Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Hvor mange af jer har haft et misbrug?
1. Jeg har helt klart været misbruger! 35%  35%  [ 44 ]
2. Jeg har taget for meget i kortere perioder. 37%  37%  [ 46 ]
3. Jeg har altid kun leget med stoffer, og kun i weekenderne. 17%  17%  [ 21 ]
4. Jeg har kun meget sjældent eksperimenteret. 7%  7%  [ 9 ]
5. Jeg tager slet ikke stoffer. 3%  3%  [ 4 ]
Afgivne stemmer : 124
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Overskriften siger vel det hele...

Jeg ser mange folk der startede med stofferne på en relativ uskyldig måde, men hvor det udviklede sig til noget langt fra uskyldigt. Jeg er selv en af dem, og er først nu begyndt at indse at jeg er/var misbruger.

Medlem
Brugeravatar

Tja, altså.. Som de fleste andre har jeg røget dagligt fed, og alt for meget. Inden da har jeg i perioder drukket alkohol hver dag, hovedsagelig i gymnasietiden.

Tror at jeg personligt har let til afhængighed, måske fordi jeg er ret indadvendt af natur, så rusmidler bliver hurtigt et socialt middel, som så bliver et hverdagsmiddel og dermed et asocialt middel.

Jeg drikker i dag stort set aldrig, men ryger den fede regelmæssigt, dog ikke dagligt.
Min interesse for psykedeliske stoffer tror jeg har medvirket til at nedtrappe min interesse og dermed forbrug af alkohol og hash. Det sætter ting lidt i perspektiv, så at sige. Har ikke haft et misbrug af stimulanser, selvom jeg i en periode var ganske begejstret for dem.

Rusmidler giver noget til mig, men er i dag også blevet mere bevidst om hvilke konsekvenser det får på sigt, hovedsageligt i forhold til mit sociale liv, hvor jeg med rusmidler tillader mig at isolere mig, måske delvist grundet andres stigmatisering.

Fortryder ikke mit (mis)brug, men har til tider også en lyst til at være fri for alle midler, fra sukker til svampe.

Admin
Brugeravatar

Nu kommer spørgsmålet jo igen, hvordan man definerer et misbrug. Alkoholikere på antabus og junkierne der ligger og flyder på gaden har helt klart et misbrug, da de åbenlyst har ødelagt meget for dem selv. Men indtil da er der en stor gråzone.

Jeg ved ikke selv, om jeg skal svare "har haft et misbrug" eller "har taget for meget i nogle perioder". Til tider har mit forbrug været lidt ude af kontrol, men jeg tror ikke det har haft den store negative indflydelse på mit liv. Nogle siger, at man er misbruger, når man ikke kan få en hverdag til at fungere, eller ens forbrug er særligt skadeligt. Jeg har aldrig haft svært ved at få min hverdag til at fungere, har altid kunnet holde mine aftaler, passe uddannelse/job osv. Men jeg har haft lange perioder, hvor jeg har taget narko hver weekend. Og det kan måske godt betegnes som et misbrug, selvom man hverken ødelægger sin økonomi eller sociale forbindelser.

Hvis jeg ser tilbage idag, kan jeg sagtens følge det du siger med, at det startede "uskyldigt" og hurtigt udviklede sig. For det går pænt stærkt, når man først begynder at komme steder, hvor alle tager narko og der er rigeligt af det. Ihvertfald medmindre man er utroligt moden inden da. Det er de færreste nok, så jeg tror de fleste har en periode, hvor deres forbrug er på kanten af et misbrug. Nogle folk ender det galt for, andre stopper helt og den sidste lille skare blir fornuftige og modererer deres forbrug :P

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg synes man er misbruger hvis man definerer sig selv som misbruger, som jeg tror man uundgåeligt ville komme til på et tidspunkt, hvis man ikke føler man har 100 % kontrol med sit indtag af stoffer. Hvis man f.eks. ønsker at være stofferne kvit, fordi man kan se det har nogen negative konsekvenser, men alligevel ikke er istand til at fuldføre et stop, og gang på gang falder i.

Derudover synes jeg beskrivelsen af misbrugere, som en der ikke kan få en hverdag til at fungere, eller forbruget er særligt skadeligt er et meget godt udgangspunkt. Omend man i mine øjne godt kan være misbruger selvom ens dagligdag fungerer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det er jeg ikke enig i, Karma. det er kendetegnende for mange misbrugere, at de ikke selv mener de har et problem.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg synes din definition misser det faktum, at man godt kan være "ikke-brugende misbruger", ligesom man kan være "tørlagt alkoholiker".

Jeg synes helt sikkert, at når man først én gang har været for langt ude, og brændt nogle broer, og kigget for dybt ned i afgrunden, så er der meget kortere til det næste gang.
Ihvertfald synes jeg, at det passer for mig eget vedkommende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er en lidt svær definition.

Man kan da sagtens være misbruger, og være opmærksom på det, men samtidig kan man også være misbruger og ikke være opmærksom på det. Selvom det ikke kan koges ned til en enkelt definition eller kendetegn, så må det da på en eller anden måde være, når individet afviger så meget fra sin egentlig adfærd, at det går ud over sig selv eller/og andre.

Medlem
Brugeravatar

jeg er lidt splittet mellem 2 og 3, da jeg på et tidspunkt tog ALT for meget i weekenderne. (men så også kun i weekenderne)
Vil nok kalde det et weekend-misbrug, fordi misbrug det var det!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Kan godt være jeg har misforstået afstemningen da jeg stemte har aldrig taget stoffer for jeg drikker alkohol og ryger hash. Men jeg har ikke prøvet andet og jeg har slet ikke haft et misbrug.

Medlem
Brugeravatar

er alkohol og hash ikke stoffer mener du?

edit: stemte nr 1, er godt nok stoppet men vil nok være addict hele livet

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Sådan her definerer sundhedsstyrelsen et misbrug:
Citat:
Man er afhængig af et rusmiddel, når tre eller flere af følgende kriterier er opfyldt inden for tre måneder eller flere gange inden for et år:

1. Trang.

2. Svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen.

3. Abstinenssymptomer eller indtagelse af stoffet for at ophæve eller undgå disse.

4. Udvikling af tolerans. (Der skal mere og mere til for at opnå en rus).

5. Dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug.

6. Vedblivende brug trods erkendte skadevirkninger.

Publikationen er online på Sundhedsstyrelsen

Nej, jeg er personligt ikke misbruger, og jeg vil ikke tillade mig selv at falde i den grøft, selvom man har set selv de stærke knække.

EDIT: ifølge sundheds styrelsen er jeg misbruger, da jeg kan svare ja til 4, 5 og 6.

Jeg har udviklet tolerans, jeg prioriterer en pind eller en pibe højere end andre mere irrelevante ting, og jeg har erkendt at jeg skader mine lunger, men jeg fortsætter alligevel :joint:

Senest rettet af Deus. 23 apr 2010 02:46, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Og så synes jeg igen der er forskel på misbrug og afhængighed. Man kan godt være afhængig af at ryge en joint hver aften eller at drikke kaffe hver morgen eller drikke en fyraftensøl eller ryge en aftenmadssmøg osv.
Det gør ikke nødvendigvis at man er misbruger.

Jeg definerer misbrug som når man gør skade på sig selv eller andre som følge af ens indtag af stoffet. Økonomisk, fysisk, mentalt (eller socialt).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nilalph skrev:
jeg har erkendt at jeg skader mine lunger, men jeg fortsætter alligevel :joint:

Hvordan har du erkendt det? Kan du mærke skadevirkningen konkret?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Hash.. Siden jeg var 13 år..
Har dog hold lange pauser på måneder sommetider, og enda halve år, men er hurtigt faldet tilbage idet igen, eller... jeg har tit valgt det -
Da livet i skæv tilstand tit er lettere - på en måde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Citat:
En bruger sagde en gang: 'Misbrug er at bruge hashen således, at du ikke har nogen glæde af den. Og man må kunne tilføje, at dine omgivelser også skal trives'

Synes nu hvor vi prøver at definere misbrug at rygeren bag dette citat har fat i noget. Misbrug må jo unægtelig betyde at man bruger noget forkert. For eksempel når man bruger noget selvom man ikke opnår den ønskede hensigt, det må vel være at misbruge?

citatet er fra en artikel ved navn "Hashrygere er ikke kun misbrugere" som blev smidt op i stoffer i medierne for ikke så lang tid siden.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Peter Skaarup skrev:
Nilalph skrev:
jeg har erkendt at jeg skader mine lunger, men jeg fortsætter alligevel :joint:

Hvordan har du erkendt det? Kan du mærke skadevirkningen konkret?

Jeg ved at røg i lungerne kan give rygerlunger og være kræftfremkaldene. Jeg har da også kunne mærke at det er blevet lidt sværere at trække vejret, efter jeg er begyndt at ryge dagligt, og efter jeg købte min bong som ellers kun bliver brugt i weekenderne. Det er ligesom at ryge cigaretter, det svækker også lungens elasticitet (staveplade anyone?).

Så jeg ved godt at jeg ødelægger mine lunger, og andre dele af min krop som jeg ikke lige umiddelbart er klar over, men jeg fortsætter stadig med ugentlig/dagligt (det svinger) rygning af den fede.

Smoke on, smoke strong folks :joint:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
emingos skrev:
er alkohol og hash ikke stoffer mener du?

Jo det mener jeg egentlig ved ikke rigtigt hvad jeg lavede da jeg trykkede på den knap.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Misbrug er for mig når forbruget er af sådan en karakter, at det er skadeligt for individet selv, eller hvis det medfører urimeligt høje risici. Det kan være for meget i én session (binge) eller for ofte i store nok mængder til at give problemer (f.eks. hashrygning der minder om næsten konstant beruselse).

Under den definition hører så også at "lave en Maria" - altså drikke sig fra sans og samling, hvorefter man en nytårsaften er så lam at man ikke kan passe på sig selv (om det så er "hey, god ide at gå hjem fra festen i en T-shirt, mens der er frostgrader og igennem en mørk park" eller "hey, skal vi ikke råbe bøssesvin af en flok rockere").

Så en 2'er.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]