Hej, jeg har først nu fået en e-mail om al den nye aktivitet på denne tråd. Det er vel ikke overraskende, at jeg synes, at bl.a. Bismann, Tjaldesmølf, Pestilence, Ø Tripperen, Skyggen, Mr. Gone og Andrusha bidrager med mange fine nuancer og pointer, samt tager min ven i forsvar ift. de mange verbale overgreb på hende. Tak for det.
Måske vil det hjælpe, hvis jeg skriver en lille smule mere om hende: 1. Hun har ganske rigtigt haft en barsk opvækst og ungdom. 2. Så vidt jeg ved bruger/misbruger hun kun to ting, tobak og hash, men er glad for lidt syre eller svampe i ny og næ. 3. Nu tilskriver hun ikke længere aborten "mit misbrug" men "sort magi".
Så jeg tvivler mere og mere på, at det har haft noget med narko at gøre, hvilket Mr. Gone og Pestilence også er inde på. Når Hindbærroulade skriver: " ... som ikke kan trække vejret uden et iltapparat, mangler ekstremiteter og har alverdens psykiske lidelser", hvilke stoffer tænker du så på? For jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om andet end thalidomid og massive mængder alkohol. Ikke desto mindre er det en interessant diskussion, men måske var det en idé dreje fokus væk fra min ven og gøre debatten mere generel, for hun er nok ikke det bedste (læs: værste) eksempel. Fx tror jeg, som Mr. Gone og andre, at alkohol og tobak er langt mere skadeligt for fostret end svampe og syre. Er der ikke en læge/medicinstuderende til stede herinde?
Og så lige et par overordnede betragtninger: Jeg er enig med dem, som mener, at det langt hen ad vejen er en gratis omgang at hælde lort udover min ven, uden at forholde sig konstruktivt og tit uden at gå ud fra, hvad jeg rent faktisk har skrevet. Og bagefter ikke vil stå ved det, man selv har skrevet (Hindbærroulade!) Jeg er også enig i, at man som mand bør være tilbageholdende i sine udmeldinger om, hvad gravide kvinder (og nej, det var vist ikke planlagt) skal og ikke skal gøre. Til slut må jeg sige, at jeg er beskæmmet og konsterneret og den grove og aggressive tone, mange debattører benytter sig af i denne tråd (og andre). Slap dog lige af, og vær lidt åbne over for andre synspunkter og for nuancerne. Det kan jo være, det er derfor, der, så vidt jeg ved, endnu ikke er nogen kvinder, der har haft lyst til at blande sig.
_________________ "Turn on, tune in, listen carefully." - Simon G. Powell
|