PsychonautPeter6760 skrev:
Nogen der kan komme med nogen fødevarer man kan bruge i en tyramin-fattig diæt, har godt tjekket nogen lister ud, med hvad man skal undgå at indtage, men det ville være lidt nemmere hvis der var noget man trykt kan indtage i forbindelse med MAO-hæmmere..?
Der er en del ting du trygt kan spise sammen med MAOi. Hovedreglen må være at holde sig fra lagrede, saltkonserverede og lignende fødevarer; ting som ost, spegepølse og rødvin anses generelt for et no-no.
Blandt fødevarer man roligt kan spise, er der masser af gode mættende muligheder i bunden af kostpyramiden. De fleste kulhydratrige "basisfødevarer", som pasta, ris og brød indeholder ikke nævneværdige mængder tyramin. Det meste frugt er også nogenlunde safe. Kød skal man være lidt mere varsom med, og jeg ville nok heller ikke indtage kæmpe mængder mejerivarer - uden at nogen af tingene dog er generelt bandlyst.
Jeg har selv prøvet et ayahuasca-trip hvor jeg ikke havde tænkt specielt meget over min kost, og jeg fik en ret slem hovedpine og blodtrykket føltes markant hævet. Det virkede ikke helbredstruende som sådan, men det gjorde bare at det var meget sværere at falde ind i trippet.