Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 10:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej venner :)
Jeg prøvede i går at indtage en bryg lavet af 50 gram banisteriopsis caapi kogt i 3x3 timer i let syrlig vand og derefter kogt ned til en mængde på cirka 200ml. Planten er også kendt som Ayahuasca og er én del af hele bryggen man kender til som også er kendt som Ayahuasca. Min oplevelse var med formål at lære lianens virkninger at kende og mestre brygning - men jeg fik så meget mere ud af det! Selv om drikken her, traditionelt indtages med en kilde af DMT.
Ayahuasca åbner sindet mod den kollektive bevisthed - DMT retter det kraftige lys mod ens åbne kranie.

Først vil jeg beskrive effekterne og derefter dele mine tanker med hensyn til plantens brug, og give mine varmeste anbefalinger af den.

Advarsel: Ayahuasca / Banisteriopsis Caapi / Lian-the er en MAOI, hvilket betyder at den forhindrer nedbrydelse af visse stoffer i kroppen, hvilket kan resultere i forgiftninger der i værste fald kan ende med død. Gør din research, vær forsigtig, lad være med at blive grådig og utålmodig. Skovfolket i sydamerika har brugt disse planter i tusindvis af år, og brugt dem som en del af deres gode glade liv. Vis dem respekt og pas på dig selv når du tager del i deres traditioner.

Indtagelsen skete i et mørkt rum belyst af stearinlys fulgt med af meditativ, stille og rolig musik. Der var tændt røgelse forinden til at jage de dårlige ånder væk fra rummet. Jeg sad og mediterede på come-up fordi jeg ville være sikker på at kunne mærke efter så forsigtigt so muligt. Det starter med en flyvsk fornemmelse, som om man "letter". Stille koncentration på intet, bliver meget lettere og føles yderst tilstrækkeligt. Ved åbne øjne virkede ting som om de var lidt længere væk end normalt.

Fysisk begynder jeg at blive meget tung og dvask i kroppen - jeg vil nærmest kalde det for en "stoned" fornemmelse. Man skal bruge meget energi på at tage sig sammen til at lave den mindste bevægelse. Det var svært. Min kontrol over lemmer og bevægelse i rummet blev kun foretaget hvis yderst nødvendigt, hvoraf evakuering af diverse væsker er den primære drivkraft.

Mentalt var jeg meget klar i hovedet. Godt og ondt var blot effekter af det dømmende sind. Tanker var blot produkter af hjernens tankefabrik. Der blev tænkt godt og grundigt på alt mellem himmel og jord, men intet kunne blive taget seriøst nok til at man reagerede på det med frygt eller foragt. Alt var bare. Alt VAR bare.

Det er min erfaring at et roligt og afslappet sind er det der får mest ud af psykedeliske stoffer. Min erfaring med bryggen fra denne lian får mig til at tro på, den er en fantastisk god følgensvend til et introspektivt analytisk, åndeligt psykedelisk trip: Om det så skulle være med DMT eller andre tryptaminer. Svampe eller meskalin skulle vist også være en god tilføjelse.

Jeg kan forestille mig at man kan tage meget stærke trips (heroiske doser) af psykedeliske stoffer under påvirkning af MAO inhibitor uden at ende med en følelse af ustyrlighed på en dårlig måde. Jeg tror også at man vil kunne få meget mere ud af oplevelsen og lettere "give sig hen" til stoffernes effekter. Svagere doser bliver potentieret kraftigt og stærkere doser bliver accepteret lettere. Oplevelsen flytter sig mere ind mod en åndelig sfære på grund af de kraftige kropsbedøvende effekter af planten. Man er kun sind og tanke - krop og sted ophører at være relevante.

Ayahuasca er en ekstremt god følgesvend til den psykedeliske oplevelse og jeg har tænkt mig at bruge den mange gange fremover. Jeg vil også anbefale at i andre forsøger jer med den.

God fornøjelse :)

Senest rettet af alive 13 nov 2011 16:44, rettet i alt 2 gange.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Du burde komme med lidt info om MAOi'ens virkningsmekanismer og effekter på de forskellige psykedeliske stoffer, ellers er det sgu en smule uforsvarligt sådan at begynde ligefrem at anbefale folk at bruge den. Det jeg ved om MAOi begrænser sig til, at trippet bliver væsentligt længere og dosen er meget sværere at udregne. Hvad bygger du dét her udsagn på?
Citat:
Jeg kan forestille mig at man kan tage meget stærke trips (heroiske doser) af psykedeliske stoffer under påvirkning af MAO inhibitor uden at ende med en følelse af ustyrlighed på en dårlig måde.

Og burde man ikke holde sig fra heroiske doser hvis man føler at de giver en følelse af "ustyrlighed på en dårlig måde"? I stedet for bare at indtage en eller anden tilfældig potentiator?

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Snoezel,
Tak for dine kommentarer.

Jeg beklager at jeg ikke udtrykte mig korrekt. Mit indlæg antager at man er velbefærdet i det at indtage psykedeliske stoffer og er bekendt med forskellige doser samt sine egne intentioner med indtaget - Det skulle jeg have nævnt. Det er også antaget at man gør sig nøje research inden man anskaffer, koncentrerer og indtager substansen. Indtagelse af en MAOI skal foregå med forsigtighed og under den antagelse at man ikke har spist mad som kan gå i konflikt med den. Jeg vil opdatere hovedindlæg med link til wikipedia siden om MAOI'er.

Doseringen bliver ikke sværere, du bliver bare mere følsom over for mindre. Ændringen er hovedsageligt mental. Dit sind lader sig påvirke meget lettere og bliver mere kontemplativ frem for reaktiv. Dermed kommer min kommentar om ustyrlighed: Under den psykedeliske oplevelse skal man gøre sit bedste for ikke at styre oplevelsen - hvis man prøver at styre, styrer man galt. Ayahuasca tillader at man slipper rattet og lader dig flyde med på oplevelsen.

Selve MAOI'en påvirker dig i 3-4 timer, så det kan ikke sige at for eksempel et svampetrip vil vare "længere" - blot at det vil blive "dybere". Med DMT (vaporized) var oplevelsen at man i stedet for at gå gennem "nu er jeg ædru" -> "nu er jeg påvirket" -> "nu kommer jeg ned igen", gennemgår en meget mere flydende og blød transition mellem de forskellige tilstande.

Min anbefaling er blot at man gør sig nysgerrig omkring stoffet og ikke begrænser sin viden til hvad man nu måtte have hørt, hvis man da er interesseret altså. Som jeg, er det klogest at prøve MAOI'en for sig selv. Min konklusion om at den ville være en god "base" for andre psykedeliske substanser er blot en indsigt jeg fik under dens indflydelse. Hvis denne indsigt er korrekt for den enkelte person, vil den komme til dem også.

Glade tanker :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Doseringen bliver ikke sværere, du bliver bare mere følsom over for mindre. Ændringen er hovedsageligt mental.

Du blokerer for de enzymer der nedbryder det stof du indtager, virkningen er i den grad ikke kun mental.

Dine anbefalinger bygger du på et MAO-i trip uden andre psykedeliske stoffer involveret? Hvis det er tilfældet, så har du jo ikke andet end en wiki side at have det i?

Junior medlem
Brugeravatar

Der var involveret mængder af fordampet DMT :) Igen skal det nævnes at man ikke skal begive sig hovedløst ud i noget uden at gøre sin egen research, erfaringer, og egne tanker om hvad man indtager og hvorfor. Tråden er ment til kendere som allerede har en masse erfaring og måske søger en måde at trække deres oplevelser i en bestemt retning - mod dybde. Andre (læs deres erfaringer på erowid, dmt-nexus, etc) har gjort sig positive erfaringer med de blandinger jeg nævner. Min intention er at sprede nysgerrighed om denne helt fantastiske plante og dens virkning!

Ayahuasca er en MAOI-B inhibitor, FYI. Denne viden er relevant når man læser Wikipedia siden om MAOI.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har læst nogen ikke så positive rapporter om kaktus og MAOi. Jeg er ikke helt sikker på om det er pga. noget andet i kaktussen, eller det er selve meskalinen den er gal med, men man skal nok lige være opmærksom på det.

Der er muligvis høje mængder Tryptophan i Peruvian Torch, så det kunne være dét...

Admin
Brugeravatar

Uanset om man er meget erfaren eller ej, synes jeg personligt det er et skråplan at bruge MAO hæmmere til at potentiere andre stoffer. Lige i tilfældet med DMT er der vist ikke de store problemer, men det er også noget, der er meget gennemtestet. MAO hæmmere er ikke uden risiko at tage i sig selv, fordi de har så stor indflydelse på metabolismen. Der er mange, der slipper afsted med at blande MAO hæmmere med alle mulige obskure ting. Men jeg synes selv, det er så risikabelt, at jeg generelt vil fraråde folk at gøre det. En lidt større dosis af det pågældende stof ville til enhver tid være bedre IMO.

-Jimmy Carter

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har læst nogen ikke så positive rapporter om kaktus og MAOi. Jeg er ikke helt sikker på om det er pga. noget andet i kaktussen, eller det er selve meskalinen den er gal med, men man skal nok lige være opmærksom på det.

Der er muligvis høje mængder Tryptophan i Peruvian Torch, så det kunne være dét...

Tak for info! Jeg vil helt klart prøve at undersøge sagen nærmere. Ved du om den negative oplevelse var med ekstraheret meskalin eller med den rene kaktus?
MAOI-B forhindrer nedbrydelse af Phenethylamin, hvilket godt kunne gå hend og gøre oplevelsen eksponentielt stærkere. Det kunne være interessant at vide om den negative indflydelse var psykologisk/mental eller fysisk. Kan du kaste lys på det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]