Hej venner
Jeg prøvede i går at indtage en bryg lavet af 50 gram banisteriopsis caapi kogt i 3x3 timer i let syrlig vand og derefter kogt ned til en mængde på cirka 200ml. Planten er også kendt som Ayahuasca og er én del af hele bryggen man kender til som også er kendt som Ayahuasca. Min oplevelse var med formål at lære lianens virkninger at kende og mestre brygning - men jeg fik så meget mere ud af det! Selv om drikken her, traditionelt indtages med en kilde af DMT.
Ayahuasca åbner sindet mod den kollektive bevisthed - DMT retter det kraftige lys mod ens åbne kranie.
Først vil jeg beskrive effekterne og derefter dele mine tanker med hensyn til plantens brug, og give mine varmeste anbefalinger af den.
Advarsel: Ayahuasca / Banisteriopsis Caapi / Lian-the er en
MAOI, hvilket betyder at den forhindrer nedbrydelse af visse stoffer i kroppen, hvilket kan resultere i forgiftninger der i værste fald kan ende med død. Gør din research, vær forsigtig, lad være med at blive grådig og utålmodig. Skovfolket i sydamerika har brugt disse planter i tusindvis af år, og brugt dem som en del af deres gode glade liv. Vis dem respekt og pas på dig selv når du tager del i deres traditioner.
Indtagelsen skete i et mørkt rum belyst af stearinlys fulgt med af meditativ, stille og rolig musik. Der var tændt røgelse forinden til at jage de dårlige ånder væk fra rummet. Jeg sad og mediterede på come-up fordi jeg ville være sikker på at kunne mærke efter så forsigtigt so muligt. Det starter med en flyvsk fornemmelse, som om man "letter". Stille koncentration på intet, bliver meget lettere og føles yderst tilstrækkeligt. Ved åbne øjne virkede ting som om de var lidt længere væk end normalt.
Fysisk begynder jeg at blive meget tung og dvask i kroppen - jeg vil nærmest kalde det for en "stoned" fornemmelse. Man skal bruge meget energi på at tage sig sammen til at lave den mindste bevægelse. Det var svært. Min kontrol over lemmer og bevægelse i rummet blev kun foretaget hvis yderst nødvendigt, hvoraf evakuering af diverse væsker er den primære drivkraft.
Mentalt var jeg meget klar i hovedet. Godt og ondt var blot effekter af det dømmende sind. Tanker var blot produkter af hjernens tankefabrik. Der blev tænkt godt og grundigt på alt mellem himmel og jord, men intet kunne blive taget seriøst nok til at man reagerede på det med frygt eller foragt. Alt var bare. Alt VAR bare.
Det er min erfaring at et roligt og afslappet sind er det der får mest ud af psykedeliske stoffer. Min erfaring med bryggen fra denne lian får mig til at tro på, den er en fantastisk god følgensvend til et introspektivt analytisk, åndeligt psykedelisk trip: Om det så skulle være med DMT eller andre tryptaminer. Svampe eller meskalin skulle vist også være en god tilføjelse.
Jeg kan forestille mig at man kan tage meget stærke trips (heroiske doser) af psykedeliske stoffer under påvirkning af MAO inhibitor uden at ende med en følelse af ustyrlighed på en dårlig måde. Jeg tror også at man vil kunne få meget mere ud af oplevelsen og lettere "give sig hen" til stoffernes effekter. Svagere doser bliver potentieret kraftigt og stærkere doser bliver accepteret lettere. Oplevelsen flytter sig mere ind mod en åndelig sfære på grund af de kraftige kropsbedøvende effekter af planten. Man er kun sind og tanke - krop og sted ophører at være relevante.
Ayahuasca er en ekstremt god følgesvend til den psykedeliske oplevelse og jeg har tænkt mig at bruge den mange gange fremover. Jeg vil også anbefale at i andre forsøger jer med den.
God fornøjelse