Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 04:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
JEL, dybest set så tror jeg at du bliver nødt til enten at læse en bog om emnet, eller også have en førstehåndsoplevelse med nogen af de ting jeg beskriver, for at forstå hvorfor mange finder de teorier jeg skitserer både videnskabelige, realistiske og sammenhængende. Intet af det er i konflikt med traditionel mekanistisk fysik, men så godt som alle forskerere der beskæftiger sig seriøst med forskellige transpersonlige fænomener erkender på et tidspunkt i deres karriere, at man simpelthen bliver nød til at anderkende bevidstheden som noget mere omfattende og grundlæggende end den fysiske verden. Når denne 'brik' lægges til puslespillet er der pludselig en meget lang række data, der før forekom ulogiske og uforståelige, som nu ser ud til alle at passe ind i en større sammenhæng. En helt masse ting falder på plads.

Man kan sammenlige det med klassikeren, dengang man forsøgte at se på de indsamlede astronomiske data i lyset af en heliocentrisk teori (=solen som centrum istedet for jorden). Pludselig så det hele ud til at gå op i en højere endhed, og teorien blev anderkendt som den mest sandsynlige.

Jeg tror slet ikke du er klar over hvor omfattende mængder data fra adskillige vidt forskellige videnskabsgrene (lige fra kvantefysik til transpersonlig psykologi) der støtter denne nye teori.

Hvis du er interesseret i at læse noget videnskab om emnet, graver jeg gerne nogle bogtitler frem. Men måske har du det bedre med at finde på sindrige forklaringer på de brudstykker af data, der dukker op hist og pist, i medierne og i min argumentation, så de passer pænt ind i dit verdensbillede?

- og at de termodynamiske love skulle kunne overføres til universet som helhed, er der meget langt fra enighed om.

Senest rettet af Drupe 07 mar 2004 19:46, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Du må meget gerne komme med nogle bogtitler.
Det kan være der sidder en del interesserede som godt kunne bruge noget info.
Jeg er selv interesseret, og der er nok titler jeg ikke kender.

Skrive endelig lidt om de forskellige bøger, og fortæl hvilke der er gode at starte med :)

På forhånd tak.

-Odden

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Løsning for at JEL kan opleve den kosmiske bevidsthed.

40x Salvia + 15x Blå Lotus + 5-Meo-DMT + Crack (i samme pibe)
JK :D :shock: :P :lol:

Ik for at lokke, men du tør ikke... ;)

Joker bare...

Titel:
Relativistisk båthorn

Drupe skrev:
måske har du det bedre med at finde på sindrige forklaringer på de brudstykker af data, der dukker op hist og pist, i medierne og i min argumentation, så de passer pænt ind i dit verdensbillede?

Jeg tolker Umiddelbart din quote her som lidt tøsesur, men du bli'r vel ikke fornærmet bare fordi jeg ikke er enig med dig?

Jeg forsøger såmænd bare at forholde mig åbent og neutralt til enhver form for info jeg møder :)
At jeg ikke Umiddelbart synes om dine eller stanislav's ideer om det åndelige, betyder jo ikke at de ikke ka' være rigtige. Men jeg ka' jo ikke rigtigt gøre andet end at vurdere diverse teorier jeg møder, op imod min egen Umiddelbare ide om hvordan jeg mener verden ser ud, og så ud fra det vælge hvilke verdensbilleder/sandhedsbilleder jeg så synes gi'r den, for mig, mest sandsynlige form for mening når det hele stykkes sammen. Men det er vel altid et subjektivt resultat enhver person ender med i sidste ende? Og det er dit sandhedsbillede vel også?

Tro er godt, men viden er bedre. Og derfor mener jeg det er forkert at være fanatisk fastlåst i en bestemt ide om tingene omkring sig. Hvis man ikke tror man ka' ta' fejl, så har man allerede taget fejl.

Titel:
Relativistisk båthorn

Astral skrev:

Ikke bare opleve, men _kommunikere_ med.

Astral skrev:

Joker bare...

well, go'e gamle anima, tror du det ville virke? ;)

Sig mig engang, du tror jo ret fast på gud; hvad er det du oplever, der gør dig sikker på det er 'gud' du oplever, og ikke 'bare' en mega-scale bevidsthed (der måske endda minder om menneskets i sin grund-struktur)? Du har flere gange sagt det med at 'se ånden der fører hånden', men antyder du med det at det er en 1-vejs kommunikation? (altså at vi bli'r dikteret af denne ånd/gud, og at det at se ånden/gud er det tætteste vi ka' komme den)

Selvfølgelig er det en 'far-out' teori med den kosmiske bevidsthed, men tænk engang hvis den findes, som emergent egenskab opstået pga den stråling der findes overalt. Vi ser jo kun stjerner, planeter, stråling osv, som noget fysisk, men sådan ser hjernen jo også ud hvis man kigger på den på samme måde. Så hvis den klump leverpostej vi har i hovedet, ka' skabe de personer vi hver især går rundt og tror vi er, hvad ka' planeter, stjerner og stråling så ikke også muligvis skabe? Og _hvis_ nu den galakse vi bor i, rent faktisk har skabt noget ala bevidsthed, hvordan kommer vi så til at snakke med den? Hvordan finder vi ud af om den er der, eller om det bare er en tom teori? Hvordan ville en hjernecelle, i det analoge eksempel, opdage at den selv udgjorde en del af hjernen og var medskaber af bevidstheden? Er det overhovedet muligt?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Men... Kommunikation opstår ofte mellem to adskilte størrelser, i hver deres jeg-bevidsthed.

Og erfarer man den kosmiske bevidsthed, er denne distinktion ikke tilstede, og derfor er kommunikation som du kender den ikke nødvendig.
Erfaringen er kommunikationen...

Så pointen må vel så være at bryde ud af sin jeg-bevidsthed... hvilket er det de fleste spirituelle praksisser egentlig skal nå hen til...

Ramblin' Odde signing off ;P

Titel:
In our memories
Brugeravatar

JEL skrev:
Astral skrev:

Ikke bare opleve, men _kommunikere_ med.

Astral skrev:

Joker bare...

well, go'e gamle anima, tror du det ville virke? ;)

Det vil ihvertfald nok sparke dig ud i kosmos, men jeg er ikke sikker på du er istand til at kommunikere helt optimalt!!

Ellers hvis det ikke virker så må du tage turen igen, men denne gang huske at pre-loade med meskalin, svampe, datura og rød fluesvamp!!

;)

Citat:
Sig mig engang, du tror jo ret fast på gud; hvad er det du oplever, der gør dig sikker på det er 'gud' du oplever, og ikke 'bare' en mega-scale bevidsthed (der måske endda minder om menneskets i sin grund-struktur)? Du har flere gange sagt det med at 'se ånden der fører hånden', men antyder du med det at det er en 1-vejs kommunikation? (altså at vi bli'r dikteret af denne ånd/gud, og at det at se ånden/gud er det tætteste vi ka' komme den)

Vi kan kun opleve Gud i hans forskellige skikelser, vi kan ikke opleve Gud som helhed, hvis vi er dråber i havet, så er Gud havet, det er meget begrænset hvor meget vi i virkeligheden oplever af den samlede oplevelsessum

Man kan sige at Gud har delt sig i mange forskelige bevidsthedsudgangspunkter så at sige, dvs. at hvis du skulle prøve at gøre dig en idé om hva det ville sige at opleve Gud, så prøv at forestille dig alle de tanker som er tænkt, alle de menneskers oplevelser, alle dyrs oplevelser, alle planeters oplevelser og historie, højerestående intelligens væsener og du vil nok se det hele som en stor sammenhængende bevidsthed som overgår den vildeste fatteevne, det kan slet ikke kommunikeres i ord eftersom det overgår alle ord, det er hensides det jordiske sprog.

Citat:
Selvfølgelig er det en 'far-out' teori med den kosmiske bevidsthed, men tænk engang hvis den findes, som emergent egenskab opstået pga den stråling der findes overalt. Vi ser jo kun stjerner, planeter, stråling osv, som noget fysisk, men sådan ser hjernen jo også ud hvis man kigger på den på samme måde. Så hvis den klump leverpostej vi har i hovedet, ka' skabe de personer vi hver især går rundt og tror vi er, hvad ka' planeter, stjerner og stråling så ikke også muligvis skabe? Og _hvis_ nu den galakse vi bor i, rent faktisk har skabt noget ala bevidsthed, hvordan kommer vi så til at snakke med den? Hvordan finder vi ud af om den er der, eller om det bare er en tom teori? Hvordan ville en hjernecelle, i det analoge eksempel, opdage at den selv udgjorde en del af hjernen og var medskaber af bevidstheden? Er det overhovedet muligt?

Du er ikke så langt fra tingene, det er helt rigtigt at det vi oplever i virkeligheden er et samspil imellem forskelig stråling som udstråles fra plenterne og stjernerne og derved skaber hvores oplevelse af universet, det som også er rigtigt er at disse planeter også er bevidste og består af forskelig former for bevidsthed i flere "lag".

Du kan godt snakke til den, problemet er blot at det er blevet gjort sådan at vi dag i stor grad har tabt evnen til at skue og opleve disse andre planer af bevidsthed, men det er noget som så småt er på vej igen, tænk på hele den bølge med new age og tro på alternative ting, menneskene søger tilbage til noget det har glemt men som presser sig på, nogen prøver at vække os og nogen er allerede vågne og prøver på at vække resten, jeg tror vi har været her før og jeg tror vi bærer på en stører viden end vi selv er klar over, meget af det ligger blot i underbevidstheden.

Det er muligt som du siger for mennesket at erkende sit eget ophav dvs. sig selv, eftersom det er gjort muligt ved at vi repræsentere en individualiseret udgangspunkt for den overordnede bevidsthed dvs. Gud, i virkeligheden er hver eneste oplevelse i verden Gud som oplever sig selv, det er paradoksalt men ikke desto rigtigt, vi kan ikke opleve noget vi ikke selv indeholder, nogen er bare mere bevidste om hvem de er.

Det er det som er udviklingen, at vi skal lære os selv at kende, lære verden at kende og lære at vi selv er en del af denne verden og skal lære selvstændigt og af fri vilje at samarbejde i fuld frihed og ansvar, dette har naturligvis en meget høj pris og det kan være utroligt svært at forstå alle de vanskeligheder som vi udsættes for, men set i det store så er det en udviklingsprocess, en universal evolution som forbinder os med resten af universet, men der er lang vej, tænk på hvor langt vi har nået og hvor lang vi vil være nået om 10.000 år, vi bør tænke langsigtet og ikke miste modet...

Hver tid har sin opgave og sine vanskeligheder

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Ved ikke helt om dette er et dumt spørgsmål, men det at kommunikere med kosmos, er det ikke i bund og grund en shamanistisk tankegang?
(har ikke læst alle indlægene, så det kan godt være jeg blir kørt ned af kritik men de er sq for lange(altså indlægene) :wink: )

-Cope

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Copelandia skrev:
Ved ikke helt om dette er et dumt spørgsmål, men det at kommunikere med kosmos, er det ikke i bund og grund en shamanistisk tankegang?
(har ikke læst alle indlægene, så det kan godt være jeg blir kørt ned af kritik men de er sq for lange(altså indlægene) :wink: )

-Cope

Jo t er det, det er vel mange ting! Det er min overbevisning at det er en del af den tabte viden og at alle menneesker har været oplevet og levet i andre bevidsthedsplaner end den fysiske og at vi nu skal til at genopdage denne tabte viden, det er lidt som et eventyr, men fortiden fortæller os lidt i fragmenter hva vi skal bruge, shamanerne, præsterne og andre fra de gamle kulturer fortæller os sagn og myter om overlegne intelligens væsener, guder og andet, hvilket får mig til at tro at vi er en del af en hierakisk orden hvor de fleste af os ikke kan se de højere hierakier men at vi dengang var istand til at kommunikere med disse væsener, det mener jeg stadig er muligt hvis man optræner evnen til det

Titel:
Relativistisk båthorn

Astral skrev:
hvilket får mig til at tro at vi er en del af en hierakisk orden hvor de fleste af os ikke kan se de højere hierakier

Lidt i stil med fraktaler, ik'?

Det ville forklare hvorfor man ka' ha' både en generelt tiltagende kompleksitet i udviklingen (støv -> sten -> planeter -> solsystem -> galakse), samtidig med at al energi-sammensætning bevæger sig mod mindre kompleksitet (max entropi. Termo-dynamikkens lov #2, som er nævnt i et tidligere indlæg)

En animeret fraktal viser også begge egenskaber. Den bli'r både mere og mindre kompleks på samme tid. Og der ka' man også tale om hierakier der hele tiden vokser oven på dem der findes i forvejen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]