Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 17:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Det er fint, du. Du kan have lov til at have din mening. Jeg er pisseligeglad. God aften...

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Jeg synes egentlig ikke, at der er grund til at lukke tråden. Det er selvsagt et meget kontroversielt og værdiladet emne, men selvom følelserne har fået lov til at skinne igennem nogle af indlæggende, fik I jo selv vippet tråden tilbage på sporet.

Jeg er selv af den opfattelse, at det altid - underordnet de ydre omstændigheder - er tragisk, når en kvinde taber et barn. Jeg har oplevet det i familien og hos venner, og det er en ting, som hun kommer til at bære rundt med sig i resten af hendes liv. Jeg vil håbe, at det på sigt kan blive en motivation for at tage hendes forhold til rusmidler op til overvejelse og ikke får lov til at blive et traume. Følelsen af skyld og skam fra omverden vil nok ikke hjælpe hende på dette tidspunkt (og er ganske givet noget hun kæmper med indefra), så forhåbentlig er der nogle empatiske mennesker, hun kan læne sig op ad i denne svære tid. Hermed en opfordring til trådstarter om at række hånden ud - det kan betyde mere end man lige går og tror.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Det ville være fint hvis folk kunne ligge føleslerne fra de personlige erfaringer lidt, så man kunne snakke ordenligt sammen om det, da mange der måske oprigtig søger info om emnet og en dag går herind og søger men vender om når de ser en mur af rouladens og andres spydighed. Kan slet ikke se hvad det er der diskuteres egentlig. Det er dumt at tage stoffer hvis man er gravid ? det bør man ikke gøre ? om hun mistede barnet af den ene eller anden grund vides ikke 100% så det kan vi ikke udtale os om ? Om børn ikke bør være født hvis deres forældre er misbrugere ? så du burde ikke være her ?pffffft

Jeg kender folk som har haft forældre der var narkomaner og som slog dem, som er fine mennesker den dag idag, kender også nogle der har oplevet det samme som er fuldkommen rådne oven i hovedet.

Medlem

Bismann skrev:
Det er lidt en gratis omgang og sidde her og kritisere mødres eventuelle valg, om at indtage euforiserende rusmidler under graviditeten, eftersom jeg går ud fra at de fleste der skriver i denne tråd er mænd. Hvor mange af jer (potentielle) fædre har lyst til at være ædru 1-1.5 år, afhængigt af ammeperiode?
Bevares, jeg mener da også, at man bør undgå at skade et lille nyt uskyldigt væsen, og tage forhold for det i forhold til egne interesser, men det er jo ikke ligefrem første eksempel på at der er forskel på hvad man gør og hvad man bør gøre.
Hvad med medicin, skal man (moderen) ofre eget mentale og fysiske helbred for at eventuelt skadelige bivirkninger ikke påføres barnet? Hvad med overdrevent forbrug af sukker og andre usunde fødevarer, der eventuelt kan skade barnet? Hvad med fødevarer/kosmetik med diverse E-numre eller tvivlsomme produktionsforhold?
Bottom line skal man leve halvandet år i selvopofrende askese, for at undgå, eventuelt, at skade sit barn?

Når det kommer til stoffer, skadeligt kemi og mere end et enkelt glas vin eller to, så mener jeg svaret bør være et rungende "Ja"..

... og jeg er meget overrasket over dit indlæg.. Jeg ved godt at det er et kardinalpunkt at det her ikke skal være et dømmende forum, men når folk f.eks. sidder og suger næsten ren tjære og 1000vis af skadelige tilsætningsstoffer i form af udkrads, for at få en desperat rus, eller som her: Risikerer at skade et ufødt barn ved at gå og fylde sig med bevidsthedsændrende stoffer, så mener jeg sgu at vi svigter vores ansvar ved at sige "bør og gør er to forskellige ting".. Du har selvfølgelig ret, men det bør sgu ikke være en undskyldning for ikke at fordømme det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Senest rettet af Freidrich Gauss 14 jul 2018 08:49, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

@Tjalde Smølf
Synes eller ikke der er meget grund til at være overrasket, der er ikke meget kontroversielt i det citerede. Det jeg grundlæggende siger er, at det er hyklerisk, at en masse mænd sidder og er fordømmende og stødte over at kvinde, der er i en situation de aldrig selv kan komme i, ikke kan holde sig fra rusmidler, når mange af samme mænd ligeledes har svært ved at ved at holde sig fra rusmidler, eller om ikke andet burde have en forståelse af hvad det vil sige.
Se det som en opfordring til en nuancering, og at man prøver at sætte sig i kvindens sted i stedet for at råbe "Heks! Brænd hende!".
Forskellen på hvad man bør og hvad man gør, er ikke ment som en legitimering - se også at jeg skriver at jeg skriver "at man bør undgå at skade et lille nyt uskyldigt væsen, og tage forhold for det i forhold til egne interesser". Det er derimod en henvisning til at vi ikke er perfekte, hverken rationelle eller moralsk, og så pointerer jeg at en lang række andre stoffer vi mere eller mindre ubevidst indtager, kunne have lige så stor eller større indvirkning på fosteret, og at der dermed ikke er mere grund til fordømmelse her end i mange andre tilfælde. Folk dyrker også ekstrem sport og har ekstremt streessede jobs mens de er gravide. Synes det usympatisk at man bruger 3-4 sider på at hakke ned på en kvinde der har det svært nok i forvejen.

@Big Jake
Det er jeg ked af at hører, hvis det på nogen måde giver mening så send hende min medfølelse, selvom det nok ikke er nogen god ide at hun ser denne tråd.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Friedrich Gauss skrev:
Undskyld men det er ret klamt at nogle herinde, kan forsvare at tage rusmidler under en graviditet. At blive gravid handler i stor grad om at sætte sig selv i anden række og det gælder også, når det kommer til sine eventuelle tilbøjeligheder til at beruse sig.
Kan man ikke det bakker jeg op om det en skrev tidligere i tråden: så er man slet ikke kvalificeret til at have et barn.

90 procent af dem jeg har mødt i misbrugsmiljøet gennem tiderne, som slet ikke kunne styre det eller ikke havde et "sundt forbrug/eller i det hele taget nød at tage rusmidler af alle slags", de bar alle dem samme fællesnævner: de kom fra et hjem hvor deres forældre var pisse ligeglade og aldrig var der for dem (kort sagt nogle fuck ups).
Håber ikke, at jeg træder nogen over tæerne men at få et barn kræver sgu en vis mængde ansvar.

Hvem er det, der skriver, at det er ok at tage stoffer under en graviditet? At kunne udvise empati over for en kvinde, som er havnet i den ulykkelige situation, at hun har mistet sit ufødte barn, er jo ikke det samme som at blåstemple hendes eventuelle forbrug af rusmidler under graviditeten. Verden er nu engang sådan, at mange børn kommer til verden under kummerlige forhold. At insistere på at debatten heromkring skal stoppe ved, "at det bare ikke er ok" er på mange måder det samme som at insistere på, at misbrugere "bare skal holde op med at tage stoffer". Verden er ikke så simpel - og en problemstilling som denne kræver, at vi forholder os til den med argumenter fremfor bare at lire det BisMann meget rammende kalder "en gratis omgang" (galde) af.

Medlem
Brugeravatar

...

Moderator
Brugeravatar

Hvad er det for noget fis, det er på ingen måde eller har nogensinde været nazisters værdigrundlag eller konstitutivt for at være nazist, at dømme hvorvidt noget er galde eller ej. Det der er usaglighed på stylter. Især når du selv fremfører kategorisk (og ubegrundet) vurdering af noget bare er forkert, bare fordi det er det, eller i den mest forstående udgave af dine indlæg, fordi den fører til mere af, hvad du finder at være som værende forkert. Din nazi-beskyldning rammer altså dig selv hårdere end den nogensinde kunne Andrusha, og det gør dig på ingen måde til nazist, bare usaglig.

Medlem
Brugeravatar

...

Insane psychedelia user!

"jeg personligt hverken det ville gavne eller skade barnet at moderen tog psykedeliske stoffer under graviditeten."

Nu er man (kvinder) meget mere psykisk følsomme under en graviditet, derved øges (i min verden) risikoen for et badtrip.
Og selv hvis den ikke gjorde så synes jeg ikke det er risikoen værd.

Medlem
Brugeravatar

Det er en smule bemærkelsesværdigt, at flere af dem som blankt rakker den omtalte pige ned, ønsker tråden lukket eller pludseligt melder sig ud af diskussionen, efter de ikke længere sagligt kan opponere imod 'humanisterne'. Falliterklæring much.
Og hvor er det trist, at en bruger der, i øvrigt på ret diplomatisk vis, ytrer sin ærlige mening, skal skal kaldes nazi, kun fordi han også er en administrator.

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ikke sagligt kan opponere imod humanisterne? Kom dog ned fra din høje hest. I "humanister" har ikke gjort andet end at rakke ned på andre, der har en anden holdning end jer selv.
Det kunne være, at det var derfor, vi ikke ønsker at spilde mere tid på en debat, der tilsyneladende kun kan ende i mudderkastning :roll:

Luk din computer ned, Skyggen. Du kan gå ud at gøre en aktiv forskel for de hårdt ramte kvinder, hvis din røv har så ondt.

edit: så var det tilmed dig, der begyndte at skrive "ad", "vammelt" og "hyklerisk". Det er sørme sagligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mr. Gone skrev:
Det har du nok ret i, men ville et bad trip så påvirke barnet pga. de stærke følelser kvinden blev udsat for? Eller hvad tænker du?

Jeg kan næsten med sikkerhed sige, at den psykiske og fysiske påvirkning under et bad trip ikke ville gavne et foster.

Medlem
Brugeravatar

Sagligt var et forkert ordvalg, undskyld. Det kan selvfølgelig umuligt blive en saglig diskussion, når det handler om et så moralsk kontroversielt emne. Der burde måske have stået 'ordenligt, upersonligt og uden at gå i selvsving'.
Du ønsker tråden lukket, og nu ønsker du også min computer lukket. Min pointe holder sgu stik

og de svære slipper fri.

Insane psychedelia user!

"De går i forvejen igennem..." Så er der vel ingen grund til at toppe med noget som forstærker udsvinget.
Alene tanken om at det kan gå galt vil forstærke risikoen for at det gør.
Men der er nok ikke forsket det store i det.

Jeg tror at de fleste, hvis ikke alle her på boardet er enige i, at det ikke er fornuftigt at bruge nogle former for rusmidler under en graviditet. Og at det er et no go.
Dog er verden ikke så simpel. Der bliver født børn verden over hver evig eneste dag, hvor moderen er i et misbrug af forskellige slags rusmidler, og det må man forholde sig til. Det er bare sådan verden er, og så er det ligemeget hvad vi, eller andre synes om det.
Alle mødre ved, at det ikke er smart at fylde kroppen med narkotika under en graviditet, og hvis de så alligevel gør det, må der sgu være en kæmpe grund til det. En grund som de ikke formår at arbejde væk undervejs.
Og der er altså ingen her på boardet (som jeg læser det) der forsvarer at indtage rusmidler under en graviditet. Men vi prøver bare at forholde os objektivt på det.

Jeg mener ikke at det er smart at fylde kroppen med lsd, psilocybin, ketamin, crack, meth, heroin, nikotin eller alkohol under en graviditet. Men det sker alligevel, og så må man tage den derfra. Man skal huske på, at ikke alle kvinder vælger at blive mødre, men det er noget der sker alligevel.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Hej, jeg har først nu fået en e-mail om al den nye aktivitet på denne tråd. Det er vel ikke overraskende, at jeg synes, at bl.a. Bismann, Tjaldesmølf, Pestilence, Ø Tripperen, Skyggen, Mr. Gone og Andrusha bidrager med mange fine nuancer og pointer, samt tager min ven i forsvar ift. de mange verbale overgreb på hende. Tak for det.

Måske vil det hjælpe, hvis jeg skriver en lille smule mere om hende:
1. Hun har ganske rigtigt haft en barsk opvækst og ungdom.
2. Så vidt jeg ved bruger/misbruger hun kun to ting, tobak og hash, men er glad for lidt syre eller svampe i ny og næ.
3. Nu tilskriver hun ikke længere aborten "mit misbrug" men "sort magi".

Så jeg tvivler mere og mere på, at det har haft noget med narko at gøre, hvilket Mr. Gone og Pestilence også er inde på. Når Hindbærroulade skriver: " ... som ikke kan trække vejret uden et iltapparat, mangler ekstremiteter og har alverdens psykiske lidelser", hvilke stoffer tænker du så på? For jeg kan ikke umiddelbart komme i tanker om andet end thalidomid og massive mængder alkohol. Ikke desto mindre er det en interessant diskussion, men måske var det en idé dreje fokus væk fra min ven og gøre debatten mere generel, for hun er nok ikke det bedste (læs: værste) eksempel. Fx tror jeg, som Mr. Gone og andre, at alkohol og tobak er langt mere skadeligt for fostret end svampe og syre. Er der ikke en læge/medicinstuderende til stede herinde?

Og så lige et par overordnede betragtninger: Jeg er enig med dem, som mener, at det langt hen ad vejen er en gratis omgang at hælde lort udover min ven, uden at forholde sig konstruktivt og tit uden at gå ud fra, hvad jeg rent faktisk har skrevet. Og bagefter ikke vil stå ved det, man selv har skrevet (Hindbærroulade!) Jeg er også enig i, at man som mand bør være tilbageholdende i sine udmeldinger om, hvad gravide kvinder (og nej, det var vist ikke planlagt) skal og ikke skal gøre. Til slut må jeg sige, at jeg er beskæmmet og konsterneret og den grove og aggressive tone, mange debattører benytter sig af i denne tråd (og andre). Slap dog lige af, og vær lidt åbne over for andre synspunkter og for nuancerne. Det kan jo være, det er derfor, der, så vidt jeg ved, endnu ikke er nogen kvinder, der har haft lyst til at blande sig.

Insane psychedelia user!

"3. Nu tilskriver hun ikke længere aborten "mit misbrug" men "sort magi"."

Det lyder til hun har fået styr på ansvars delen :D
Enig i at det er et gratis emne for mænd at beslutte sig for hvad der er rigtigt og forkert.
Når det er sagt, så oplevede jeg selv at konen gjorde det umulige og kvittede smøgerne på en uge da hun fandt ud af hun var gravid og vi tog beslutningen om at vi ville være forældre.
Vel og mærket en rimelig ond uge for alle involverede :)
Så min oplevelse var at hun taklede det øgede ansvar ved at tage det, men sådan er det jo langt fra for alle.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej, Jake.

Jeg står stadig ved alt det, jeg har skrevet i denne tråd, så jeg ved ikke, hvor du har det postulat fra. Mine indlæg kunne have været formuleret pænere, men mine holdninger har ikke ændret sig siden min første post i den her tråd.

Psykiske lidelser, fysiske skavanker og præmaturitet er meget almindelige konsekvenser, når moderen har indtaget psykoaktive stoffer under graviditeten. Heriblandt kan nævnes: hash, heroin, kokain, alkohol, amfetamin, tobak etc.

Ædruelighed under svangerskab mener jeg ikke er et urimeligt krav til kvinder.

:peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]