Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 18:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Den eneste psykedeliker jeg har læst, der har fat i den tunge ende af buddhismen, er Arthur Kleps.

Desuden er "Millbrook" en af de få bøger om den psykedeliske oplevelse der indeholder næsten ingen overdrivelser, underdrivelser, falske kommentarer, eller crowdpleasing, eller bare "horseshit," som han nok ville have kaldt det.

Bogen er fuld af gode citater. Det er faktisk næsten som et langt citat.

Her er et næsten tilfældigt udvalgt citat:

--------

You've got some people worried," Dick said. "What's going on. You're not on acid are you?"

"Nope. I just suddenly caught on to the fact that I'm living in a dream, that's all."

"The Dream of Brahman ..." Dick suggested.

"Well, I suppose you could call it that. I just see the meaning in everything. No matter what happens, I see it as a message to me, to me personally. It isn't anything grandiose like my mescaline trip. It's friendly and also highly amusing a lot of the time."

"I think I know what you mean," Dick said, "but I don't know if 'messages' is the right word."

"Yeah," I readily agreed. "Since there isn't anything outside myself, how can I get 'messages' from anywhere?"

Dick seemed displeased.

[ 21 2001: Besked ændret af: Dumbtripper ]

Kool nok, det er da til at fatte!

Medlem

Tak skal du have.

Den er online, hvis du vil læse den:
http://okneoac.com/millbrook.html

[ 21 2001: Besked ændret af: Dumbtripper ]

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Fucking hell ! Det er jo mig han snakker om ! ... som, jeg snakker om? ...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Topic er 10 år gammelt.

Medlem
Brugeravatar

Stødte lige over dette emne og blev rigtig glad for overskriften. Det er sådan jeg oplever min overbevisning om tilværelsen, i korte træk. Håber at møde seriøse brugere af sitet herinde, til at dele mine tanker, oplevelser og erfaringer med :D

" Der er ingen vej til glæde, glæde er vejen "

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
det var dog utroligt som der er gået mode i at hive gamle topics op for...
ingen ting.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: jeg har været her
det der var så fedt skrevet, og så dybt ærlig.

Medlem
Brugeravatar

Psyduck skrev:
Topic er 10 år gammelt.

Og stadig lige relevant :)? Det er fantastisk ik :D? ..

sunshine reagge skrev:
Stødte lige over dette emne og blev rigtig glad for overskriften. Det er sådan jeg oplever min overbevisning om tilværelsen, i korte træk. Håber at møde seriøse brugere af sitet herinde, til at dele mine tanker, oplevelser og erfaringer med :D

" Der er ingen vej til glæde, glæde er vejen "

Dude - tell me more! .. Jeg har en hunch/fornemmelse, og den plejer at holde stik ;-) .. du ved nok hvad jeg mener ...

Don Karnage skrev:
det var dog utroligt som der er gået mode i at hive gamle topics op for...
ingen ting.

For ingen ting? På ingen måde for ingenting - jeg sad ikke og fordrev tiden i nat med fordybelse i forummets bagerste sider uden årsag ;)! ..
Det er et oplagt sted at forsætte de samme tanker, oplevelser, som eksisterede i en anden af os, gemt og konserveret på nettet, i vores fællesbevidsthed - for at kunne blive hevet frem til enhver tid - såsom nu!;) ..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
Så længe det er nogle gode emner der bliver bumpet, så bump endelig! :D
Gode emner, i mine egoistiske yderst subjektive øjne!

Kleps havde jeg ikke hørt om. Kan ikke finde Millbrook på nettet, den lyder ellers fin.

EDIT: den er her:
http://okneoac.com/m/chs/toc.html

Medlem
Brugeravatar

HalalHippie skrev:
Så længe det er nogle gode emner der bliver bumpet, så bump endelig! :D
Gode emner, i mine egoistiske yderst subjektive øjne!

Kleps havde jeg ikke hørt om. Kan ikke finde Millbrook på nettet, den lyder ellers fin.

EDIT: den er her:
http://okneoac.com/m/chs/toc.html

Cool at du fandt bogen! ^_^

Well der må da være andre som render rundt i den samme forskruede/fintunede virkelighed :-)?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Citat:
Well der må da være andre som render rundt i den samme forskruede/fintunede virkelighed :-)?

Tjo, har selv gået med tanken en del gange. Har dog aldrig gjort noget videre ud af den, men nok fordi jeg altid har følt at det måske ville være lidt twisted at se på Verden, som der ikke var noget udenfor mig selv. Har en smule svært ved at forklare det, men synes helt sikkert at det er en spændende tanke. :)
Men tit når jeg har gået og leget med den bestemte tanke, og jeg har givet mine tanker frit spil, er jeg tit kommet til at overveje teorien fra Matrix, om at intet omkring mig er virkeligt. Hvilket jeg synes at instruktørerne bag filmen(e) sætter op på en virkelig fed og tankevækkende måde. Ved ikke om det så er der det kører helt af sporet for mig, eller om der er andre der selv er blevet ført derhen af vha tanker i stil med trådstarterens indsatte citat ? :)

Medlem
Brugeravatar

Mr. Chesire skrev:
Tjo, har selv gået med tanken en del gange. Har dog aldrig gjort noget videre ud af den, men nok fordi jeg altid har følt at det måske ville være lidt twisted at se på Verden, som der ikke var noget udenfor mig selv. Har en smule svært ved at forklare det, men synes helt sikkert at det er en spændende tanke. :)
Men tit når jeg har gået og leget med den bestemte tanke, og jeg har givet mine tanker frit spil, er jeg tit kommet til at overveje teorien fra Matrix, om at intet omkring mig er virkeligt. Hvilket jeg synes at instruktørerne bag filmen(e) sætter op på en virkelig fed og tankevækkende måde. Ved ikke om det så er der det kører helt af sporet for mig, eller om der er andre der selv er blevet ført derhen af vha tanker i stil med trådstarterens indsatte citat ? :)

Ah, have you ever had a dream so so real that when you woke up you felt like it really happen?

Matrix er jo på ingen måde helt ved siden af - reel samfundskritik i teaterklæder :-)

Vi er alle, pt. ikke andet end olie til maskinerne .. pengemaskinerne .. "pengemaskinernes ejere" :-)
Det værste slavesamfund er det samfund der får sine slaver til at føle sig veltilpas .. Vi har det godt - why whine? even though we could ALL have it better? .. all the rest 7 billion !

... buddhistisk psykedelisk religion ...
Citat:
Der er ligesom noget i luften: Sprudlende psykedelisk modkultur af dimensioner! Cyber-spirituel og regnbuekrigerisk kærlighedsenergi i opløb. Dette er en opfordring og en invitation til at være en del af en frugtbar dagdrøm! Glem din melankoli og din afmagtsfølelse, lad virkeligheden blomstre!

Medlem
Brugeravatar

I forhold til overskriften til denne tråd, undrer jeg mig lidt over, hvor lidt der er blevet skrevet om buddhisme i forhold til den psykedeliske oplevelse.
Jeg kan se at snakken har taget udgangspunkt i citatet fra åbningsindlægget, hvilket også er en interessant diskussion at følge.
Men er der nogle her der går med tanker om nogle generelle sammenhænge mellem eksempelvis tanker og oplevelser i løbet af, og efter, et svampetrip og buddhistisk lære og filosofi?

Vil også gerne vide om der er nogle her som kender til og kan anbefale noget læsning på området?

Medlem
Brugeravatar

Absolut Mustang .. Den psykedeliske oplevelse er imo 100% bundet sammen med den spirituelle ... Har du set dokumentaren DMT: The Spirit Molecule, eller måske læst bogen? .. Eller bare om du kender til Dr. Strassman's 'meneske'studier med DMT ?

Sammenhængene ;-) overlat ...

Jeg har det sidste halve år, hvis jeg selv skulle sige det, gennemgået en eksplosiv transformation af sind og bevidsthed, oplevelse og Væren .. Det har bestået af mange elementer men bl.a. en forsat lære om og fordybning ind i det personlige spirituelle, hvorimod jeg førhen havde holdt mig til at lære om det religiøse for at kunne debattere det - ikke for at kunne opleve eller forstå det ... men psykedeliske stoffer har også været et element brugt i et kognitiv selv/gruppeterapeutisk eksperiment ..

psykedelika + spiritualitet + videnskab = awesomeness ...
meget anderledes ved jeg ikke hvordan jeg skal beskrive det på tekst .. jeg tror meget af forståelsen skal komme via indlevelsen, og den er bare bedre face2face ...

Terence McKenna?:) .. Måske ikke så meget med buddhisme .. men ellers, Frederick Lenz, Himalaya Himmelsurfing :) .. Den giver plads til mysticismen i buddhismen igen ..

Medlem
Brugeravatar

Tak for dit svar Quaz. Jeg er ikke i tvivl om at den psykedeliske og den spirituelle oplevelse ligger tæt op ad hinanden, forbundet på en eller anden måde. Jeg ved ikke helt hvad det er jeg søger, men det er nok mere noget specifik buddhistisk filosofi der ikke tager afstand fra brugen af bevidsthedsudvidende stoffer, men som derimod ser stoffernes potentiale i forhold til at finde eller opnå "enlightenment". I forhold til formindskelse af egoet tror jeg at eks. svampe har et kæmpe potentiale, ikke kun imens trippet står på, men til videre brug bagefter.

Jeg har læst Strassmans "The Spirit Molecule". Har ikke set filmen endnu, men har indtryk af at der ikke er tilføjet noget nyt til forskningen siden bogen, har jeg ret? Men det er ret interessant og tankevækkende læsning.
I bogen fortæller han om hvordan nogle forskellige buddhistiske centre, som han tidligere har arbejdet godt sammen med, afviser både ham og hans forskning. Ærgeligt, da afvisningen nok mest var på grund af frygt for hvad der ville ske hvis man som buddhistisk minisamfund anderkendte stoffer som en del af praksis.

Jeg tror godt at jeg forstår hvad du mener når du skriver om din personlige transformation. Som et reflekterende væsen bliver man vel på et tidspunkt nødt til at stoppe med at glo i bøger for i stedet at tage eventyret op selv. Personligt hopper jeg lidt frem og tilbage mellem teori og feltarbejde 8)
Hvad gik dit/gruppens eksperiment ud på?

Har været igennem Mckennas "True Hallucinations", "The Archaic evival" og har for ikke så lang tid siden åbnet "Food of the gods". Han opfandt jo nærmest en religion selv, som måske lidt søgt kan kaldes for Sci-Fi Buddhisme!
Efter at have læst Mckenna fandt jeg frem til Jeremy Narby, som har skrevet et par ret fascinerende bøger: "Intelligence in nature" og "Cosmic Serpent: DNA and the origins of knowledge" Dem vil jeg da lige anbefale videre hvis du ikke er bekendt med ham.

Tak for Frederik Lenz tippet. Jeg smutter over på Google..

Medlem
Brugeravatar

Well - fortolk selv buddhisme i stedet for at lade den blive fortolket af andre :) ... buddhisme siger du ikke må ha' misbrug .. misbrug .. vane .. karma .. do'h .. obvious! .. men de kære munke har førhen været glade for bestemte te sorter - som, kigget nærmere i kortene har bevidsthedsudvidende ingredienser ;b! .. så de har selv benyttet det - men vesten forstår jo så lidt :P ..

svampe .. dmt .. ayahuasca .. hash .. meskalin .. ketamin .. MDMA .. alle KÆMPE potentiale for selvudvikling ... brugt på den rigtige måde og under de rigtige omstændigheder ... ketamin vil jeg påstå næsten har evner til at defragmentere din information i hjernen ...

Sci-Fi Buddhisme .. Psykedelisk Buddhisme .. Cyber-Spiritualitet .. -> Regnbuekrigere og eventyrrevolution! ;)! ...

Apropos DNA ... Så overvej DNA og elektromagnetisme og soludbrud -> 2012 soludbrud .. -> http://www.facebook.com/note.php?note_i ... 0459762192

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]