harnz skrev:
Hej Nashet og vær hilset (jeg har lige været i kirke

Jeg er ret sikker på at din plante er en Myrrhis odorata, på dansk: Sødskærm. Se mere her - glimrende sted til plante identifikation:
http://www.plant-identification.co.uk/s ... dorata.htmHer er dansk beskrivelse af planten og den egenskaber. Desværre fik du nok ikke så meget trip ud af den udover tripper til toilettet
Sødskærm eller Spansk kørvel, som den også er kendt som, er en gammel klosterplante, som har vokset blandt andet i Øm klosterhave. Den foretrækker fugtig, næringsrig muldjord.
Den har en aromatisk duft, der minder meget om anis. Både bladene og de umodne frugter kan spises og smager som en blanding mellem anis og kørvel.
Den har været brugt som et fordøjelsesfremmende midel, og har her især været brugt i supper og som krydderurt.
Bladudtræk bruges mod blodmangel hos ældre.
Den har idag ingen betydning som lægeplante, men findes stadig vildtvoksende ved mange landsbyer. Den tydelige anisduft gør den enm at kende, selvom den mange gange fejlagtig bliver taget for at være en anisplante.
GOD JUL !
Først og fremmest vil jeg takke for dit grundige svar
Jeg husker ikke at have plukket en plante ved navn "Sødskærm", men det kunne godt være den omtalte kørvel, hvis den f.eks. har været placeret forkert fra gartnerens side eller hvis den har sået sig selv et forkert sted i bedet.
Jeg ledte fakisk efter noget anis til en hjemmelavet absinth i denne have på et tidspunkt, så måske har jeg forvekslet den.
Jeg har plukket de forskellige planter til mit projekt i en lille urtehave i en park, der faktisk har en hjemmeside, hvis nogen skulle være interesseret i en ny jagtmark af lovlig karakter
http://www.gartneriet.ribeamt.dk/Andre/Urtehaven.htm De har bl.a. natskygger, baldrian, anis, kørvel, mynte, diverse tobaksplanter (bla. rustica) og meget andet.
Jeg tænkte faktisk også selv på at gå i kirke i dag, men jeg kom naturligvis ikke op i tide, så det må vente

Det er ikke noget jeg normalt gør, da jeg ikke er kristen, men lidt religiøs lommefilosofi har vel også sin berettigelse...
Nå, men tak for de hjælpsomme svar og henvisninger, og fortsat god dag
Mvh Nashet