HardcoreWizard skrev:
Det eneste jeg er lidt obs på, er hvis der er andet i rensebenzinen end heptan (det er heptan ikke?), som bliver tilbage efter fordampningen.
Rensebenzin er "Naphta (råolie), Hydroafsvovlet let, afaromatiseret"
"Naphta" er SVJV en fællesbetegnelse for visse alkaner.
Jeg vil tro at det er fra Pentan (det korteste carbonhydrid der er ikke er på gas-form ved stuetemperatur) og opad.
Jeg har en fornemmelse af, at det kun er blandede isomere af Pentan, Hexan og Heptan der er hovedbestanddelen i Naphta, da Oktan jo som bekendt bruges til biler, og sikkert bliver separeret netop til det formal.
"Hydroafsvovlet, let" - Tjah... Der ligger noget i ordlyden der forleder mig til at tro at evt. svovlforbindelser er fjernet... Hvad "let" skal betyde, har jeg ingen anelse om.
"Afaromatiseret" går jeg ud fra betyder, at alle aromatiske forbindelser (f.eks. Benzen, Toluen, Xylen) er fjernet - det er SVJV også dem der er carcinogener (kræftfremkaldende).
Så vidt jeg har kunnet finde frem til, skulle Rensebenzin fra Borup Kemi ikke være kræftfremkaldende, så jeg ville ikke have de store skrupler ved at bruge dette produkt som Naphta-kilde i et evt. planteekstrakt.
Men hør mester - hvad med at tage et par mililiter rensebenzin og lade fordampe på en tallerken?
Hvis der er synlige rester, ville jeg helt klart holde mig fra det.