Jeg vil give Astral ret, men jeg synes stadigt Fråders indlæg er fucked up. Det blander begreber sammen og er ikke særligt gennemtænkt.
Så vidt jeg ved er loven om kausalitet (årsagssammenhæng) heller ikke i Hinduismen blandet sammen med Gudernes vilje. Kausalitet er en lov, ikke en vedtaget lov, men en naturlov, som også Guderne må indordne sig efter.
Hvis der er en vilje bag altet, menneskets bevidsthed og loven om kausalitet, er det stadigt en lov. Og naturlove har helt andre konsekvenser end almindelige vedtagede love.
Hvis den har et formål kunne det være at lære mennesker at opføre sig ordentligt, under alle omstændigheder er det den fortolkning, der giver størst udbytte at følge. Hvor der er love vil der også være utilsigtede bivirkninger, sådan er det bare. Og så gælder det om at få det bedste ud af det.
Retfærdighed er et menneskeskabt begreb, ligesom meget af den elendighed der findes i verden er menneskeskabt, ikke Guds straf.
Fråder- Du vil måske også påstå at det er Guds straf til dig hver gang du dør i et computerspil, eller der er rødt lys når du skal over gaden. Eller at mennesket ikke kan flyve, at glas går i stykker når man taber det på gulvet, eller at man ikke kan bygge holbare huse af legoklodser. Den holdning kan man selvfølgeligt godt have, men får bare ikke særligt meget ud af at tænke på den måde.
Det er dig der skaber din verden ud fra de love og redskaber der er blevet dig givet, og hvis du vil bruge dem til at skabe uretfærdige komplotteorier, har jeg som sådan ikke noget imod det.
Men det kan da umuligt være særligt tilfredsstillende.