På billederne af TS' pot, har svampe angrebet varet kraftigt nok ved, til at der kan være dannet spore.
På knarkedrengens billede, er det starten af et angreb, hvor plantens væv er angrebet og viser et farveskift. Næste skridt er, at det begynder at blive blødt / flydende i takt med at svampens enzymer nedbryder vævet helt.
Der er først spore når der er gråt / hvidligt "fluff" eller vat-lignende samlinger, hvilket kun ses på plantens yderside. Det kan altså klippes væk.
Svampen er ikke sundhedsskadelig at ryge, så fx. de brune dele burde ikke være et problem. Men hvis der er spore, er det hverken sundt eller, antager jeg, behageligt at inhalere.
Ang bubblebags lyder det i mine øre som en god idé. De sporer der ikke vaskes ud, fanges formodentligt i den klistrede masse, således de fleste af dem brænder når det ryges, fremfor at kunne suges intakte med ned i lungerne.
Det er vel det samme mht at trække nol, man får måske bare flere sporer med, da væsken gemmes, hvor den ved bubblebags afskaffes.
Ang giftighed, produceres specielle vine med druer der er inficeret med botrytis (Det kaldes
ædel råddenskab), så der er nok ikke specielt giftige toxiner tilstede. Når jeg søger efter botrytis i relation til sikkerhed ifbm. indeklima, ligger den eneste jeg kan finde i klasse C:
Citat:
Hazard Class C: includes fungi not known to be a hazard to health. Growth of these fungi indoors, however, may cause economic damage and therefore should not be allowed.
edit: Jeg vil lige pointere, at jeg personligt ikke ville indtaget det på TS' billede under nogen omstændigheder. Men knakedrengens eksempel ser jeg intet problem i. Og skulle jeg lave bubblehash / nol, havde jeg stadig klippet alt "fluff" og opløst væv væk inden.