Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 03:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: København
Hey folkens

Alle folk har en fortolkning om hvornår det i orden og prøve de forskellige ting?

Jeg er 30 år og tog min første streg og hvæs af en joint da jeg var 27 år, havde haft mine ture med alkohol og mente det ikke kunne overraske mere. Jeg har dyrket alle mine rusmidler inden brug, fået hjælp her fra og har taget det stiller roligt da jeg nu er en voksen mand og har selvkontrol.

Verden drejer sig kun rundt for dem og sådan skal det os være i den alder, de har bare ingen rygrad eller viljestyrker i den alder, det resultere i man ikke gider og sætte sig ind i noget som helst.

Grunden til tråden er fordi jeg ser flere og flere i en alder af 15-20 år som har psykose, depression, paranoia, angst og dårligt selvværd og de er dårlig konfirmeret. Har fuldt med her inde og det er skræmmende så mange unge der er ude og skide, i den alder er det os et tabu og man for derfor ikke snakket med nogle da man skal opretholde en status. Har selv fuldt nogle bekende i den alder fordi jeg var nysgerrig på deres sind ville udvikle sig da de tog narko og røg fede hele tiden, idag går de altså og kæmper med nogle dæmoner og de trives slet ikke selv om de har fået masser af hjælp af kommune :(

Jeg synes man skal være omkring de 25 år, jeg begynde først og forstå mig selv om menneskerne omkring mig der.

Kom frisk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Jeg kan sagtens følge dig og deler også dine bekymring.
Helt gennerelt vil jeg mene, at man skal være myndig (18år), før man burde prøver rusmidler.
Grænsen for alkohol burde være 16 år.

Syntes det er problematisk når mindreårige, spørger om råd på dette forum.
Man burde skrive "køb en is", men de prøver det sikkert alligevel, uanset hvad vi gamle skriver..
Hvis alle tog afstand fra at rådgive mindreårige og istedet forklarede, hvorfor det er skadeligt, kan det måske hjælpe.
Nummer et, må være at passe på hinanden og de unge :)

-John Rooney.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
nogle gange fortryder jeg også lidt at jeg begyndte at tage lsd da jeg var 16/17 .. set i bakspejlet ville jeg gerne have ventet.
men tror jeg har været heldig og taget godt imod det..

mit bud ville være 20+

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
jeg tror ikke du bliver mentalt mere klar, med hensyn til alder.

generelt vil jeg mene at grænserne burde være 21 for psykedeliske stoffer, og en 18 år joints og MDMA/ketamin

men jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for at have de meninger, og det synes jeg man bør have før man ønsker at sætte grænser for andre.

Junior medlem

Var selv 16 da jeg startede, startede så også rimelig hårdt ud med at prøve julemix som noget af det første og synes selv idag det var alt for tidligt da jeg synes psykadeliske stoffer giver dig en form for andet verdensbillede når man har gjort det i et stykke tid, og det kan jeg selv mærke nu at jeg ikke var mentalt klar til da jeg nu er en af de typer der konstant tænker hvorfor vi er her og hvad meningen med livet er osv. og sådan var jeg langt fra dengang jeg nød bare livet.
Så vil ikke sætte en bestemt alder på det, men synes man skal have rimelig styr på sit liv og have et positivt sind

Medlem

Jeg er først begyndt at føle mig klar inden for det sidste år. Jeg fylder 25 til april..

Det kræver følelsen af at have styr på sit liv for at være klar synes jeg

Medlem
Brugeravatar

Hold nu op med at slynge de tilfældige aldersgrænser ud, som kun er baseret på jeres egne erfaringer. Vi er alle vidt forskellige psykiske så vel som fysiske, men selvfølgelig er jeg enig i at man skal være moden nok. Men forstå nu at dette sker på forskellige tidspunkter i vore liv. Desuden kan jeg slet ikke forstå, hvad der er problematisk ved at unge (som mig selv) søger information og råd herinde. Det jeg har lært herfra af andres erfaringer og viden har været, og vil være uvurderligt.

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
der er ikke noget problem ved at unge søger erfaringer herinde? hellere det end at "I" bare løber ud og tager en masse stoffer uden at tænke sig om. Det er bare ikke det vi fortæller i HR øjemed de fleste vil høre. og stofbrugere har det med at have en udpræget selektiv hørelse.

Det er rigtigt at folk modner forskelligt, og især psykisk, men derfor kan man SAGTENS generalisere. Der er foreksempel ingen 4 årige der bør tage en stor dosis LSD, kan vi blive enige om DÉT?

Medlem

Hold nu op med at slynge de tilfældige aldersgrænser ud, som kun er baseret på jeres egne erfaringer. Vi er alle vidt forskellige psykiske så vel som fysiske, men selvfølgelig er jeg enig i at man skal være moden nok. Men forstå nu at dette sker på forskellige tidspunkter i vore liv. Desuden kan jeg slet ikke forstå, hvad der er problematisk ved at unge (som mig selv) søger information og råd herinde. Det jeg har lært herfra af andres erfaringer og viden har været, og vil være uvurderligt.

jeg synes ikke det er problematisk er personligt glad for at unge prøver at sætte sig lidt ind i hvad det er de roder sig ud i inden de tager stoffer.
jeg ved ikke om jeg synes aldersgrænser er ville gøre nogen betydelig forskel for om folk gjorde det eller ej, hvis jeg er 16 og tager amf når det er ulovligt ville jeg nok også gøre det hvis det var lovligt og jeg bare ikke var gammel nok (er dog ikke 16 synes bare det var et godt alders eksempel)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Det her er et HR forum. Vi ved udmærket godt at folk tager stoffer uanset hvad der bliver sagt, så derfor guider vi dem bedst igennem det med gode råd og vejledning og med ikke afvisninger og moralprædiker.
Det er hårdt at se en 16-årig snakke om at tage LSD, men hvis de virkelig vil tage det, så tager de det sgu, uanset hvad folk mener er rigtigt eller ej, så hvad med bare at guide dem på bedst mulig vis igennem det?

Vi er ikke SSP'ere eller socialrådgivere, vi er medlemmer på et HR forum.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

+1
ja den er jo ikke rigtig længere end det pestilence

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det her er et HR forum. Vi ved udmærket godt at folk tager stoffer uanset hvad der bliver sagt, så derfor guider vi dem bedst igennem det med gode råd og vejledning og med ikke afvisninger og moralprædiker.
Det er hårdt at se en 16-årig snakke om at tage LSD, men hvis de virkelig vil tage det, så tager de det sgu, uanset hvad folk mener er rigtigt eller ej, så hvad med bare at guide dem på bedst mulig vis igennem det?

Vi er ikke SSP'ere eller socialrådgivere, vi er medlemmer på et HR forum.

This. Jeg var en af dem, som ville gøre det ligegyldigt hvad folk sagde.
At jeg så var heldig, i og med der var to erfarne fra denne side, som havde tid og lyst til at være der under min første tur, er jo kun noget at klappe i hænderne for. Go stil.

Jeg valgte også selv, at undersøge det i mindst seks måneder inden jeg tog det, og snakke en helvedes masse med ældre og mere erfarne folk.
Der fik jeg at vide, at jeg også skulle udvikle mig på andre områder og ikke kun fokusere på narko; fx. få en kæreste, holde styr på skolen og job, og passe mine hobbyer og deslige.
Det er også meget fedt at kende til andre emner end netop narko i socialt lag lol.
Så jeg kan kun opfordre til, at man spørger så meget som muligt, sætter sig så meget som muligt ind i sagerne, før man begiver sig ud i noget, der er så kraftigt som psykedelika netop er.
For det kan ændre dit liv til det bedre eller værre; i hvert fald skal man overveje det virkelig grundigt, inden man hopper ud i det. Og så spørg for fanden. Spørg, spørg, spørg!

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg synes godt vi kan klappe os selv paa skuldrene for den ikke formanene raadgivning vi giver unge mennesker. Pestilence har helt ret.

Hvert lille samfund skulle have en shaman der foelger alle gennem deres psychedeliske genfoedsel. Saa har vi ogsaa noget at bruge folkekirkerne til :-D

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Når man har afsluttet sin uddandelse, er de fleste relativt modne og har noget at falde tilbage på, hvis man mister kontrollen i en perieode og derved mister sit job.

Medlem

Geografisk sted: København

Det kun godt du søger råd og har en interesse for det, der er desværre alt for mange som først søger hjælp når hjernen er futtet af.
Jeg var af rent nysgerrighed interesseret i hvor aldersgrænsen skulle gå da ALLE her en MENIG om tingene ud fra deres egen erfaring, så hold selv op med at slynge ord ud da du ikke har videnskabeligt belæg.

Den menneskelige hjerne er ikke færdigudviklet før cirka 24-25-års alderen. Noget af det allersidste, der bliver udviklet er pandelappen, der står for funktioner som selvkontrol, planlægning og evnen til at se flere sider af en sag – med andre ord, funktioner der er særdeles vigtige for at fungere i samfundet. Stoffer påvirker også hjernen, og det er ikke særligt sundt, slet ikke hvis den ikke er færdigudviklet endnu.

Medlem
Brugeravatar

Det kun godt du søger råd og har en interesse for det, der er desværre alt for mange som først søger hjælp når hjernen er futtet af.
Jeg var af rent nysgerrighed interesseret i hvor aldersgrænsen skulle gå da ALLE her en MENIG om tingene ud fra deres egen erfaring, så hold selv op med at slynge ord ud da du ikke har videnskabeligt belæg.

Den menneskelige hjerne er ikke færdigudviklet før cirka 24-25-års alderen. Noget af det allersidste, der bliver udviklet er pandelappen, der står for funktioner som selvkontrol, planlægning og evnen til at se flere sider af en sag – med andre ord, funktioner der er særdeles vigtige for at fungere i samfundet. Stoffer påvirker også hjernen, og det er ikke særligt sundt, slet ikke hvis den ikke er færdigudviklet endnu.

Hvad er det for nogle ord, jeg har slynget ud, som du åbenbart ved, jeg ikke har videnskabeligt belæg for?

og de svære slipper fri.

Medlem
Brugeravatar

At sætte en aldersgrænse for hvornår man må (eller bør) tage stoffer, er ligeså dumt og ineffektivt som at sætte en aldersgrænse på en film. De unge ville være ligeglade, og måske med god grund, for det er meget individuelt hvornår man er klar til at tage de forskellige stoffer vil jeg mene. Når det så er sagt syntes jeg altid det er en dårlig ide at benytte sig af rusmidler (også alkohol) så længe man er under uddannelse, og så længe man ikke selv kan finansiere sit shit.. Hvis du altså gerne vil have noget ud af din uddannelse selvfølgelig..

Junior medlem

Jeg er også enig med at man modnes forskelligt. Jeg begyndte, at ryge tjald som 14 årig ( er 15 nu ), og jeg har hidtil ingen problemer haft med det. Det skal også siges at jeg ingen erffaringer har med psykedeliske stoffer og jeg heller ikke føler mig parat til det. Måske jeg vil overveje det efter min uddannelse.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]