Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 jun 2025 07:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

lys skrev:
Det glæder mig du er lidt exiteret over emnet, selvom jeg opfanger, både kvantespring og sarkasme, smil.
Dioden udsender nok 20nM på hver side af resonansen, men da man coatede dem med fosfor, fik man denne del til at lyse op mellem 500- 700nM, lidt som lysstofrør, og det gjorde gennembruddet indenfor oplysning..
Hvis vi så kan finde en hvid led, på 450nM, med varm coatning for 600-700nM, vil den opfylde vores formål, men den er desværre sjælden, da 3000K kan opnåes på mange måder, og de færreste gode til planter.
Tak for input, og bliv endelig ved, så kommer vi måske i mål noget før.
Hvis vi taler om rene led uden coating, eks blå eller røde, gælder de 20nM stadig, men så er det også noget af en peak, man får. Ved ikke om man kan stole på NASA, men de har da testet det, til at være det mest effektive.
Kan man placere dioden i outer space, gerne under minus 20 grader, virker den vist rigtigt godt, men nu skal vi lige ned i jorden igen, hehe.
Takker alle for positive indspark, og skal nok komme med en lampe der virker, en dag, men lige nu, skal jeg tæmme de 30w jeg har, da agurken er ved at kvæle blæseren, og hunden ser sultent på samme. Måske er problemet løst i morgen, fnis.

3000-4000k er vel 3000-4000k hvorfor er nogle måder så ikke gode for planter? er der en let forklaring på det?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Kelvin skalaen svarer til den farve lys et stykke jern(tror jeg nok) opvarmet til en given temperatur i kelvin vil afgive. 1000 grader varmt jern gløder svagt rødligt, og jo højere k værdi, jo mere blåligt/hvidt vil lyset virke. Men k værdien for lyssfoftør og lysdioder er "gennemsnitlig" fordi de ikke afgiver et jævnt output over alle bølgelængder, men kun nogle få bånd i forskellige farver, som for vores øjne ser ud til at udfylde det fulde farvespektrum. Mere eller mindre. Som lys er inde på afgiver lysdioder kun meget smalle bånd, meget smallere end lystofrør, men kan stadig blande sig til hvad der f.eks. vil se ud som 4000k for vores øjne. Humlen er så at finde lysdioder hvis bånd passer sammen med de også ret smalle bånd planter er i stand til at udnytte til fotosyntese. Og her tror jeg iøvrigt det fungerer bedst ved at følge de data Nasa og mange andre har erfaret og bruge røde/blå dioder. Der er masser af grafer omkring hvilke bølgelængder planter optager der bekræfter dette.

For dem der er nysgerrige, er det ret let at bygge et "light spectrometer" (<- google) af pappet fra en toiletrulle, en CD og noget tape.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Hvad Bubber skriver, bortset fra, at kelvin skalaen blot er en temperatur skala og farvetemperaturene modsvarer det, som et sortlegeme (noget der kun udsender, og ikke absorberer, lys - som fx. solen) udsender ved en given temperatur. Vores sol er ca. 6500K og derfor er 6500K lamper 'dagslys', da de søger at efterligne den sammensætning af lys, man ville få fra et 6500K varmt sortlegeme. Jeg er sikker på, at det har været drøftet i relativ dybde i tidligere tråde herinde, hvis man er nysgerrig efter lidt mere kød. :)

Junior medlem

Ja, Kelvin, for sammensatte bølgelængder, og nanometer for laser og led, uden coating.
Når man dyrker agurk, i vinduet, med led som støttelys, skal den kun have 660nM dyb rød. Hvis den får blåt 460nM 1%, falder udbyttet 20%, og 40% ved ca 10% blåt lys.
Dette er ikke gældende for salat, mm, og gælder især, når man dyrker med for lidt lys (30% af DLI)
Vil ikke linke , da de også linker til 135w paneler, som ved nærlæsning kun er på 45w, og spilder en del, på for meget ir, orange og uv.
Derudover udnytter de deres led til max, og ikke 33%, som giver mest lys pr watt. Trods alt, er det noget af det mest seriøse jeg har set.
Jeg må derimod påregne, at der kommer mange enlige, som vil drages, af mit røde lys i vinduet, så agurken skal i drivhuset nu, selvom den har det godt, med sine 5 stk 3cm gurker, og 25 stk mindre. Den er ca 1,5m m høj, i en 1ltr potte. Bonzai..
Nasa tror jeg også på, til spiseligt, og de har senere påpeget vigtighed af grønt lys, for mennesket også kan se planten mm, så nu bliver den nye lampe med blå, grøn og rød, og helst på samme chip, for at undgå for meget discolys.
Det er så surt, at det kun er cree, og deres 93cri x-etellerandet, som måske funker til "plantelys", så må tilbage til tegnepung og bord, snøft..

Hygge, og husk, der skal lidt melasse i sovsen, det er smagbart i tomaten.
160kr for 15kg, så I må dele den, lool..

Junior medlem

Jeg synes I fortjener en update.
Min kæreste har lige fået sin vilje, så agurken er klippet ned. Den blev over 4 meter lang, så skulle snoes en del gange.
Planten har forsynet os med en 30cm lang gurk om ugen, og det var vildt at se hvor hurtigt de voksede.
Det ryster mig også hvor godt de smagte, når de kun fik drivhusgødning og voksede i 1 liter pottemuld. Man kan åbenbart slippe af sted med grov mishandling.
Lyset har fungeret rigtigt godt og her til vinter vil jeg dyrke spinat, radiser og salat, men er færdig med højere vækster, da de fylder for meget.
LED er klart vejen frem da priserne også er dalet, men har desværre set en induktionslampe som skulle være endnu bedre, suk, nu må vi se.

Hygge til jer alle.. :rocking:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]