Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 22:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Virum
På min altan har jeg 8 skunkplanter, som indtil videre har overgået alle mine forventninger. De er lave men yderst kraftige (gennemsnitlig 20-30 cm høje - men allerede 6-7 afsnit af sidegrene i længden 10 - 15 cm). Jeg har aldrig oplevet noget bedre. Dog er der i løbet af de sidste 14 dage begyndt at komme mørke pletter i kanterne af nogle af bladene, og få steder virker det som om bladene visner i kanterne.
Er der en erfaren dyrker herinde, som har forstand på forskellige faktorer som måtte bevirke disse symptomer?? - synes selv jeg er ret vidende indenfor området, men lige netop dette har jeg aldrig før oplevet.

PLanterne står i store potter med god plantemuld samt perlite (ca. 25%) og har direkte sol fra 8 -20. Jorden er svagt gødet fra butikken af, og jeg er meget nøjsom med vandingen, hvilket jeg ved er en vigtig ting at være præcis omkring.

Kan nogen hjælpe???

På forhånd tak!

- hehe.....så forresten lige at der stadigvæk ligger et billede af mig og mine planter fra 2002 i billedesektionen (mig med sort trøje og tilfreds mimik ;-))

Titel:
Dedikeret medlem

Siden det er blevet så dejlig vejr, vil jeg umiddelbart tro det er en blanding af næringsmangel og varme fra solen. Solen har det med at få planter der står i vindueskarmen(for mit vedkomne ihvertfald) til at få det ALT for varmt. Her begynder bladende at bukke lidt og få ristede kanter.

Andet kan være det snart var på tide du begyndte at smide lidt gødning med ned til dine planter, da de nok e rved at have brugt meget af nærring der lige er tilstede i jorden.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Virum
hej sorn!

Den med kraftig sol og næringsmangel er også den jeg er kommet frem til - synes bare det er utroligt hvis mine planter allerede har brugt al næringen i potterne, men måske er det sådan. Har altid kørt planterne direkte i jorden, så jeg skal nok begynde at tænke lidt mere over brug af gødning.
Mon ikke en ganske almindelig NPK gødning er fin indtil videre?

Titel:
Dedikeret medlem

Jo helt sikkert. Skal ikke kunne sige hvor meget sådan en plante æder, men det den vokser op, må den også ca trækker ud af jorden (min logik).

Og jo en normal NPK 3-1-2 eller 3-1-4 (kan ik husk hvad pot og plante hedder) er helt fine.. Du kan såvidt bare nøjes med 2 slags gødninger. en hvor der er meget N i, til de første par mdr, så skifte over til en med meget P i (og lidt N)... Så burde de da være sikret overlevelse :D

Og man kan altid prøve sig frem, da de er lidt hårdføre, men selvfølgelig er det nok en ide lige at give en af planterne en test dosis inden man smadre hele haven..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]