arpheus skrev:
Hvad min "pinlige" teori angår, så skal overskuddet arbejdsgiverne tjener jo komme et sted fra og det er fra de mennesker der køber.
Og overskuddet som arbejderne får ved at sælge deres arbejdskraft kommer fra arbejdsgiverne. De sælger den jo fordi den er mere værd for dem på den måde, end ved at beholde den selv. Udbytter de så arbejdsgiverne? Det ville jeg ikke mene.
Citat:
Jeg ligger ikke under for modetendenser der ligger i tiden... Tænk lidt over det. Hvad "folk" gør i dag får ikke nødvendigvis mig til at gøre det samme...
Dine synspunkter er for størstedelen så mainstream danske at det er utroligt. Dit syn på velfærdsstaten er ren sovs og kartofler. Et menneske der ukritisk har taget den danske kolonihaveforestilling om at "folk ligger og dør andre steder i verden fordi de ikke har vores fantastiske velfærdsstat" til sig.
Citat:
Jeg tror heller ikke på objektive værdier, men subjektivt vælger jeg nogler værdier fremfor andre. I et demokrati kan vi vælge værdier så det bliver folkets valg hvilke værdier der skal styres og lovgives efter (det gør dem dog stadig ikke objektive). Jeg tror trods alt, at staten er bedre til at passe på borgerne (endnu og hvis der ikke bliver for mange der mener som dig), hvis de bliver syge end tilfældige mennesker, der har forstået at tjene penge.
Hvis ikke du tror på objektiv værdi, så giver den lille marxistiske analyse du kom med tidligere ingen mening. Den bunder jo i objektiv værdi. Du har aldrig læst en bog om økonomi, vel?
Staten
er tilfældige mennesker. Public choice teorien har for længst vist at folk i staten er lige så egoistiske som alle andre, lige gyldigt hvad du så "tror" og "føler". Du må jo tro at de individer der er i staten er en slags supermænd. Det kan jeg ikke se hvorfor de skulle være.
Men mere vigtigt end det: Du snakker om syge og invalider. Det er jo en ting, men i den velfærdsstat der er i DK er der IKKE tale om at man kun tilgodeser de der ikke kan klare sig selv. Det er noget man gør i en socialliberal eller konservativ velfærdsstat, ikke i en socialdemokratisk som den danske. Derfor er det socialt orienterede borgerlige principper du forsvarer lige nu. Men der er satme langt derfra og så til den stat vi har, hvor alle betaler til alle. Hvor de dårligst lønnede betaler for at rige folks børn kan gå på universitetet f.eks.
Citat:
Hvis jeg har forstået dig ret, så mener du trods alt også at der skal være visse love - hvem skal håndhæve dem og hvor skal pengene komme fra? Frivillige? I så fald kan man jo regne ud hvem de love vil beskytte.. Hvis jeg stiller en stråmand op, så ville det rart hvis du kunne hjælpe mig dumme menneske til at forstå...
Man kan godt have en stat der ikke er en velfærdsstat. Hvis man skal have en stat, så bør det være sådan at den samme lov gælder for ALLE, ikke kun for nogen. Der skal ikke være en klasse af mennesker der f.eks. har ret til at få deres udgifter betalt af andre. Jeg er imod slaveri, også når der er udført af en moderne stat.
Citat:
Hvis arbejdsgiver og arbejdstager selv skal finde ud af arbejdslønnen, hvordan tror du så den bliver i tilfælde af arbejdsløshed?
Det gør de i Danmark.
Citat:
Jeg tror ikke de fleste socialister i dag hader arbejdsgivere og folk der tjener penge, jeg tror tværtimod de ser dem som stærke - så stærke at de har rigeligt at gi af.
Og mange racister hader ikke negere, så længe de er i Afrika. S & SF har lige foreslået en formueskat. De vil straffe dem der gør noget fornuftigt og sparer op, i en tid det er det bedste man kan gøre. Så meget hader de de velhavende.
Citat:
Jeg kan godt forstå at du synes det er noget lort at de stygge socialister tager dine penge, men alternativet er for mig at se meget værre. Det behøver heller ikke være af sentimentale årsager staten hjælper de svageste, det kan også være af ganske fornuftige årsager, ligesom Bismarck der så befolkningen som en organisme: Er foden syg, så er hele kroppen syg. Der er også mange ganske udemærkede samfundsøkonomiske argumenter for at "stjæle" fra dem der har (som du kalder det). Jeg sætter altets vel før individets, hvilket i sidste betyder at jeg sætter de flestes vel over en enkelt.
"altet" er en illusion. der findes kun individer. Du kan måske bruge det som en model, men det er lige så tåbeligt som at tro på at homo economicus findes i virkeligheden. I øvrigt er den slags tankegang bl.a. noget som Spengler og den slags folk også fremførte. Nej tak. tag ansvar for dig selv og lad andre folk være. Hvad giver dig ret til at bestemme over deres liv? Hvorfor er du så egoistisk at du ikke kan lade dem være i fred?
Citat:
Det er der sgu da ingen grund til at hidse sig sådan op over. Hvis du havde invalide i din familie, så kunne du jo glæde dig over, at nogle mener de ikke skal leve af tilfældig nåde. Du vil beskytte de stakkels mennesker der kan selv, jeg vil beskytte de svage mod de stærkes tilfældige ret.
Alle der ikke kan selv lever på andres nåde. Det har jeg allerede forklaret dig en gang. Jeg har også sagt at jeg gerne vil give til folk der kan selv (og gør det også), jeg kan bare ikke svare for alle andre. Det må de selv tage stilling til. Jeg er ikke så arrogant eller egoistisk at jeg mener at jeg kan bestemme over andre. Hvorfor er du så bange for frivillighed? Hvorfor tror du kun på at tvinge andre til at gøre som du vil have? Hvordan får du det til at være uselvisk?