Tak for dit svar Quaz. Jeg er ikke i tvivl om at den psykedeliske og den spirituelle oplevelse ligger tæt op ad hinanden, forbundet på en eller anden måde. Jeg ved ikke helt hvad det er jeg søger, men det er nok mere noget specifik buddhistisk filosofi der ikke tager afstand fra brugen af bevidsthedsudvidende stoffer, men som derimod ser stoffernes potentiale i forhold til at finde eller opnå "enlightenment". I forhold til formindskelse af egoet tror jeg at eks. svampe har et kæmpe potentiale, ikke kun imens trippet står på, men til videre brug bagefter.
Jeg har læst Strassmans "The Spirit Molecule". Har ikke set filmen endnu, men har indtryk af at der ikke er tilføjet noget nyt til forskningen siden bogen, har jeg ret? Men det er ret interessant og tankevækkende læsning.
I bogen fortæller han om hvordan nogle forskellige buddhistiske centre, som han tidligere har arbejdet godt sammen med, afviser både ham og hans forskning. Ærgeligt, da afvisningen nok mest var på grund af frygt for hvad der ville ske hvis man som buddhistisk minisamfund anderkendte stoffer som en del af praksis.
Jeg tror godt at jeg forstår hvad du mener når du skriver om din personlige transformation. Som et reflekterende væsen bliver man vel på et tidspunkt nødt til at stoppe med at glo i bøger for i stedet at tage eventyret op selv. Personligt hopper jeg lidt frem og tilbage mellem teori og feltarbejde
Hvad gik dit/gruppens eksperiment ud på?
Har været igennem Mckennas "True Hallucinations", "The Archaic evival" og har for ikke så lang tid siden åbnet "Food of the gods". Han opfandt jo nærmest en religion selv, som måske lidt søgt kan kaldes for Sci-Fi Buddhisme!
Efter at have læst Mckenna fandt jeg frem til Jeremy Narby, som har skrevet et par ret fascinerende bøger: "Intelligence in nature" og "Cosmic Serpent: DNA and the origins of knowledge" Dem vil jeg da lige anbefale videre hvis du ikke er bekendt med ham.
Tak for Frederik Lenz tippet. Jeg smutter over på Google..