Swedenborgs fly skrev:
Opfatter egentlig også HPPD som en generel perceptionsforandring- Synes alle mine sanser har forandret sig radikalt siden jeg begyndte at trippe - hører meget klarere, føler tingene mere ekstremt og min visualiseringssans eller fantasi eller hvad, man vil kalde det, opfatter alting helt symbolsk - hvis jeg for eksempel hører en sige at noget "omgærer et eller andet", så ser jeg et begreb, der er adskilt af markskel og hegnspæle - sproget er med andre ord blevet ladet med essens for mig. Synet er ikke forbavsende det, der har ændret sig mest - oplever i høj grad tingene som 2D-aftegninger i synsfeltet og dybden som en abstraktion, jeg bare læser ind i det for at kunne navigere. Alting er desuden blevet "pixeleret" og opdelt i bittesmå farvede punkter, ligesom skygger og konturer ændrer sig, når jeg kigger på dem, og figurer og billeder hele tiden optræder på overflader, hvis jeg ikke fokuserer omhyggeligt på formen. Det eneste problem dette giver er egentlig, når jeg kigger på elektriske skærme, hvor jeg nærmere ser på lyset fra dem et stykke uden for overfladen end på selve billedet. Det gør det tit vanskeligt at skelne konturerne på TV eller computer, men de er alligevel så unaturlige, at det ikke gør noget. Med fare for at lyde som realist tror jeg altså, at dette er en mere åben og oprindelig måde at sanse på. Selvfølgelig skal det udsondres som "Disorder", fordi den fraviger den enorme synsdominans og -beherskelse, det "civiliserede" menneske har opøvet gennem århundreder.
Det var vist min mening om den sag, jeps.
Jeg tror at meget af det vi opfatter som Hppd i virkeligheden er en følge af at blive bevidst om vores syn, - eller hvordan det er bygget op. Når man tripper bliver man jo mere bevidst om sine sanser, og dermed begynder man også at undersøge hvordan synet fungerer. Hvis man ikke undersøgte sit syn før man begyndte at trippe, vil man selvfølgelig føle at synet "har ændret sig", men det er i virkeligheden perseptionen der har ændret sig. F.eks. det med at se på lyset der stråler ud fra fjernsynskærmen istedet for at fokucerer på billedet, er jo blot et spørgsmål om at stille skarpt på luften mellem en selv og skærmen. Hvis man har hppd vil der ofte begynde at pulserer mønstre eller "energier" i denne luft, fordi der ikke er noget fast som hjernen kan danne billede af.
Da jeg var barn (og før jeg tog noget psykedelisk) kunne jeg godt lide at leje med mit syn ved at fokuserer på luften istedet for på genstandende. Dengang oplevede jeg også at der kunne være lysende prikker/energier i luften. Dog var der ikke egentlig mønsterdannelse, som jeg kan opleve nu.
Hilsen Fanny