Odden skrev:
Det er rigtig, hvis antagelsen af at bevidsthed er skabt af neuronsystemet er sand.
Præcis.
@Rocco: Jeg kan sagtens følge dig, men man bør forholde sig kritisk til det, når der ikke er beviser nok på bordet. Man kan gå ud fra at det er sandt, men bare fordi man går ud fra det, betyder det ikke nødvendigvis at det hænger sådan sammen. Det er min mening.
Og bare for at være på tværs, så kan det være at vi om 100 år finder ud af, at bevidsthed er noget helt andet end vi hidtil har gået rundt og troet. Sådan har det været med næsten alt i naturvidenskaben... med nogle ting i naturvidenskaben har man måttet tage det tilbage, fjerne det eller rette det markant.
Jeg kan nævne et eksempel med nogle videnskabsmænd der mente (jeg tror det var i slutningen af 1800-tallet, correct me if I'm wrong), at de kunne se barnet sidde i sædcellen via en mikroskop. De var fuldstændig overbeviste om det, og masser af information om dette blev publiceret. Folk troede på det, og den der satte et spørgsmålstegn ved det var en tåbe og blev svinet til fra top til tå... i dag griner vi ad det og deres tankegang.
Det er vigtigt at forholde sig kritisk til mange ting i naturvidenskaben, for den er dælme gået hen og blevet til en religion. Det er næsten middelalderen om igen.
Hvis der ikke er beviser på bordet, så bør man tage det med en gran salt. Teorien om atomer og molekyler er ret interessant, og ubeskriveligt mange ting antyder at teorien er sand. Vi kan handle, konstruere og ødelægge ud fra teorien... men om det hænger sådan sammen i virkeligheden, kunne være enormt spændende at finde ud af.
Jeg ville godt nok tabe hovedet, hvis kemi forholdt sig fuldstændig anderledes, og at vi havde dannet en teori der alligevel var i stand til at beskrive virkeligheden. Det ville være et af de mest fascinerende kunstværker mennesket nogensinde har skabt.