Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 08:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey dudes, nu da jeg har prøvet at søge, men desværre ikke fundet svar, tænkte jeg der sikkert var nogen herinde som kunne hjælpe mig :)
Altså normalt varme mixer, mig og mine venner, på sølvpapir, så her for ikke særlig længe siden, er en af dem begyndt at "Varme" sølvpapiret op før han hælder mixet i. Fordi han siger giftstofferne så ryger ud af sølvpapiret.
-Tænkte bare om det er rigtigt at der er "Giftstoffer" i sølvpapir?, og om det er så store mængder at man skal "varme" det ud. :rocking:

/ROFUS

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tror VIRKELIG VIRKELIG ikke det gør nogen forskel, og det er vidst allerede blevet bevidst at man ikke får alzheimer af sølvpapir etc (hvorfor skulle folk ellers bruge det så meget til madlavning i ovne etc.) så tror ikke i har noget at være bange for. Mest af alt tror jeg egentlig bare det er spild af tid.

Magter ikke at finde kilder lige nu, så... Men det burde være let at finde på nettet :V

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Dedikeret medlem

Der kan være minimale mængder af andre, potentielt giftige, stoffer i sølvpapir (som i stort set alle industrielt fremstillede produkter.)

I forhold til hvad man på en normal dag bliver udsat for, er det nok intet at bryde hovedet. Det at din kammerat varmer hans sølvpapir gør ikke andet end at give ham troen på at der nu ikke er nogle giftstoffer i. :P

Hvis det dog alligevel bekymre en at bruge sølvpapir, kan man investerer i et stykke rustfrit plade, bøje det til en skål og bruge det for evigt. :)

fudge skrev:
hvorfor skulle folk ellers bruge det så meget til madlavning i ovne etc.

Den generelle antagelse er faktisk også at man ikke skal benytte sølvpapir hvis det kommer i direkte kontakt med maden, eller puttes i ovnen.
Jeg kan ikke lige finde nogen information på hvorfor, og jeg tror heller ikke at man skal være så panisk med det - det er dog den generelle opfattelse. :)

Det siges også at sure madevare specielt ikke må opbevares i sølvpapir, men jeg tror at det er en myte der stammer fra at aluminium i naturen oftest findes som Al(OH)3, der ved en sur pH (ca. 5) nedbrydes og frigiver frie aluminiums-ioner (Al3+), som er giftige for de fleste organismer.
Jeg har ihvertfald heller ikke kunne finde nogen faktuel dokumentationer for, hvorfor det skulle være en farlig kombination..

Senest rettet af Randomname 09 apr 2012 23:33, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

hej! og godt spørgsmål!..
jeg havde en kammerat som brugte sølvpapir til andre ting end at mixe på, og han sagde at den blanke side havde et lag "lak" som skulle varmes af.. han havde dog ikke noget at bakke det op på, men siden har jeg altid brugt den knap så blanke side til at være i kontakt med mixen.
mvh bd

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]