TTramper skrev:
Men, her fik jeg så min idé

Det skulle først være lovligt at købe stoffer når man blev 16-18år (self.), derudover skulle der være en qvote på hvor meget man kunne købe (så vi undgik folk gik og solgte det videre og selvfølgelig fik for meget selv..), og til sidst skulle man først erhverve sig en stof-godkendelse, som man kunne få ved at gå til en slags eksamen i stoffer (så man vidste den pågældende person havde den rette information, plus at man vidste at man kunne tåle det), altså ligesom en køreprøve til kørekort, bare med stoffer. Så kunne der være "kørekort" til Amf, cola, svampe osv.
Det man lader til at vide fra erfaringerne, er at kurven for forbrug er U-formet. Ved totalt forbud skaber det totalt liberaliserede marked den ondeste udbredelse af stoffer selv ned i de små skoleklasser, og en total liberalisering lader også til at stimulere et lignende markant/stort forbrug.
Så i bund og grund kan der være en vis fornuft i at skabe en regulering, der forsøger at lave lidt naturlige barrierer for brug: at det er bøvlet, dyrt eller kræver benarbejde, osv.
Jeg synes tanken om et "stofkørekort" er rigtig godt - også selv om det lige her og nu nok er praktisk umuligt

Det almindelige kørekort har jo også en knallertversion, som du kan få inden du er 18, så der kunne godt være plads til flere kørekort?
Det almindelige kørekort er sgu en udmærket opfindelse, og det er jo HR af reneste skuffe. Endelig er det jo heller ikke bare noget med at være "gammel nok", for en person på 25 uden kørekort må stadig ikke køre bil. Erhverver han kortet, så er det dog lovligt nok.
Systemet ville ikke være perfekt, og det ville også koste noget, men hvis man brugte millionerne på et stofkørekort, så var der en del mere vundet end ved den nuværende forfølgelse af stofbrugerne. Endelig ville der være en del flere folk derude, der er uddannede i stoffer, og det ville komme "snyderne" til gode også.
Man kunne sige, at det var noget skolerne burde stå for i alle tilfælde. Problemet er bare, at det stadig er kontroversielt og at det er en minoritet, der tager stoffer. Endelig er det et udmærket signal at sende for den unge, at vedkommende er villig til at ofre de 3-4000 kroner, som kurset koster. Gevinsten ville jo også være, at man efter endt kursus simpelthen fuldt ud har lov til at nyde de stoffer, som man har lyst til. Altså har man betalt sin forsikring, og så er alt godt.
Skulle ideen virke, så skal det nok bare ikke gøres for dyrt eller kompliceret. Det holder f.eks. ikke, at man skal godkendes til samtlige stoffer enkeltvis, og jeg tror heller ikke på den med kvoter. Måske skulle man ikke engang gøre det mere kompliceret end at folk med narkokørekortet simpelthen kunne købe deres stoffer 3-400% billigere end folk uden kortet.