Ang. tobakken:
Det er jo egentlig ret "hyggeligt" at ryge en joint, men får så også nikotin-sus, næsten lige meget hvor meget jeg rister.
Tror jeg prøver at leve med tobakken lidt endnu og se tiden lidt an.
Jeg synes mange af de andre gav glimrende svar på de mange tanker du skrev efter første gang, så dem vil jeg ikke give mig i kast med også. Men jeg vil lige give dig et råd mht. tobakken! Jeg har aldrig røget en cigaret, og jeg bryder mig slet ikke om nikotin - jeg bliver direkte dårlig af det. Sådan ordner jeg problemet med tobakken:
1: Køb Prince Sand (de er i en hvid og gul pakke, bare bed om "gule prince"). På siden af alle cigaretpakker står der information om indhold af nikotin, tjære og kulilte. De her Prince Sand er de mest "light" smøger du kan få fat i, da de har 0,1 mg nikotin, mens en pakke alm Prince, rød LA, rød Pall Mall osv. har 0,8 mg nikotin. Jeg vil tro der står 0,4-0,5 mg nikotin på din Maraboro light pakke.
2: Hiv en pande frem - de skal ristes. Den nemmeste måde at få tobakken ud af smøgerne er at slikke cigaretten nede fra filteret og op til toppen så der bliver en våd revne. Nu kan du ligeså let åbne smøgen. Hvis du kan opbevare tobakken tørt og ikke for varmt kan du sagtens stege en hel pakke som du gemmer.
3: Temperatur og tid. Lad os sige du har et nogenlunde gennemsnitligt komfur med varmeindstilling fra 1-9 eller sådan noget. Så skruer du op på over middelvarme, i dette tilfælde ca. 6, afhængigt af hvor ondt dit komfur er. Sørg for lige at røre lidt i det med en træspatel eller noget. Tænd for emhætten, og hold godt øje med tobakken. Når det begynder at dampe godt kan du skrue ned på ca. 4 efter min skala her. Panden er nemlig varm nok, og skal egentlig bare holde temperaturen nogenlunde. Så hvis det ryger/damper rigtig meget, skal du skrue yderligere ned. Hvis det allerede efter 1 minut stopper med at dampe, skal du skrue lidt op igen. Du vil hurtigt finde en passende temperatur, den lader du den stå ved til det begynder at stoppe med at dampe. Der er 2 formål med at passe på temperaturen: At undgå der stadig er nikotin i tobakken, samt at undgå tobakken bliver FOR ristet, så den bliver mørk og branket - det smager ubehageligt, men kan dog ryges.
Det blev vist til mere end udførlig guide end et "tip". Håber du kan bruge det.
Rigtig gode tip, vil dog lige tilføje et par ting.. De gule prince er gode til at riste med, men man kommer ikke uden om at prince laver rigtig ringe kvalitet af tobak, og det kan tydeligt mærkes når man laver og ryger sin joint pga de store stykker og grene der er.. Men hvis du bor i en storby eller bare er heldig, kan det være din kiosk har Che Guevara smøger som er lavet til tjald, så der er slet ikke noget nikotin i, og minimal tjære og andre ubehageligheder.. De skal dog stadig ristes lidt, fordi tobakken ikke er tør nok til en joint, de bliver jo solgt som færdige smøger så de er ikke alt for tørre så det også er muligt bare at ryge dem..
Vil også lige gøre opmærksom på at tobakken altså stadig damper selvom den er færdigristet, tobakken skal være gyldenbrun og ikke sort, så smager det hæsligt..
Og jeg vil absolut ikke anbefale at riste en pakke smøger og gemme dem, tobakken bliver hurtigt alt for tør, og så brænder jointen for hurtigt og skævt og smager dårligere, altid rist lige før du ruller, så smager det bedre og jointen brænder bedre. Ville måske gå hvis du sætter tobakken i en lufttæt beholder og et mørkt sted, men tror det ikke engang..