Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 19:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: København
Hej Folkens

Hvornår hedder det forbrug eller misbrug?

Kunne os godt tænke mig at vide hvad jeres forbrug er og hvor ofte i gør det?

Tag 2 gram kokain med er mellemrum på 17-25 dag samt 1 gram mdma hver 2-3 måned.

Ryger os 1 joint og tag et omkring 8-10 dolol med et mellemrum på 14-21 dage.

Syndes os det er vigtig at sige for mig at jeg ingen børn har, er 29 år og arbejder som en hest 5 dage om ugen.

Håber på nogle gode input

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
det kan i mange tilfælde være meget svært at skelne mellem misbrug og forbrug. Det kommer IMO an på, om du føler at du har ting i dit liv som du lever og brænder for udover stofferne, at du ikke bare arbejder for at kunne holde fri og tage stoffer, hvis du forstår. Dit cannabis og dolol forbrug lyder ganske fornuftigt i mine ører - 1 gram MDMA hver 2-3 måned er dog alligevel en del og blandet med coken løber det alligevel op i sidste ende, det kan godt have skadelige effekter på dit kredsløb hvis du opretholder det forbrug, tommelfingerreglen siger at der helst skal være 1-2 måneder mellem enhver form for stimulansindtag. Men som jeg også nævnte ovenfor, så handler det meget om din indstilling til stofferne, hvor kraftig er din trang efter de forskellige stoffer i de situationer hvor du tager dem, føler du at de kunne undværes hvis du skulle og kan du stoppe før posen er tom? Disse faktorer er ikke entydige indikatorer på et misbrug, men de kan give én et prej om, at den måske er ved at være gal.

Personligt ryger jeg næsten hver weekend og har hvad jeg selv vil kalde et problematisk forbrug, det er dog kun blevet mindre det sidste års tid og har ikke planer om at det skal gå den anden vej på noget tidspunkt. Stimulanser tager jeg engang imellem når jeg bliver tilbudt dem og som oftest kun i festlige eller social sammenhænge. MDMA har aldrig sagt mig det helt store, så der går som regel omkring et halvt års tid imellem, med få undtagelser. Psykedeliske stoffer tager jeg når jeg føler at jeg har lyst/brug for dem, alt efter hvor kraftigt et trip har været kan jeg godt finde på at gøre det med 2 ugers mellemrum hvis ikke jeg føler mig "mættet".

Medlem

det kan i mange tilfælde være meget svært at skelne mellem misbrug og forbrug. Det kommer IMO an på, om du føler at du har ting i dit liv som du lever og brænder for udover stofferne, at du ikke bare arbejder for at kunne holde fri og tage stoffer, hvis du forstår. Dit cannabis og dolol forbrug lyder ganske fornuftigt i mine ører - 1 gram MDMA hver 2-3 måned er dog alligevel en del og blandet med coken løber det alligevel op i sidste ende, det kan godt have skadelige effekter på dit kredsløb hvis du opretholder det forbrug, tommelfingerreglen siger at der helst skal være 1-2 måneder mellem enhver form for stimulansindtag. Men som jeg også nævnte ovenfor, så handler det meget om din indstilling til stofferne, hvor kraftig er din trang efter de forskellige stoffer i de situationer hvor du tager dem, føler du at de kunne undværes hvis du skulle og kan du stoppe før posen er tom? Disse faktorer er ikke entydige indikatorer på et misbrug, men de kan give én et prej om, at den måske er ved at være gal.

Personligt ryger jeg næsten hver weekend og har hvad jeg selv vil kalde et problematisk forbrug, det er dog kun blevet mindre det sidste års tid og har ikke planer om at det skal gå den anden vej på noget tidspunkt. Stimulanser tager jeg engang imellem når jeg bliver tilbudt dem og som oftest kun i festlige eller social sammenhænge. MDMA har aldrig sagt mig det helt store, så der går som regel omkring et halvt års tid imellem, med få undtagelser. Psykedeliske stoffer tager jeg når jeg føler at jeg har lyst/brug for dem, alt efter hvor kraftigt et trip har været kan jeg godt finde på at gøre det med 2 ugers mellemrum hvis ikke jeg føler mig "mættet".

Lyder rigtig fornuftigt det med indstilingen til stoffer, har mange ting i min hverdag og livet jeg vil meget mere ind stoffer. De sidste par ture jeg har haft på MDMA har os været skuffende da magien er forsvundet, så tag dit råd og gør det 2-3 gange årligt fremover.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
"Jeg er ikke afhængig af stoffer, så jeg kan ikke se hvorfor jeg skal stoppe?"
- Så hold en måneds pause fra euforiserende stoffer.
"Du skal ikke bestemme over mig!"

Junior medlem

Jeg vil lige min holdning med i debatten.
Jeg ryger dagligt 1-2 joints med min kæreste, (skal dog sige at de er meget milde) vi ryger om aftenen og gerne i forbindelse med en fælles aktivitet. (Vi ryger kun om aftenen da vi har en lille datter og derfor laver vi dem også meget milde. Ingen tid til at bære helt blæst som forældre og uansvarligt må jeg lige tilføje)
Vi holder som regl 1-2 ugers pause hver 2 månede og i de perioder har vi ikke hverken trangen eller tankerne flyvende omkring joints.
Men giver folk ret i at det er et spørgsmål om indstillingen man skal ikke arbejde for at dække sit behov men have andet og vigtigere ting at tage sig til.

Kan dog ikke snakke med om de andre stoffer da jeg kun ryger. men som udgangspunkt gælder de samme regler for hvornår du ender med et misbrug, hold øje med tidlige tegn og pas på dig selv og din krop så kan det vidst ikke gå helt galt.

Vil lige slutte af med et tak for oprettelsen af tråden da jeg selv tumler med det samme spørgsmål og tak for svarende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
det lyder ikke helt ude i hampen i mine ører, kender dog ikke effekten og skaden ved indtagelse af dolol.

1 gram mdma burde du dog godt kunne skære ned til 250 mg, og så kun gøre det én gang hver 2. måned. det er sku det sundeste og det sjoveste :)

Medlem
Brugeravatar

Nu er jeg egentlig ikke stor fan af sundhedstyrelsen, men citere dem alligevel lige her:

Hvad er misbrug?

Misbrug vil sige et vedvarende, skadeligt brug af psykoaktive stoffer som tobak, alkohol, hash, kokain, heroin m.fl. Psykoaktive stoffer er midler, der ændrer ens sindstilstand. Skaderne kan både være fysiske (fx lungesygdomme), psykiske (dårlig hukommelse, depressioner) og sociale (fx fravær fra skole eller arbejde, krise i familien, tab af venner).

Misbrug kommer ikke fra den ene dag til den anden, men udvikles over et stykke tid, hvor personen bruger et eller flere af de psykoaktive stoffer oftere og oftere og i større og større mængder – tit til trods for pinlige situationer og andres protester.

En del misbrugere udvikler det, man kalder afhængighed. Man er afhængig af et psykoaktivt stof når 3 (eller flere) af disse tegn passer på forbrug:

*man bruger større og større mængder for at få den samme virkning
*man får det fysisk og psykisk dårligt, hvis man ikke får stoffet (abstinenssymptomer)
*man længes så meget efter stoffet, at det er svært at tænke på andet
*at det er vigtigere for en at bruge stoffet end at tage hensyn til andre og de ting, man har at gøre
*man har svært ved at styre, nedsætte, holde op med sit brug af stoffet
*man bliver ved med at bruge stoffet, selvom man har indset, at det er skadeligt for en

http://stofinfo.sst.dk/Forsiden/Hvad_er_misbrug.aspx

Medlem

Geografisk sted: hasselager
Du ved godt selv ind i om det er misbrug eller forbrug :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er misbruger. Misbruger af valium, LSD, coke, heroin, methadon, opium, rohypnol, crystal meth, morphin, mescalin, amphetamin, C vitaminer, D, vitaminer, hash, pot, hash-olie, skunk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dedikeret medlem
Brugeravatar

kunne ikke finde den, ville ellers også have postet den Rellek :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er også en genial scene :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
så snart man behøver at overveje eller spørge om det er et forbrug eller misbrug, vil jeg mene at det er et misbrug

Medlem

så snart man behøver at overveje eller spørge om det er et forbrug eller misbrug, vil jeg mene at det er et misbrug

Slet ikke efter min mening, jeg spørg bare fordi jeg gerne vil bekræftes da mine tanker og jeg ikke kan blive enig hmm...

Tak for input

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland,Danmark
Gammel tråd men vil alligevel give lyd her, om der er tale om forbrug eller misbrug er i virkeligheden ikke så svært som man skulle tro. Det er i sidste ende din egen beslutning, hvad du vælger at kalde din indtagelse af stoffer/alkohol som vel også er et stof. I din selv undersøgelse, som er en god sund ting at foretage ind imellem efter min overbevisning kræver det at du er interesseret i at finde frem til sandheden og det kan derfor ikke nytte at"glemme" noget af forbruget men i en periode nøjagtig noterer hvad du bruger af diverse midler, men ikke kun mængden har betydning den har nærmest den mindste betydning, du må også se på ting som, hvor meget tid bruger jeg på det? sætter jeg andet til side for at gøre det, sætter jeg noget til side som jeg egentlig gerne vil men bare ikke får tid til pga stof indtag? økonomi bruger jeg midler jeg reelt ikke har eller som skulle have været brugt til andet? Keder jeg mig og drejer mine tanker sig oftere og oftere om stof og virkning og planlægning af næste brug? når du har svaret på disse spørgsmål og du kan sikkert selv finde flere, så er det nemt at se om det er et problem, der skal handles på, eller om det hviler i sig selv, uden at skabe store konflikter eller skuffelser.

Medlem

Nizzel66 skrev:
Gammel tråd men vil alligevel give lyd her, om der er tale om forbrug eller misbrug er i virkeligheden ikke så svært som man skulle tro. Det er i sidste ende din egen beslutning, hvad du vælger at kalde din indtagelse af stoffer/alkohol som vel også er et stof. I din selv undersøgelse, som er en god sund ting at foretage ind imellem efter min overbevisning kræver det at du er interesseret i at finde frem til sandheden og det kan derfor ikke nytte at"glemme" noget af forbruget men i en periode nøjagtig noterer hvad du bruger af diverse midler, men ikke kun mængden har betydning den har nærmest den mindste betydning, du må også se på ting som, hvor meget tid bruger jeg på det? sætter jeg andet til side for at gøre det, sætter jeg noget til side som jeg egentlig gerne vil men bare ikke får tid til pga stof indtag? økonomi bruger jeg midler jeg reelt ikke har eller som skulle have været brugt til andet? Keder jeg mig og drejer mine tanker sig oftere og oftere om stof og virkning og planlægning af næste brug? når du har svaret på disse spørgsmål og du kan sikkert selv finde flere, så er det nemt at se om det er et problem, der skal handles på, eller om det hviler i sig selv, uden at skabe store konflikter eller skuffelser.

Nu der gået lidt tid siden sidst og kunne ikke ikke sige det bedre selv. Rigtig godt beskrevet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]