Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 12:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey psy.. Jeg ville bare hører sig om det kunne betale sig meget at lave hydro hvis man har pengepungen i orden? :P
Kan man gro bedre planter med hydro? Fortæl noget :) Har læst guiden her på hjemmesiden om hydro men det er mest bare gødning, ph og sådan.. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg lytter lige med her :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Fordelen ved hydroponics er meget præcis kontrol med plantens leveforhold. Det er let at ændret mange forskellige variabler som ph, gødning og den slags. Når det er indkørt kan det fungere mere automatisk end jord. Du kan også have et større rodnet på samme plads. Så ja, der er lidt at vinde, men vær forberedt på noget arbejde med at bygge det og få det sat ordentligt op. Selv bruger jeg jord, men det er fordi jeg primært bruger sollys til mine planter. Det er en fordel de er mobile. Og så virker det et eller andet sted mere naturligt og hyggeligt.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hydro er hverken dyrt eller svært at gå i gang med. Det kræver dog at man virkelig læser på lektien for lige at være rustet til det.
Personligt er jeg i gang med at opgradere til hydro da jeg allerede er træt af at gro i jord, indenfor.

Der er absolut store fordele ved at dyrke hydro. Det går hurtigere og planterne kan i sidste ende både blive langt større og yielde en del mere, end i jord.
Har man lidt erfaring med at dyrke i jord, så burde det være en smal sag at kaste sig over hydro. Jeg glæder mig i hvert fald som et lille barn, da jeg har set nogle abnormt imponerende resultater fra hydrogrowere.

Så det korte svar på dit spørgsmål er vel: Jo, man kan gro bedre/større planter vha. hydro. Og så endda meget hurtigere.

Junior medlem

Hvor meget hurtigere går det? Og hvorfor?
Og! Jo Ariaji, det er dyrt at gå igang med hydro, ihvertfald efter min mening da ph/ec måleren er skide dyr.. eller hva bruger du der :) ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, det er ikke dyrt at gå i gang med hydro. Hvis man har udstyret til at gro i jord, så koster det kun 300-500 kroner ekstra at gå i gang med at fuldblods hydro-system. Det er selvfølgelig i gør-det-selv øjemed. Køber man færdige produkter så bliver det en del dyrere. Og tænk på du jo ikke skal bruge jord, i hydro. Så der sparer du en del penge, samt det er meget mere økonomisk mht. vandforbrug.

EC-måleren er kun nødvendig hvis man føler sig usikker i sine gødningsblandingsforhold. Og i og med der står meget udførlige instruktioner på gødningsbøtterne, til hydro, så er en EC-måler altså ikke nødvendig, medmindre man virkelig går op i sin dyrkning og er i gang med at presse de sidste procenter ud af sine dyrkningsevner.
EC-måleren kan være en god hjælp for nybegyndere, men absolut ikke en nødvendighed.
Jeg sad faktisk og diskuterede det meget med HopIFjorD i går og vi blev enige om at EC-måling er noget pjat, så længe man kan finde ud af at følge gødningsanvisninger :)

pH-målerens nødvendighed kan så diskuteres. Man kan sagtens klare sig med en bøtte pH-strips til meget små penge. Det kommer igen an på hvor meget man gider gå op i det, hvor erfaren man er og hvor mange procenter man igen vil squeeze ud af sit grow.
Dog er pH-måleren en god idé, da jeg personligt ofte har problemer med at skelne farvekoderne fra hinanden. Og det kan være ret fatalt at pH'en svinger med +/- 0,5-1,5 stykker bare fordi man er i tvivl om farven :)

Og ærligt talt, så er pH- og EC-målere altså heller ikke specielt dyre. De kan erhverves på de populære auktionssider til 200,- inkl. fragt.

Hvad angår teknikken og biologien bag hydro, så må du altså google det, for det gider jeg ikke til at sidde og bikse med.

Junior medlem

Ariaji: Hvilket hydro sæt er du ved at samle? Er selv blevet træt af jord så er også gået igang med at samle ind til ebb and flood system..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jamen det er også sådan et jeg er ved at samle :)

Junior medlem

Godt valg :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]