Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 22:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Hey alle på psy (der lige læser dette indlæg).

Jeg er en 17-årig pige, der i et stykke tid har fået stor interesse for filosofien, men jeg er lidt i tvivl om, hvilke bøger der er gode at starte ud med at læse. For det skal helst være nogle, der omhandler de mere grundlæggende begreber. Så kender I nogle titler? Det gør ikke noget, at sproget er af en vis sværhedsgrad, men det skal helst stadig være sådan, at man som ''begynder'' inden for området skal have en chance for at forstå, hvad de snakker om :-P

Ellers meget spændende og lærerigt topic det her. Sidder tit og surfer herinde. ;-)

Mvh. Illusionoa.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Politikens filosofi leksikon er sikkert ikke helt dumt. Kan lånes på bibber.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hans Jørgen Schanz - Europæisk Idéhistorie, er en god og kort introduktion til europas filosofi. Schanz formår med korte simple sætninger at drage det ud der er vigtigt og centralt i de forskellige perioder i filosofihistorien. Og så er manden simpelthen en interessant begivenhed i Århus-historien. Alle der har oplevet ham vil vide det!

Ellers er der Karsten Friis Johansen - Den europæiske filosofis historie 1: Antikken, og Carl Henrik Koch - Den europæiske filosofis historie 3: Fra reformationen til oplysningstiden.
Vi venter stadig på 2 og 4, men det gør vi nok forgæves. Ham der skrev 2'eren skrev den i hånden, og nægtede at skrive den ind på computeren, da han har en form for computer angst. Siger myten i alle fald. :D Så den kommer nok aldrig i trykken til vores glæde.

Hvis engelsk er ok for dig, så er Frederick Coplestons 10-binds værk om filosofi historien virkelig god på mange punkter. I den tyske idealisme, hvorunder han putter Søren Kierkegaard også, har han dog lidt nogle hurtige analyser imo, men stort set er det virkelig et godt værk, samt, at han har en hel bog om den russiske filosofi! Især et godt afsnit om Vladimir Solovjov.

God læselyst!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Det er selvfølgelig afhængigt af, hvilke grene af filosofien du interesserer dig for, men hvis du skal starte med at danne dig et "rum" at tænke i, kan det være en god ide af finde den serie af filosofi bøger, som hedder De Store Tænkere. De er ret billige og kan findes i de fleste antikvariater, med navne som Descartes, Hume, Mill, Kant, Spinoza kan du få et overblik over de klassiske gutter og decipliner, som epistemologi, metafysik og moralfilosofi.

Hvis du mere er til moderne filosofi kan en bog som Illusionens Filosofi af Jørgen Hass anbefales som sækundær læsning af Nietzsches forfatterskab, Hass har forøvrigt også skrevet et godt forord til Heideggers Hvad er Metafysik? som også varmt kan anbefales.

Er du til Fransk(filosofi velatmærke) kan du starte ud med Camus Sisyfos Myten eller Den Fremmede(roman) for at få tankerne igang. Af andre franskmænd kan nævnes Derrida med Difference, Baudrillard, Foucault og Deleuze som alle på vær deres måde befinder som inden for den skole man kalder post-struktualisme, det skal dog siges at det nok er ret langhåret, men spændende ikke destomindre.

Her er lidt at gå igang med, men hvis du ved mere specifikt, hvilke ting du går op i(Eksistentialisme, Fænomenologi, Metafysik, Æstetik???) må du lige sig til.

Dedikeret medlem

Hvor fedt! Jeg er selv meget intereseret i filosofi, men har ofte syntes at jeg manglede lidt overblik og sammenhæng. Jeg vil kigge lidt på de anbefalede bøger og se om det ikke hjælper på det. Tak for det, drenge og piger.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kan anbefale bogen "Sofies Verden", som er en rigtig god bog, både fordi det er en rigtig god historie, men også fordi at man får et ret godt indblik i filosofiens historie.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Odden skrev:
Hans Jørgen Schanz - Europæisk Idéhistorie, er en god og kort introduktion til europas filosofi. Schanz formår med korte simple sætninger at drage det ud der er vigtigt og centralt i de forskellige perioder i filosofihistorien. Og så er manden simpelthen en interessant begivenhed i Århus-historien. Alle der har oplevet ham vil vide det!

Ellers er der Karsten Friis Johansen - Den europæiske filosofis historie 1: Antikken, og Carl Henrik Koch - Den europæiske filosofis historie 3: Fra reformationen til oplysningstiden.
Vi venter stadig på 2 og 4, men det gør vi nok forgæves. Ham der skrev 2'eren skrev den i hånden, og nægtede at skrive den ind på computeren, da han har en form for computer angst. Siger myten i alle fald. :D Så den kommer nok aldrig i trykken til vores glæde.

Hvis engelsk er ok for dig, så er Frederick Coplestons 10-binds værk om filosofi historien virkelig god på mange punkter. I den tyske idealisme, hvorunder han putter Søren Kierkegaard også, har han dog lidt nogle hurtige analyser imo, men stort set er det virkelig et godt værk, samt, at han har en hel bog om den russiske filosofi! Især et godt afsnit om Vladimir Solovjov.

God læselyst!

Karsten Friis Johansens bog er virkelig god! Jeg synes dog ikke Carl Henrik Kochs bog nr. 3 når samme niveau.

Så vidt jeg har forstået handler "myten" om "Den europæiske filosofis historie" om det fjerde bind, der skulle handle om perioden fra 1800-tallet til nutiden og skulle skrives af Jørgen Hass fra Syddansk Universitet.
Og jeg har selv hørt Hass' homie Søren Gosvig sige, at problemerne omkring udgivelsen skyldes, at Hass' manuskript har vokset sig helt enormt stort (og han mangler stadig afsnittet om Nietzsche), og at forlæggeren kræver, at han beskærer det (hvilket han selvfølgelig nægter).

Jeg har hørt en del dårlige ting om Coplestons serie. Manden er selv katolsk præst, og det har vist twistet hans syn på nogle ting lidt for meget.

Insane psychedelia user!

Sofies verden er efter min mening et rigtig godt sted at starte.

Hvis du gerne vil prøve kræfter med noget primær-litteratur, synes jeg, at
René Descartes: "Meditationer over den første filosofi" er meget velegnet.
Bogen startede hele "den nyere tids filosofi", og dens sprog og idéer er relativt lette at forstå.

Hvis/når du har læst den, kan du så fortsætte med
David Hume: "An Enquiry concerning Human Understanding"
som også er skrevet i et letforståeligt sprog og rummer nogle gode filosofiske pointer.

Insane psychedelia user!

Halugenlampe skrev:
Politikens filosofi leksikon er sikkert ikke helt dumt. Kan lånes på bibber.

Jeg synes det er ihvertfald halv-dumt.
Et leksikon er ikke et særlig spændende sted at starte, hvis man vil lære noget om et emne. Det kan derimod hjælpe en mens man læser og lærer, hvis det bruges som opslagsværk.
Jeg tror man skal være ret nørdet hvis man ligger og læser det fra ende til anden som godnatlæsning (og ja - jeg er en stor nørd :D)

2 meget bedre bud er Politikens Forlags bøger om "Fransk filosofi" og "Engelsk og amerikansk filosofi".
Hér er emnerne præsenteres kronologisk og der gåes meget mere i dybden med stoffet.
Jeg synes dog at sværhedsgraden i disse bøger er relativt høj, så det er måske bedst at tage dem efter du har læst en bog eller to i stil med "Sofies verden".

Insane psychedelia user!

Psyklon-b skrev:
Er du til Fransk(filosofi velatmærke) kan du starte ud med Camus Sisyfos Myten eller Den Fremmede(roman) for at få tankerne igang. Af andre franskmænd kan nævnes Derrida med Difference, Baudrillard, Foucault og Deleuze som alle på vær deres måde befinder som inden for den skole man kalder post-struktualisme, det skal dog siges at det nok er ret langhåret, men spændende ikke destomindre.

Camus: "Sisyfosmyten" er et godt bud - den læste jeg selv som en af mine første primærlitteratur-bøger, og jeg fik en del ud af den (og har ikke begået selvmord endnu).

Jeg synes tilgengæld at det er vanvid at anbefale Derrida og Deleuze til en "nybegynder".
De står for mig at se som de ypperste repræsentanter for den dér ekstremt tågede "Kejserens klæder"-filosofi som fransk filosofi forfalder til når det er værst.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Zarathustra skrev:
Odden skrev:

God læselyst!

Karsten Friis Johansens bog er virkelig god! Jeg synes dog ikke Carl Henrik Kochs bog nr. 3 når samme niveau.

Så vidt jeg har forstået handler "myten" om "Den europæiske filosofis historie" om det fjerde bind, der skulle handle om perioden fra 1800-tallet til nutiden og skulle skrives af Jørgen Hass fra Syddansk Universitet.
Og jeg har selv hørt Hass' homie Søren Gosvig sige, at problemerne omkring udgivelsen skyldes, at Hass' manuskript har vokset sig helt enormt stort (og han mangler stadig afsnittet om Nietzsche), og at forlæggeren kræver, at han beskærer det (hvilket han selvfølgelig nægter).

Jeg har hørt en del dårlige ting om Coplestons serie. Manden er selv katolsk præst, og det har vist twistet hans syn på nogle ting lidt for meget.

Ja ok, det kan godt være myten handler om 4. bog. Hehe. Der er åbenbart en del myter om den serie ude ;-)

Angående Copleston, så mener jeg det er læseværdigt nok. Men som en gjorde mig opmærksom på, det er måske lige lovligt stort værk at begynde med. At hans syn er twisted af at være katolsk præst er jo én ting, men er alle syn, alle filosofihistorier ikke twistede af et bestemt udsyn? Jeg har da aldrig læst et oversigtsværk der er helt fri fra et bestemt udsyn....
Jeg synes bare mht Copleston, at hans fremlæggelse af Søren Kierkegaard var lige lovlig hurtig på mange punkter, dog formår han alligevel at give et ok indblik i Kierkegaards filosofi. Problemet er, at han har kogt hele Kierkegaards dynamik omkring valget, til at Kierkegaard bare skulle retfærdiggøre at forlade Regine Olesen. Det synes jeg er lidt at forfladige Kierkegaards projekt. Men sådan bliver Copleston nogle gange.
Hans fremlæggelse af Solovjov, som er ortodoks russisk kristen er rigtig god, selv på trods af, at Copleston selv er Katolsk, så ved ikke helt hvor meget det har at sige egentlig, udover, at man vel selvfølgelig kan læse Coplestons egen stemme nogle gange i hans værk.

Angående de franske filosoffer, så synes jeg de er rigtig kedelige. Og det er for mig bare en gang teenage whiner filosofi, især Camus. Det kunne selvfølgelig være ok til en 17 årig pige. Noget af Sartre er ret godt dog, men nok lidt for svært at starte med, det samme med Derrida og Deleuze. Normalt skal man til at begynde med holde sig fra primærværkerne og så starte med et oversigtsværk, så man har en indgang til filosofien.

Medlem
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Psyklon-b skrev:

Camus: "Sisyfosmyten" er et godt bud - den læste jeg selv som en af mine første primærlitteratur-bøger, og jeg fik en del ud af den (og har ikke begået selvmord endnu).

Jeg synes tilgengæld at det er vanvid at anbefale Derrida og Deleuze til en "nybegynder".
De står for mig at se som de ypperste repræsentanter for den dér ekstremt tågede "Kejserens klæder"-filosofi som fransk filosofi forfalder til når det er værst.

Ja, selvfølgelig er det vanvid, men derfor kan det jo være meget sjovt at stifte bekendstskab med dem alligevel. Hvorvidt det er "Kejserens nye kælder"-filosofi eller ej, er så en diskussion vi kan tage en anden gang. :D

Forøvrigt vil jeg stærkt anbefale de forlæsningsrækker som Hubert Dreyfus har lavet over Heidegger og eksistentialisme(kierkegaard, nietzsche, dostojevski), hvilke både er for de grønne og de garvede filosoffer og kan hentes gratis på iTunes, bare søg på Hubert Dreyfus

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
En bog om logik og/eller argumentation. At øve sig på at spotte logiske fejlslutninger er en god modgift mod at lade sig blænde af De Kendte, De Gamle, De Nye, De Magtfulde, De Veltalende, eller De Skønne. Desuden vil det være til hjælp i andre sammenhænge. Kan ikke anbefale noget specifik litteratur udover http://en.wikipedia.org/wiki/Logic - hvorfra der sikkert kan findes nogle online ting - men du skal undgå litteratur henvendt til fx datalogi og deciderede 'logikere'.

Tak for alle de gode svar - der er noget at gå i gang med for sådan en nybegynder som mig :-P Bare de er til at finde på biblioteket.

Altså jeg har godt nok læst ''Sofies Verden'' et par gange, og så har jeg også en bog, der hedder ''Forstå filosofferne'', og de giver begge to et rimeligt godt, omend begrænset overblik over de store tænkere gennem tiden.

Flere af jer nævnte noget omkring fransk filosfi - det må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke kender så meget til. Men det kunne da sikkert være interessant at beskæftige sig med. Dog er jeg ikke lige så meget for at kaste mig over sådanne bøger på fransk eller engelsk - men hvis det skulle være på et fremmedsprog, ville jeg nok foretrække tysk ;-)

Nu har jeg kun stiftet et overfladisk bekendtskab til de fleste begreber og teorier, men jeg synes da, at et emne som metafysik virker tiltrækkende, da det vel også handler lidt om den spirituelle side af tilværelsen? Hvis en sådan eksisterer - det bliver vel også modsagt af nogle filosoffer? Desuden synes jeg også, at det er spændende at høre om de forskellige tanker angående den menneskelige eksistens, viden, samt mere generelt om universet og kosmologien osv.

Men det er nu lidt svært at vide, hvad man skal begynde med. Nu har jeg i hvert fald fået nogle idéer :-)

Mvh. Illusionoa

Medlem
Brugeravatar

Det er vigtigt at gøre sig klart at metafysik i filosofisk forstand, ikke har noget med spiritualitet, at gøre. Metafysik bør nærmere forståes som et samlet begreb for en række forskellige spekulative filosofiske problemstilliger, så som: Hvad er tid?, Hvordan ved Jeg at der findes andre bevidstheder end min egen? Har Jeg en fri vilje?

Her er en lille liste af bøger i kronologisk rækkefølge over kanoniske værker inden for den kontinentale filosofitradition:

Aristoteles - Metafysikken

Descartes - Meditationer

Leibniz - Monadologien

David Hume - An Enquiry concerning Human Understanding

Kant - Kritik af den rene fornuft og Prolegomena som er den jeg vil anbefale

Nietzsche - Om sandhed og løgn i udenom moralsk betydning (virkelig anbefalelsesværdig. Kort og nem)

Heidegger - Hvad er Metafysik? og Væren og Tid

Sartre - Væren og Intet

Merleau-Ponty - Phenomenology of perception

Derrida - Differance

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]