Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 07:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Hvorfor må nogle mennesker leve med Handicap, fattigdom , krig og lidelse mens andre lever lykkeligt. Hvorfor er nogle mennesker grimme eller dumme mens andre er smukke eller intelligente. Det giver tilsyneladende ingen mening, det er tilsyneladende ikke retfærdigt. Svaret skal findes vha. reincarnation. Det kommer an på hvordan man har levet i sine tidligere liv. Mere specifikt hvordan man har behandlet sine medmennesker i sine tidligere liv.

Jeg tror ikke på at himmel og helvede er verdener man havner i efter man dør. om man er i himlen eller helvede afhænger af hvordan man har det her og nu. Er man lykkelig er man i himlen, lider man er man i helvede. Så de fleste mennesker lever i en blanding af de to muligheder.

Så gud straffer eller belønner folk igennem reincarnation, så os danskere må have gjort noget rigtigt i vores tidligere liv, da vi jo bor i et relativt rigt land langt fra krig fattigdom sult osv.

Det var så min teori hvad syntes i om den?

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvordan kan du nogensinde sammenkæde reincarnation og så samtidig Gud og helvede? Det er to vidt forskellige religioner... og to vidt forskellige ideologier og filosofier.

Og nej, det handler ikke om at nogen har en skæbne der handler om fattigdom, handicap, krig eller lidelse, men om nogle naturlige konflikter, der har sine forklaringer i nogle historiske begivenheder.

Medlem

Fråder skrev:

Så gud straffer eller belønner folk igennem reincarnation, så os danskere må have gjort noget rigtigt i vores tidligere liv, da vi jo bor i et relativt rigt land langt fra krig fattigdom sult osv.

Det var så min teori hvad syntes i om den?

Det lyder sateme langt ude, makker.
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde... :shock:
Som Treasure siger, sammenkæder du vidt forskellige religioner i et snuptag. Der er en grund til at de eksisterende religioner i dag "vogtes" af højt uddannede belæste mennesker.
Overhovedet at kalde det en teori er helt hen i vejret. Så vidt jeg er orienteret er en teori en velafprøvet hypotese, og en hypotese en velargumenteret idé - din "teori" er ingen af delene. En madmans værk.
Tænk videre - udbyg dine idéer indtil du mener der absolut ingen tvivl kan være. Ellers spar os for den slags BS. :roll:
Mine 5 cents

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
@fråder
hmm.. synes jeg da lyder meget fornuftigt :wink:
der ligger min synpunkter os' omkring :) :D :D

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Enig med Confusion... synes det giver meget mening, men som Treasure skriver: Det er to vidt forskellige religioner... og to vidt forskellige ideologier og filosofier.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Til Fråder vil jeg sige at jeg ikke er enig. For det første, så ser jeg mere reinkarnationsprincippet som værende individets skabelse af en ny verden ud fra dets åndelige indhold når det dør. Det er dog korrekt at man i denne proces fødes ind i den verden man skaber. For det andet, så er jeg ikke sikker på at vi er så priviligerede som mange går og tror i denne del af verden. Mit eget indtryk er at flertallet her i landet er lullet så meget i søvn af vores "privilegier", at vi dybest set ikke rigtigt lever. Man kan sagtens være i helvede, selv om man bor i vesten.

Man skal også passe på ikke at bruge den slags tankegang som retfærdiggørelse af sin egen manglende respekt for andre mennesker, i stil med "dem som sulter eller er handicappede er jo selv ude om det, så dem gider jeg ikke gøre noget for".

Jeg mener forøvrigt også at det ikke er vigtigt at beskæftige sig med den slags, medmindre det er noget man er interesseret i. Det som er vigtigt er at man er tilstede og lever her og nu.

Og I andre: Er I virkelig så snævertsynede at I ikke kan tænke udenom religioner, når nogen begynder at bruge ord som himmel, helvede og reinkarnation? Fråder har ikke med ét ord nævnt nogen religioner, men I vil tilsyneladende gerne lægge ord i munden på ham, i stedet for at læse hvad det egentlig er han skriver.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Tjah.. to forskellige religioner jo... Men lad da lige vær med at hakke manden ned på den måde... Jeg sys egentlig det lyder meget fornuftigt, og det er jo hans teori, så han må vel selv om hvad han putter i den.. :)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Som Child kan jeg kun tage afstand fra denne tanke:

Citat:

Jeg synes det er en absurd tanke, at folk der lever i fattigdom gør det fordi de har syndet i et tidligere liv.

Jeg har selvfølgelig ikke noget imod at folk har deres egne tanker om livets mening, men det her er sgu et godt eksempel på hvordan tanken om gud kan (mis)bruges til at retfærdiggøre uretfærdigheder.

I stedet for at bidrage til en løsning af denne verdens problemer fører ovenstående tanke til en accept af tingenes tilstand - det er jo guds vilje.
Den bestående verdensorden er skabt af gud og derfor evigt retfærdig, og hvis man skal være konsekvent er ulands-bistand vel så nærmest syndigt, fordi man intervenerer i guds plan?!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hvorfor ku det ik være sådan.. det ka vel sagtens begrundes sådan.. dette er jo ik ensbetydende med at man bare ska sige "rend mig i røven, du er hvor du selv har lagt dig".. vi ska da altid hjælpe hinanden som vi kan...

ka ik forestille mig hvor det sku være bedre at leve i verden udover indianer samfund..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg synes ord som straf og beløning hurtigt kan gå hen og blive gammeldags.

Min opfattelse er at hvores liv her på jorden, kun er den ene halvdel af hvores tilværelse, men at vi på denne side af hvores tilværelse i de fleste tilfælde ikke er så bevidst om den anden halvdel, jeg mener at vi skifter med at være på de to halvdele og derfor går jeg også ind for reinkarnation, men jeg mener ikke at her er tale om en straf hvis man får et hårdt liv, derimod så mener jeg at man selv er med til at vælge de omstændigheder som man er i, fordi det er noget som man måske kan lære noget af, for at komme videre, vi lever jo ikke kun i dette liv, så derfor er intet liv meningsløst, det er rigtigt, at historien har skabt omstændigheder som har skabt at der er en 3. verden hvor folk sulter, men historien er også en del af det menneskenes liv, man kan se verden ud fra det individuelle og det kollektive fordi vi er en del af verden, når man skal fødes igen er man selv med til at bestemme hvor man vil blive født og dermed også hvilket folk man vil være en del af, hvilket land, race og kultur, det er ting som ikke er tilfældige men som udvikles udfra de beslutninger som træffes, nogen træffer vi selv, andre træffes andet sted.

Desuden så er jeres indlæg imod Fråder fuld af fordomme for fråder har ikke snakket om nogen religion og desuden så går Hinduismen også ind for reinkarnation og de tror også på Gud!

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: mabdest
dette kan lyde hårdt, men jeg tror det er sandheden.

"Hvorfor skal nogle leve med krig, sygdom, handicap og død?"
Forestil dig at ingen nogensinde døde af andet end alderdom. Så ville vi komme i overtal på jorden med det samme. Naturen ryder ud i os, så vi ikke bliver for mange. Og vi ryder ud i os selv.

Mht. handicappede.. i gamle dage.. 16-1800-tallet. Der overlevede handicappede jo sjældent. De døde ved fødslen jo. Men nu er vi blevet så gode til at klare alle sygdomme at selv handicappede kommer til livs. -Jeg tror ikke det var meningen at handicappede skulle overleve. Stadig ikke..

Mht. hvorfor nogle er grimme, dumme, smukke, intellegente. Det er et rigtig godt spørgsmåk synes jeg. Ja, muligvis er det unfair.. Men sådan ER det jo åbenbart bare? Jeg tror personligt ikke på noget tidligere liv..

Det var så bare MIN holdning :)

Anne

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Hvis alle mennesker var lige inteligente, lige smukke og lige "perfekte", så ville jeg sku godt nok synes vi levede kedeligt!
DERFOR er jeg imod gensplejsning.

Jeg tror heller ikke at det ligefrem er en god ting at vi hjælper folk med at leve længere.

Jeg er MEGET dobbeltmoralsk hvad angår det jeg skriver nedenfor.
Jeg synes ikke nødvendigvis at vi skal lege gud og hjælpe alle der er syge. Dette fører kun til overbefolkning i den sidste ende!
Men hvis jeg selv blev dødeligt syg ville jeg med glæde tage mod hjælp!

det er et svært emne :?

-Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*FÅRET* skrev:
Mht. handicappede.. i gamle dage.. 16-1800-tallet. Der overlevede handicappede jo sjældent. De døde ved fødslen jo. Men nu er vi blevet så gode til at klare alle sygdomme at selv handicappede kommer til livs. -

Hvad bygger du det på? Kilder?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Hvis vi alle reinkarnere hvoran kan i så tale om overbefolkning? Hvis vores sjæle er flere 100.000 år gamle, så kan der vel ikke bare blive "født" en ny.
Hvis vi inkarnerer kunne man forestille sig at vi bliver flere og flere mennesker fordi vi dræber flere og flere dyr(earter :(
Jeg tror at vores høje antal af handicappede (i forhold til dyr) skyldes at vores DNA kan udvikle sig i flere retninger end dyr.
Der er jo mere forskel på mennesker/menneskeaber end på dyr. Og nogen gange må det vel gå galt og resultere i en mutation, som da vores kæber muterede.
Btw er det forkert at kalde alle handicappede syge, man er vel ikke syg fordi man mangler en arm? Så vidt jeg husker er det en kromosonfejl, og derved er det ikke en sygdom, tværtimod er man rask og "bygget" som kromosonerne "fortalte"

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Helt ærligt... I har alle sammen en mening, men hvor er jeres reele indsigt? Eller blot indrømmelse af at i ikke ved noget... Vær ydmyg, sand indsigt er ikke at vide noget...

Tingene sker som de sker, også som resultat af menneskenes fejltagelser, men lad os nu se om et par 1000 år, istedet for at rende rundt og lege dommedags profeter så vær forvisset om at Guderne nok ved hva der skal ske og resten det vil vise sig hen af vejen...

For at komme tilbage til emnet så vil jeg sige at det drejer sig om at kunne forstå at det som sker er resultat af fortiden og fremtiden er et resultat af hva som sker her og nu og det følger en naturlig udvikling og vi som enkelt individer er stillet således at det er hvores personlige valg og moralske kvalitet som afgøre hvilken placering vi får næste gang, tænk på det som et stort skuespil hvor hver person får en rolle som passer til vedkommendes nuværende udvikling, det er isandhed et interesant eksperiment, valget er op til hver enkelt, man bliver i sidste ende det man selv ønsker, dvs. her er ikke tale om nogen straf, for man vælger selv de lektier man vil ha for, alt efter hvordan man klare sig i timerne, klare man sig dårligt, så må man få flere lektier for at indhente det tabte,,, Sådan er det

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Astral skrev:
Helt ærligt... I har alle sammen en mening, men hvor er jeres reele indsigt? Eller blot indrømmelse af at i ikke ved noget... Vær ydmyg, sand indsigt er ikke at vide noget...

Ved du da mere end os?
Det du kalder reel indsigt kan i andres øjne virke fuldstændig latterligt, og omvendt.
Jeg tror f.eks. ikke på at der sidder en gud og bestemmer verdens gang - det gør du, så vidt jeg kan læse mig til.

Du modsiger også dig selv ved at slutte af med

Citat:
Sådan er det

Hvor er beviserne for at der findes en gud?
Hvor er beviserne for at vi inkarnere?
Hvis du ikke har nogen beviser eller andet der støtter din teori så lad være med at pille andre der mener noget andet ned, det har ligeså meget ret til at have en mening

Titel:
In our memories
Brugeravatar

DD skrev:
Astral skrev:

Ved du da mere end os?
Det du kalder reel indsigt kan i andres øjne virke fuldstændig latterligt, og omvendt.
Jeg tror f.eks. ikke på at der sidder en gud og bestemmer verdens gang - det gør du, så vidt jeg kan læse mig til.

Du modsiger også dig selv ved at slutte af med

Citat:
Sådan er det

Hvor er beviserne for at der findes en gud?
Hvor er beviserne for at vi inkarnere?
Hvis du ikke har nogen beviser eller andet der støtter din teori så lad være med at pille andre der mener noget andet ned, det har ligeså meget ret til at have en mening

Sand indsigt det opleves udfra en indre erkendelse som tager anstrengelse og tid at opnå, det er visdom... Du kan ik bare sige, lær mig at blive vis, det er noget de kræver personlig anstrengelse

At man kan vide og ikke vide er et af livets paradokser, viden findes på mange niveauer, den imaginative, inspirative og intuitive høre til de højere og de er meget mere præcise end de lavere grader for viden, efterhånden som man kommer mere i overenstemmelse og harmoni med kosmos desto mere vil ens højere sanser kunne erkende af realitertne

Det kan ikke bevises eller forklares over for en ikke forstående individ hvis denne person ikke er istand til at kunne fatte det...

Der er TONSVIS af beviser, men det svare lidt til at skulle forklare verden og farverne over for en blind!

Hvis dine spirituelle sanser ikke er åne og modtagelige, så er der ikke så meget jeg kan gøre...

Men hvis du rent faktisk satte dig IND i emnet istedet for hele tiden at slynge en umoden mening ud så ville du se at der er tonsvis af indicier og beviser som viser at de ting er en ralitet! Læs noogen bøger! Følg med i fjernsynet! Åbn øjene op!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg vil give Astral ret, men jeg synes stadigt Fråders indlæg er fucked up. Det blander begreber sammen og er ikke særligt gennemtænkt.
Så vidt jeg ved er loven om kausalitet (årsagssammenhæng) heller ikke i Hinduismen blandet sammen med Gudernes vilje. Kausalitet er en lov, ikke en vedtaget lov, men en naturlov, som også Guderne må indordne sig efter.
Hvis der er en vilje bag altet, menneskets bevidsthed og loven om kausalitet, er det stadigt en lov. Og naturlove har helt andre konsekvenser end almindelige vedtagede love.
Hvis den har et formål kunne det være at lære mennesker at opføre sig ordentligt, under alle omstændigheder er det den fortolkning, der giver størst udbytte at følge. Hvor der er love vil der også være utilsigtede bivirkninger, sådan er det bare. Og så gælder det om at få det bedste ud af det.
Retfærdighed er et menneskeskabt begreb, ligesom meget af den elendighed der findes i verden er menneskeskabt, ikke Guds straf.

Fråder- Du vil måske også påstå at det er Guds straf til dig hver gang du dør i et computerspil, eller der er rødt lys når du skal over gaden. Eller at mennesket ikke kan flyve, at glas går i stykker når man taber det på gulvet, eller at man ikke kan bygge holbare huse af legoklodser. Den holdning kan man selvfølgeligt godt have, men får bare ikke særligt meget ud af at tænke på den måde.
Det er dig der skaber din verden ud fra de love og redskaber der er blevet dig givet, og hvis du vil bruge dem til at skabe uretfærdige komplotteorier, har jeg som sådan ikke noget imod det.
Men det kan da umuligt være særligt tilfredsstillende. :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Child inside og AcidDreamer-> Jeg mener ikke man skal være ligeglad med folk der lider eller har det hårdt, fordi de selv er ude om det. En af de ting vi gerne skulle lære her i livet er at tage hensyn til og hjælpe vores medmennesker, så vi alle kan være mest muligt lykkelige. Det er noget der giver plus på "regnskabet" på dommens dag dvs. Den dag hvor vi dør og gud vælger hvordan og hvorledes vi skal reinkarneres her på jorden. Jeg mener ikke gud endegyldigt vælger lige præsis hvem vi skal være, men han giver en et udvalg alt efter hvor langt man er nået i sin udvikling. Jeg mener man kan betragte livet og verdenen som en slags skole. Så opdragelse er et bedre ord end straf.

Men med den teknologiske udvikling mener jeg kun det er et spørgsmål om tid inden fattigdom er noget man lærer om i historie, og ikke noget man kan risikere at komme ud for, allerede om et århundrede eller to.

Venlig hilsen
Fråder

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

fråder dine tanker ligner meget mine og følger dig meget hen af vejen :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]