dankdawg skrev:
ahem. Det var afrikanerne selv der begyndte at holde afrikanere som slaver,ikke europæere. Faktisk var europæerne ikke i stand til at tage særligt langt ind i Afrika, for de blev simpelthen syge. Derfor købte de i stedet slaver af de store afrikanske krigsstammer, der i øvrigt dannede et slavekartel for at presse prisen på slaver op.
Ja, det skal sikkert nok passe, men det er jo på ingen måde den almene opfattelse. Det er jo ikke alle, der ved ligeså meget som dig.
En ting er, hvad der faktisk skete, noget andet er, hvordan man husker det, og jeg er overbevist om, at Johndeer har ret i, at det, man husker, er europæernes slavehandel. Nogle anligger også den vinkel, at de sorte slavehandlere var uorganiserede opportunister (selv hvis de i virkeligheden dannede et slavekartel), mens de hvide var grumme udnyttere af disse opportunister. Sådan lærte jeg det i hvert fald mere eller mindre i skolen, om det så er aldrig så forkert. Historien er den løgn, vi er blevet enige om, eller hvordan det nu var, ham der fra ABBA* sagde det.
Fråder, hvorfra ved du, hvor sjældne "ægte" naturfolk er? Og selv hvis der kun er nogle få, vil du så forsvare, at ødelægge deres hjem, fordi miljøbeskyttelse er for tabere? Og selv ikke dem, der brænder skoven af, for at bruge dem som marker, kan overleve med olieforurenet vand. Din løsning er åbenbart at "rense" vandet, og det er sikkert både nemt og billigt* at få gang i.
http://www.hartford-hwp.com/archives/41/110.htmlHvis det her var en wrestling-kamp, var jeg lige blevet disket for at smadre dig i hovedet med en stol. (Plat at bruge en kampmetafor for en diskussion, i øvrigt)