Du taler som ud af min mund Aliaarhus!!!
aliaarhus skrev:
Jeg tror at "Gud", som vi kalder det, er energi. Det er livsenergien i os, vores sjæle, universet, osv. - alt smidt i én stor skål og kaldt for "gud". For det er da guddommeligt at planeterne er i stand til at bevæge sig som de gør - det er da guddommeligt at der er liv i organismer, når vi ikke selv er i stand til at skabe liv. Disse ting ser jeg som "Gud" - ikke en eller anden idiot der sidder oppe i himlen og dømmer, som blandt andet islam, kristendommen og jødedommen siger. Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.
Jeg har tit spekuleret over netop det samme som du siger!
Gud findes ikke fysisk oppe på en grim sky med en harpe under sin arm! Det håber jeg vi alle kan blive enige om!
Jeg vil betegne mig selv som ateist(eller-hvordan-det-nu-staves) Men på den anden side tror jeg alligevel der er et eller andet!
Dette "fænomen" jeg snakker om bruger mange at takke/beskylde for: held, lykke, glæde, ulykke, uheld, uforklarelige ting osv.
Samtidig giver vi fænomenet navne og personifiserer det...
Verden over tror stort set alle folk på en form for overmagt/almægtig/what-ever; imens vil jeg vove at påstå, at det er det fænomen jeg nettop omtaler og at det er den samme ting i bund og grund! Vi gør det bare til en person som og os selv næsten, bare udødelig og uovervindelig og almægtig... og hvorfor ikke kalde det en gud?
Jeg har så meget andet jeg kunne sige, men tror jeg fik proppet lidt af det vigtigste ned her!
Hyg jer!
-Foger