Sub-lunar skrev:
Hvad er forskellen på mennesker og dyr?
Eller som en anden art spurgte: "hvad er forskellen på chimpanser og dyr".
Alle arter er forskellige fra hinanden på hver deres specifikke måder.
Ellers er det korte, idiotiske svar, at "mennesker ikke har gæller", men det siger jeg mest for at illustrere, at det nok er mest frugtbart at være specifik.
Sub-lunar skrev:
Men hvad ligger til grund for denne udvikling? Er det blot endnu et skridt i evolutionen eller har vi selv haft en finger med i spillet?
Alle arter har en finger med i spillet selv, eftersom NOGEN vælger deres seksuelle partnere.
Sub-lunar skrev:
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan det forholder sig ude i den store vide verden mht dyrebrug af hallucinogener, jeg ved dog godt at det bliver indtaget, men om det altid skyldes en bevidst handling ved jeg ikke, jeg tror det ikke... i modsætning til mennesker, på det område tror jeg ikke der er mange tilfældigheder. Det kan godt være at de forskellige hallucinogener er opdaget ved en tilfældighed, men jeg finder det meget svært at tro på, at 10000 - ? års "intensivt" brug af disse ting - for mennesker -skulle være en tilfældighed. Jeg hælder lidt til at tro, at hallucinogenerne har været grobund for disse overudviklede evner vi som mennesker har. (Hvis man da kan kalde det for det)

Der findes dyr, der lammer sig helt bevidst i alkohol (gærede bær og frugter).
Jeg køber dog ikke, at hallucinogenerne er årsag til menneskets udvikling til vores nuværende stadie. Det absolut eneste afgørende - og her skal du tænke evolutionsteori - er at de organismer, der har størst held til at formere sig og holde deres afkom i live indtil bemeldte afkom selv formerer sig, er det der overlever. Og det er den proces som vi nutidige mennesker er et resultat af.
Det er givetvis ikke en tilfældighed, at folk i 10000 år har lammet sig i rusmidler. Det gør folk for at have det sjovt (+ en masse andet), men hallucinogenerne forårsager ikke den evolutionære differentiering, som du kan se mellem f.eks. et menneske og en chimpanse (som begge er to nutidige arter, som begge har SAMME fælles forfader).
Hvis man tager en given art på et givent tidspunkt, så sker der ved formering kopieringsfejl, der ændrer ved egenskaberne hos afkommene.
Eksempelvis vil nogle blive dummere, nogle klogere, mens flertallet vil lægger sig tæt omkring gennemsnittet. Det afgørende evolutionært er om det er mest fordelagtigt for ens evne til at få afkom at være dummere, uændret eller klogere. Hvis det eksempelvis giver en fordel mht. til at indsamle mad og fungere socialt at være klogere, så vil de klogere individer få flere afkom end alle de andre. Samtidig vil flere af de klogere menneskers afkom selv være klogere, og over tid vil disse klogere mennesker fortrænge alle de mindre kloge. Simpelthen fordi de formerer sig mere succesfuldt end deres konkurrenter.
Jeg siger ikke, at klogskab nødvendigvis er afgørende, men HVIS du kan observere noget, som du vil kalde "klogskab" hos en art, så kan du være sikker på at dette har været en fordel i det evolutionære spil.
(Der er en pointe...) Hallucinogener er "ting i omgivelserne". Hvis de skal have haft nogen indvirkning på menneskets evolution, så skal de have ydet et
pres mod menneskeheden. I udgangspunktet er de jo rimelig omgængelige - altså man bliver ikke tvunget til at lamme sig. Skulle man absolut lede efter en effekt, så skulle det nærmere være den, at de folk, der gik mest op i at høvle rusmidler, også er dem, der har formeret sig mindst. Simpelthen fordi narkomaner er dårligere til at skaffe mad, opfostre deres afkom og overleve i en vild natur. Man kan naturligvis argumentere med, at shamaner og de folk, der kontrollerede stofferne, kan have haft en tendens til at have et forbedret overlevelsesdifferentiale. Det er dog en mere generaliseret evne at have styrke og intelligens til at kontrollere en ressource.
Sub-lunar skrev:
Efter kristendommen gjorde sit indtog i europa og nærmest formede den vestlige verdens kultur, sørgede den vel for at bandlyse denne form for udvikling, denne vej mod frihed, istedet har vi - som værende mennesker i den vestlige verden - været nødt til at gå en anden vej, den materielle vej, vores veje mod indsigt er ikke længere noget man må tale for højt om. Det handler ikke længere om at udvikle sig på et individuelt plan, nok mere end form for kulturel udvikling, som i sidste ende ikke kommer nogen til gode alligevel.
...
En konklusion på dette her kunne være: At ligger hallucinogener til grund for det som mennesket er (ikke hvad det har præsteret), kunne der sikkert argumenteres meget fornuftigt for brugen af disse, men på den anden side set, da det vi er, ligger til grund for det vi har præsteret, bør vi måske være ekstra forsigtige...!
Sådan som jeg ser det, var kristendommens hårdhændede adfærd simpelthen et forsøg på at udradere deres konkurrenter og monopolisere hele "åndelighedssektoren" på deres egne hænder. De kristne har praktisk talt intet at byde på rent åndeligt, og de har altid være truede af de medicinmænd, der med en enkelt joint, MDMA eller LSD kan give brugeren en oplevelse, der er enestående. Seriøst, det er "LSD trip" vs. "Gudstjenesten", og hvem vinder der?
Jeg synes ikke, at hallucinogerne behøver være årsag til den nuværende "konfiguration" af arten for at være lovlige. Til gengæld synes jeg, at det bør være frit at udforske sin åndelighed uden at være kristen, men vi har ikke praktisk religionsfrihed.[/b]