Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Godaften folkens!

Jeg har gang i et lille projekt, der involverer tre billedrammer og nogen bladtryk af lægeurter og euforiserende planter.
Jeg har tænkt mig at indramme bladene hver for sig og hænge dem op ved siden af hinanden.
I den anledning plukkede jeg tidligere på året nogen blade fra gamle lægeplanter i en park.

Mit problem er nu, at jeg har glemt hvilken plante dette blad tilhører.
Da plantens navn skal skrives nedenunder bladet i rammen, som jeg også har gjort med trykket af et flot cannabisblad, ville det være rart hvis nogen kunne identificere denne plante.
det er som sagt en enten mildt euforiserende plante eller en lægeplante, hvis dette kan være til hjælp.

http://aycu14.webshots.com/image/8573/2 ... 594_rs.jpg

Go' jul herfra :)

Mvh Nashet

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det' dild :D

ej, jeg ved det sgu ik' ... :? Prøv evt. at låne en plantebog på biblioteket?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Hej Nashet og vær hilset (jeg har lige været i kirke :-)

Jeg er ret sikker på at din plante er en Myrrhis odorata, på dansk: Sødskærm. Se mere her - glimrende sted til plante identifikation:

http://www.plant-identification.co.uk/s ... dorata.htm

Her er dansk beskrivelse af planten og den egenskaber. Desværre fik du nok ikke så meget trip ud af den udover tripper til toilettet :-)
Sødskærm eller Spansk kørvel, som den også er kendt som, er en gammel klosterplante, som har vokset blandt andet i Øm klosterhave. Den foretrækker fugtig, næringsrig muldjord.
Den har en aromatisk duft, der minder meget om anis. Både bladene og de umodne frugter kan spises og smager som en blanding mellem anis og kørvel.
Den har været brugt som et fordøjelsesfremmende midel, og har her især været brugt i supper og som krydderurt.
Bladudtræk bruges mod blodmangel hos ældre.
Den har idag ingen betydning som lægeplante, men findes stadig vildtvoksende ved mange landsbyer. Den tydelige anisduft gør den enm at kende, selvom den mange gange fejlagtig bliver taget for at være en anisplante.

GOD JUL !

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
harnz skrev:
Hej Nashet og vær hilset (jeg har lige været i kirke :-)

Jeg er ret sikker på at din plante er en Myrrhis odorata, på dansk: Sødskærm. Se mere her - glimrende sted til plante identifikation:

http://www.plant-identification.co.uk/s ... dorata.htm

Her er dansk beskrivelse af planten og den egenskaber. Desværre fik du nok ikke så meget trip ud af den udover tripper til toilettet :-)
Sødskærm eller Spansk kørvel, som den også er kendt som, er en gammel klosterplante, som har vokset blandt andet i Øm klosterhave. Den foretrækker fugtig, næringsrig muldjord.
Den har en aromatisk duft, der minder meget om anis. Både bladene og de umodne frugter kan spises og smager som en blanding mellem anis og kørvel.
Den har været brugt som et fordøjelsesfremmende midel, og har her især været brugt i supper og som krydderurt.
Bladudtræk bruges mod blodmangel hos ældre.
Den har idag ingen betydning som lægeplante, men findes stadig vildtvoksende ved mange landsbyer. Den tydelige anisduft gør den enm at kende, selvom den mange gange fejlagtig bliver taget for at være en anisplante.

GOD JUL !

Først og fremmest vil jeg takke for dit grundige svar :)

Jeg husker ikke at have plukket en plante ved navn "Sødskærm", men det kunne godt være den omtalte kørvel, hvis den f.eks. har været placeret forkert fra gartnerens side eller hvis den har sået sig selv et forkert sted i bedet.
Jeg ledte fakisk efter noget anis til en hjemmelavet absinth i denne have på et tidspunkt, så måske har jeg forvekslet den.
Jeg har plukket de forskellige planter til mit projekt i en lille urtehave i en park, der faktisk har en hjemmeside, hvis nogen skulle være interesseret i en ny jagtmark af lovlig karakter :wink:
http://www.gartneriet.ribeamt.dk/Andre/Urtehaven.htm
De har bl.a. natskygger, baldrian, anis, kørvel, mynte, diverse tobaksplanter (bla. rustica) og meget andet.

Jeg tænkte faktisk også selv på at gå i kirke i dag, men jeg kom naturligvis ikke op i tide, så det må vente :D Det er ikke noget jeg normalt gør, da jeg ikke er kristen, men lidt religiøs lommefilosofi har vel også sin berettigelse...
Nå, men tak for de hjælpsomme svar og henvisninger, og fortsat god dag :wink:

Mvh Nashet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]