Der kan være minimale mængder af andre, potentielt giftige, stoffer i sølvpapir (som i stort set alle industrielt fremstillede produkter.)
I forhold til hvad man på en normal dag bliver udsat for, er det nok intet at bryde hovedet. Det at din kammerat varmer hans sølvpapir gør ikke andet end at give ham troen på at der nu ikke er nogle giftstoffer i.

Hvis det dog alligevel bekymre en at bruge sølvpapir, kan man investerer i et stykke rustfrit plade, bøje det til en skål og bruge det for evigt.

fudge skrev:
hvorfor skulle folk ellers bruge det så meget til madlavning i ovne etc.
Den generelle antagelse er faktisk også at man ikke skal benytte sølvpapir hvis det kommer i direkte kontakt med maden, eller puttes i ovnen.
Jeg kan ikke lige finde nogen information på hvorfor, og jeg tror heller ikke at man skal være så panisk med det - det er dog den generelle opfattelse.

Det siges også at sure madevare specielt ikke må opbevares i sølvpapir, men jeg tror at det er en myte der stammer fra at aluminium i naturen oftest findes som Al(OH)3, der ved en sur pH (ca. 5) nedbrydes og frigiver frie aluminiums-ioner (Al3+), som er giftige for de fleste organismer.
Jeg har ihvertfald heller ikke kunne finde nogen faktuel dokumentationer for, hvorfor det skulle være en farlig kombination..