg nok være forsigtig med det. Udover selveste opiumsvalmuen har jeg en stor viden og erfaring i opiater & opioider. En hobby og interesse der faktisk voksede sig lidt for stor og overvindende. Noget der egentligt lige minder mig om, at det nok er bedst de får lov til at passe sig selv. ;-)

Alf'n
Sikke en fin liste du har opsummeret der. Jeg har slået nogen op af de nævnte planter op og kigget lidt nærmere på dem. Det har givet et godt udgangspunkt for hvad studiet skal bringe i kog til aftentid.
Din metode forære inspiration til hvordan min fremgangsmodel ser ud. Dejligt med nogle kvalitetsmæssige detaljer :D Jeg synes nu, at jeg blevet godt oplyst og korrigeret, så definitionen af at jeg er blevet belært er ikke helt skæv (i mit hoved) :eyes:

Tilføjelse: Hvordan behandler du brændenælde? Et batch fra forrige år har lagt og hygget sig i en lufttæt beholder siden sensommer 2016, men mit problem opstår når urten overhældes med varmt vand (nok cirka 85-90*) og trækker i 5-8 min - så får jeg irritation i halsen efter jeg har drukket. Skyldes det disse små hår ses på planten? Hvordan undgår du det? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

:oops:

Jeg skamkoger svinene en 10 minutterstid med lidt citron og ingefær, og sier derefter bryggen gennem et kaffefilter og over i kanden. Alternativt har jeg også haft brugt en stempelkande, men den har jeg ikke forsøgt at lave brændenælde te i.
Jeg ved ikke hvad du synes om smagen, men jeg bestræber mig på at plukke dem senest i juni da de ellers godt kan blive en smule beske. =)

Medlem

Ahk, ja. Selvfølgelig. Et filter med højere tæthed burde sortere skidtet fra. :roll: Er du ikke bange for, at nedbryde plante flavoniderne ved at koge det i et forlænget tidsrum? Ærligt talt kender jeg ikke til de respektive fytokemikaliers etc stabilitet. Jeg ved dog at vi helst ser dem bevaret i vores drikke, da de er særligt gavnelige ernæningsmæssigt for det menneskelige biologi. Direkte forbyggende og lægende for nogle helbredssygdomme.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo naturligvis. Det er også kun brændenælde jeg tilbereder som så, da jeg læste et sted at kogningen denaturerer syren, hvorved den altså deaktiveres.
I stor udstrækning tilbereder jeg alle andre te'e i 80* vand.

Ærligt så overdrev jeg også en smule, og kan godt se at det virker misvisende, men jeg ned sænker dem i spilkogende vand og skruer ned for temperaturen, så kun det småbobler. Citronen tilsætter jeg som oftest til sidst og ingefæren halvejs.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]