Nu kommer spørgsmålet jo igen, hvordan man definerer et misbrug. Alkoholikere på antabus og junkierne der ligger og flyder på gaden har helt klart et misbrug, da de åbenlyst har ødelagt meget for dem selv. Men indtil da er der en stor gråzone.
Jeg ved ikke selv, om jeg skal svare "har haft et misbrug" eller "har taget for meget i nogle perioder". Til tider har mit forbrug været lidt ude af kontrol, men jeg tror ikke det har haft den store negative indflydelse på mit liv. Nogle siger, at man er misbruger, når man ikke kan få en hverdag til at fungere, eller ens forbrug er særligt skadeligt. Jeg har aldrig haft svært ved at få min hverdag til at fungere, har altid kunnet holde mine aftaler, passe uddannelse/job osv. Men jeg har haft lange perioder, hvor jeg har taget narko hver weekend. Og det kan måske godt betegnes som et misbrug, selvom man hverken ødelægger sin økonomi eller sociale forbindelser.
Hvis jeg ser tilbage idag, kan jeg sagtens følge det du siger med, at det startede "uskyldigt" og hurtigt udviklede sig. For det går pænt stærkt, når man først begynder at komme steder, hvor alle tager narko og der er rigeligt af det. Ihvertfald medmindre man er utroligt moden inden da. Det er de færreste nok, så jeg tror de fleste har en periode, hvor deres forbrug er på kanten af et misbrug. Nogle folk ender det galt for, andre stopper helt og den sidste lille skare blir fornuftige og modererer deres forbrug