Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 11:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
*psycho* ja det var underbevidstheden jeg mente... :wink:

Er der nogen der tror at underbevidstheden nogensinde bliver fundet? Altså de ting om vores bevidsthed, som vi idag ikke ved noget om, tror i at de bliver fundet en dag? Eller vil den del af hjernen (jeg tror det er sjælen) aldrig blive fundet?

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvad mener du med "bliver fundet"? Man kan jo ikke sige at bevidstheden ligger et bestemt sted, det bliver ikke mere specifikt end i hjernen. Jeg har lige købt en bog der hedder Consciousness Explained, og selvom kritikken går på at bogen går primært ud på hvad bevidsthed IKKE er, så får den alligevel en udemærket, og jeg vil da alligevel vende tilbage, når jeg har fået læst lidt i den.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between somewhere, elswhere, right there and everywhere!
Du taler som ud af min mund Aliaarhus!!!

aliaarhus skrev:
Jeg tror at "Gud", som vi kalder det, er energi. Det er livsenergien i os, vores sjæle, universet, osv. - alt smidt i én stor skål og kaldt for "gud". For det er da guddommeligt at planeterne er i stand til at bevæge sig som de gør - det er da guddommeligt at der er liv i organismer, når vi ikke selv er i stand til at skabe liv. Disse ting ser jeg som "Gud" - ikke en eller anden idiot der sidder oppe i himlen og dømmer, som blandt andet islam, kristendommen og jødedommen siger. Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.

Jeg har tit spekuleret over netop det samme som du siger!

Gud findes ikke fysisk oppe på en grim sky med en harpe under sin arm! Det håber jeg vi alle kan blive enige om!
Jeg vil betegne mig selv som ateist(eller-hvordan-det-nu-staves) Men på den anden side tror jeg alligevel der er et eller andet!
Dette "fænomen" jeg snakker om bruger mange at takke/beskylde for: held, lykke, glæde, ulykke, uheld, uforklarelige ting osv.
Samtidig giver vi fænomenet navne og personifiserer det...
Verden over tror stort set alle folk på en form for overmagt/almægtig/what-ever; imens vil jeg vove at påstå, at det er det fænomen jeg nettop omtaler og at det er den samme ting i bund og grund! Vi gør det bare til en person som og os selv næsten, bare udødelig og uovervindelig og almægtig... og hvorfor ikke kalde det en gud?

Jeg har så meget andet jeg kunne sige, men tror jeg fik proppet lidt af det vigtigste ned her!

Hyg jer!

-Foger

Medlem

Geografisk sted: My Place
Foger skrev:
Verden over tror stort set alle folk på en form for overmagt/almægtig/what-ever; imens vil jeg vove at påstå, at det er det fænomen jeg nettop omtaler og at det er den samme ting i bund og grund! Vi gør det bare til en person som og os selv næsten, bare udødelig og uovervindelig og almægtig... og hvorfor ikke kalde det en gud?

Det "fænomen" som er det samme, er efter min mening, bare "ting" i vores psyke, som _vi_ ikke kan forklare, fordi hjernen er så kompliceret. Tanker og følelser er svære at sætte navn på, jeg bryder mig heller ikke om begrebet "Gud", deri ligger netop en "overmand", en frelser o.lign. "Det" FINDES IKKE!
:wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
*Mumit* Nej jeg vil godt give dig ret i at gud ikke findes, men synes du så også at det som Ali og Foger omtaler er lidt mere end bare logisk og fantastisk. Jeg synes det er lidt utroligt, at fra den dag vores solsystem startede og så til nu, der er der sket ting som ikke bare er noget jeg kan sige "nøøøjjj" til.. Når jeg tænker på det hele og prøver at forestille mig de mange kemiske sammensætninger som med lynets hast viklede sig ind og ud af hinanden og "kort" tid efter var et solsystem lavet. Hvis jeg kan ´føle´ den energi der var, får jeg kuldegysninger (på den lækre måde). Så for mig er det ikke et logisk nøøjj der flyver gennem min hjerne det er WOW!! det er jo guddommeligt, helligt, what ever... Men ikke helligt eller guddommeligt på en religiøs måde, bare et andet ord for vildt storartet.. Vil du ikek give mig en smule ret i at selvom der er et videnskabeligt svar på solsystemets oprindelse, så kan det stadig godt opfattes som vildt storartet og "unikt". Altså det er jo sket 100^100^100 andre steder, men set fra vores "udkigstårn" så er det da utroligt ik?

/Cope

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Foger skrev:
Jeg vil betegne mig selv som ateist(eller-hvordan-det-nu-staves) Men på den anden side tror jeg alligevel der er et eller andet!

Velkommen i klubben... du er hermed agnostiker (en "ateist" der tror på sine egne erfaringer og tanker, og at der ikke ligger noget over dét). :P

Psyko skrev:
Nu har jeg ikke læst mere end sølle 32 sider af Nietzsches hovedværk "Således talte med Zarathustra," men såvidt jeg forstår, så er det hans opfattelse at gud er død i den forstand, at mennesket har mistet troen på ham. I Nietzsches øjne var gud et menneskelig påfund og ikke omvendt. Således kunne gud kun fungere som begreb, så længe at (flertallet af) menneskene troede på ham.

Der må jeg erklære mig helt enig med ham.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
For at svare kort; Ja, jeg er overbevist om at alle religioner blot er forskellige definitioner af det samme fænomen.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Kiøbenhavn
For mig at se er det simpelthen bare de forkerte spørgsmål der bliver spurgt.
Den centrale kritik fra ateisternes side er, at oplevelsen af gud bare er hjernen der bliver snydt til at producere en oplevelse af gud; altså at vi ikke kan stole på vores sanser i disse tilfælde. Men hvordan adskiller oplevelsen af gud sig fra alle andre oplevelser? Man kan betvivle ALLE oplevelser ud fra dette argument, der er jo ingen af os der kan bekræfte det vi "ved" om verden og hjernen osv, uden om sanserne.
Om gud eksisterer, er død, er lille sukkulent plante eller en hellig ko kan forsåvidt være sagen ligemeget. Hvad der er interessant er at oplevelsen af gud "eksisterer", ligesåvel som oplevesen af flere guder, oplevelsen af at bo på en lille frugtbar klode, eller oplevelsen af en ostemad.
Vi kan ligeså godt slette "at være" fra ordbogen, eftersom det i virkeligheden ikke betyder noget; vi kan ikke på nogen måde erkende væren. For mig at se er det intet problem i at tro på Gud den ene dag, nisser den næste og vakuum-fluktuationer den tredje.
Men jeg vil nok til en vis grad erklære mig enig med Dextrose, hvis man antager at det er den samme bagvedliggende virkelighedsstruktur der skaber oplevelserne, men jeg vil også mene at virkeligheden kan "skabes" på flere måder (et noget vidtrækkende udsagn)...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Jeg tror på alle mennesker er guder og det er de mennesker der er bedst i kontakt med deres indre guddommelighed, som jesus, der kunne udrette mirakler.

her er en del af et kapitel i biblen:

Johannesevangeliet Kapitel 10:
Citat:
v34 Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: ›Jeg har sagt: I er guder‹? v35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes – v36 siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn? v37

Det er jo radikalt anderledes fra ideen om kun en gud. Og endda sagt af Jesus. tjek selv biblen ad

Venlig hilsen
Fråder

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Fuck da bibelen, koranen og andre hellige bøger. Det kan godt være at jesus siger det på det punkt, men jeg skal love dig for at han bliver modsagt i det andre steder i bogen. Det samme gælder også for jødedommen og islam. Disse tre religioner har taget patent på sandheden og sagt, at der kun er én gud i verden. Om der står det modsatte andre steder eller ej.

Og jeg tror du skal passe på med at hæve mennesket alt for meget. Det er ikke kun os der er guder, men alle andre levende organismer er sådan set også guder. Og også ikke-levende ting er guder.

Jeg har læst i dine andre posts, hvor du siger at vi bare skal nyde vores liv og tage alt hvad vi behøver til os - med andre ord: fuck naturen, fuck dyrene, fuck alt andet. Hvis man har den indstilling, så vil jeg gerne se hvilken verden DU efterlader til dine børn, og dine børns børn, og dine børns børns børn. Du efterlader i hvertfald noget til dem som du ikke kan være bekendt at efterlade - jeg tror de kommer til at hade dig og din generation for at ha leget guder på din måde.

Jeg synes du skal genoverveje din teori, for den holder altså ikke i længden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
NÆ fuck dig din bums :twisted:

hæhæhæ ej jeg kunne ikke lade være, jeg er så dejlig fucking skæv af dejlig 80ryger fra pusher street og en god flok tuborg-jule bajere oven i hatten :P

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ahh.. Monoteisme kontra polyteisme...

Well... Paradoksalt nok så modsiger det ikke hinanden, vi er langt fra de eneste og jeg tror på mange Guder, men jeg tror egentlig at tingene har de samme ophav så der findes en Fader-Gud som overskygger alt andet, altså der findes ikke andet end Gud, alting er skabt af Gud, vi er blot reflektioner af det uendelige....

I de forskellige religioner er der forskel men forskellen er kun umidelbar fordi den har en tradition, hvis vi kigger ud over det så kan vi opdele det hierakisk efter funktion og hersker, men tingene er bare sådan at tingene udvikler sig deroppe såvel som hernede , og funktionerne bliver overtaget af andre herskere, hviklet er derfor at mange gamle religioner ikke er rigtige mere, men kan have haft deres beretigelse....

Jahve og Allah fra jøddedom og Islam er måneguder

Dvs. de dyrker faderen men glemmer sønnen som er Solen

Kristendommen er en sol religion

Mvh. Astral

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

aliaarhus skrev:
Jeg har læst i dine andre posts, hvor du siger at vi bare skal nyde vores liv og tage alt hvad vi behøver til os - med andre ord: fuck naturen, fuck dyrene, fuck alt andet.

Man kan da sagtens nyde sit liv og sørge for at opfylde sine behov, uden at det nødvendigvis behøver at gå ud over hverken naturen, dyrene eller alt andet. Tværtimod tror jeg at hvis man mærker ordentligt efter(og her taler jeg om ægte fordybelse i form af åndelig praksis) vil man begynde at undgå hensynsløse overgreb på dyr/naturen/andre mennesker/alt andet med en kortsigtet gevinst for øje, af den simple grund at man dybest set ikke har noget behov for kortsigtede tilfredsstillelser på andres bekostning.

Dermed ikke sagt at man skal lade være at kneppe sine dyr, de stakkels kræ skal jo også have det godt ind i mellem :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]