Nej, det er ikke dyrt at gå i gang med hydro. Hvis man har udstyret til at gro i jord, så koster det kun 300-500 kroner ekstra at gå i gang med at fuldblods hydro-system. Det er selvfølgelig i gør-det-selv øjemed. Køber man færdige produkter så bliver det en del dyrere. Og tænk på du jo ikke skal bruge jord, i hydro. Så der sparer du en del penge, samt det er meget mere økonomisk mht. vandforbrug.
EC-måleren er kun nødvendig hvis man føler sig usikker i sine gødningsblandingsforhold. Og i og med der står meget udførlige instruktioner på gødningsbøtterne, til hydro, så er en EC-måler altså ikke nødvendig, medmindre man virkelig går op i sin dyrkning og er i gang med at presse de sidste procenter ud af sine dyrkningsevner.
EC-måleren kan være en god hjælp for nybegyndere, men absolut ikke en nødvendighed.
Jeg sad faktisk og diskuterede det meget med HopIFjorD i går og vi blev enige om at EC-måling er noget pjat, så længe man kan finde ud af at følge gødningsanvisninger

pH-målerens nødvendighed kan så diskuteres. Man kan sagtens klare sig med en bøtte pH-strips til meget små penge. Det kommer igen an på hvor meget man gider gå op i det, hvor erfaren man er og hvor mange procenter man igen vil squeeze ud af sit grow.
Dog er pH-måleren en god idé, da jeg personligt ofte har problemer med at skelne farvekoderne fra hinanden. Og det kan være ret fatalt at pH'en svinger med +/- 0,5-1,5 stykker bare fordi man er i tvivl om farven

Og ærligt talt, så er pH- og EC-målere altså heller ikke specielt dyre. De kan erhverves på de populære auktionssider til 200,- inkl. fragt.
Hvad angår teknikken og biologien bag hydro, så må du altså google det, for det gider jeg ikke til at sidde og bikse med.