@confusion; 500 år er helt sikkert bedre end 100 år, så jeg hilser al forskning velkommen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
@satori; Om vi har indset hvad døden er? Well, jeg kan kun svare for mig personligt, da indsigt for mig _er_ noget personligt.
Min død er ikke nødvendigvis den samme oplevelse som din død. Måske er døden hvad vi gør den til? Så hvis man drømmer om blomsterparadis får man måske det, mens man måske får pain&agony hvis man drømmer om det. Who knows.
Personligt påstår jeg ikke at jeg ved med sikkerhed hvordan det vil føles at dø, men jeg har da nogle ideer om hvad jeg vil opleve (men jeg kan da sagtens ta' fejl og det håber jeg også jeg gør, men jeg tror det bare ikke.)
Jeg tror heller ikke vi ender i evig lidelse. Ikke set fra de levendes synsvinkel ihvertfald. Men måske vil den tid det ta'r at glide ud af livet, _føles_ som en evighed når først det sker for alvor.
Problemet er ikke selve døden, for jeg tror ikke på en bevidsthed for mig _efter_ jeg er død. Og hvis der ingen bevidsthed er, så kan jeg heller ikke føle hverken smerte eller lykke og dermed er døden ligegyldig og harmløs.
Men øjeblikket hvor _jeg_ holder op med at eksistere, kan jeg ikke tro er andet end mit livs værste mareridt. Havde jeg troet på gud, ville jeg måske ha' taget imod den med åbne arme og en tryg fornemmelse af at være på vej mod noget 'andet' end blot eksistens-ophør. Men jeg tror ikke på gud.
Du kalder døden for livets (måske) højdepunkt. Men se på det som en film, en melodi, eller en orgasme. Hvornår er højdepunkterne her? Når rulleteksterne kører over skærmen? Når sidste tone klinger ud og der bli'r stilhed? Eller når rush'et har lagt sig?
Well, for mig er det _mens_ tingene sker og ikke _efter_ de er sket.
Jeg si'r ikke det er sådan med alle, men religion tror jeg blev opfundet af folk der var bange for døden. Religion er en indbildning for at lette presset og præcis på samme måde mener jeg alle (ny)religiøse (lige fra zen til joshua'er) dybest set opfinder alle de her teorier om hvordan de indgår i kredsløb med naturen, evigt liv, nirvana, eller hvad folk nu tror på, fordi de selv er angste for døden.
Tanken om at der _intet_ sker, er ikke nem for ret mange mennesker, så derfor skal det absolut gøres til feks livets højdepunkt.
Jeg tror bare ikke på det. Døden er historiens punktum og det er aldrig det mest spændende i en bog. Udløsningen, når du endelig finder ud af om butleren var morderen, er i sig selv intet værd. Det er spændingen igennem historien, der er selve historien.
Jeg synes ikke man kan sige døden og livet hører sammen, for døden opleves aldrig af de levende, så for mig er de 2 ting adskilt (og derfor tror jeg sagtens på at vi kan forlænge vores liv til noget nær evigt, og at det ikke nødvendigvis vil være negativt at gøre det)
du si'r: <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
opnå en eksistens der er udenfor tiden, og som er et stort hele. hvilket gerne skulle ske når man dør, man er nemlig ikke begrænset af fysiske sansninger længere.
Tror du at du vil være selvbevidst på nogle måder efter din død? Det lyder som om du tror på en slags sjæl der lever videre?
Hvis bevidsthed ikke er skabt af hjernen, men er noget hjernen opfanger (som øjet opfanger lys og øret lyd og fingeren følelse osv osv), SÅ kan det godt tænkes at der er liv efter døden. Men igen, det er Umuligt at sige på nuværende tidspunkt og derfor vælger jeg at tro der intet findes efter døden og at man derfor bør forske i livsforlængelse.
du si'r: <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
det vel enhver religiøs retnings drøm, og yndlings holdning. Det kan godt være sandheden er svær at klare, men har man først accepteret den, vil den befri en.
Sandheden, si'r du...påstår du selv at du ved hvad sandheden er?
Jeg har aldrig forstået det argument du selv nævner her; at man sku' blive befriet af at acceptere sandheden. En accept kan også tolkes som at gi' op... Hvis du accepterer din tilstand uden kamp, så har du måske bare givet op?
Er det det du mener? For så er jeg Uenig. Jeg kaster mig aldrig nogensinde frivilligt i dødens arme (well, jeg kan ikke forestille mig det ihvertfald) og ser den som min fjende #1.
Jeg så en gammel StarTrek (jeg er mest til TOS, men også TNG), hvor emnet handler om en planet uden død. Den er så overbefolket at folk vader rundt mellem hinanden hele tiden og er så sammenklemt at mange ligefrem drømmer om at dø. Det tror jeg også er et mareridt; aldrig at ku' være alene.
Jeg kan personligt godt li' når tanker og ideer spejlvendes og vises i nyt lys (det bedste jeg ved, er når sandheder bli'r udfordret og efterprøvet, så man kan se om de stadig holder)
For selvfølgelig er der også positive elementer ved døden. Netop det at den sletter individdet helt (som jeg jo tror den gør) gør selvfølgelig også at den frigi'r.
En patient med kroniske smerter, ser måske døden som en forløsning, istedet for en begrænsning. Så det er meget individuelt.
Døden afspejles i livet og derfor vil dødens form og 'ansigt' også være skabt af dit liv og af den bevidsthed du bærer på (på den måde kan du selvfølgelig så sige de hænger sammen)
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Jeg tror ikke ens hjerte vil kunne holde sig i 500 år
Ork dog, no problemo. Dine celler udskiftes hele tiden gennem livet, så i teorien kan du forny dig selv i Uendelighed (eller indtil alting ophører med at fungere/eksistere) hvis du er programmeret korrekt i dna'en (ihvertfald i teorien, for vi kender jo endnu ikke nogen livsformer der lever 'evigt', så måske er der Ukendte forhindringer vi ikke har opdaget endnu. Men teoretisk set burde evigt/superlangt liv godt ku' lade sig gøre)
(ps. hvis du er til startrek, så var det: Star Trek TOS - 72 - The Mark Of Gideon, jeg snakkede om (men der er en del andre afsnit, der også handler om døden som emne). Iøvrigt er jeg sikker på alle på TOS-filmholdet har spist narko [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Så det er en ekstra grund til at se dem, hehe (TNG'erne er nu også gode. Nå det er vist offtopic. Oh well [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ))