Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 19:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: HPPD
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Der findes ikke noget entydigt svar på hvordan man får HPPD så i princippet kan du godt ende med at få denne lidelse. MEN det skal understreges at det altså er et fåtal, der ender med HPPD. Som du kan læse i denne tråd og den beslægtede i svampeforummet, der linkes til længere oppe, oplever mange en ændring af perceptionen i tiden efter at have taget psykedelika. Det har i støstedelen af tilfældende ikke noget med HPPD at gøre, men det er vigtigt at indstille sig på at ens syn på både fysisk og metafysisk verden kan ændre sig efter et trip. :)

Junior medlem

Jeg oplever til tider HPPD - eller det tror jeg ihvert fald at det er.

Forleden kiggede jeg på et træ ud igennem mit vindue på værelset, og så begyndte jeg at kunne se skelethoveder osv. forme sig.

Jeg oplever det også tit hvis jeg ser på trægulve (med en masse bølger og tilfældige streger i) at jeg kan få det hele til at ligne flotte billeder af mennesker, uhyrer og andre ting.

Det er ikke noget som går mig på - da jeg tit finder det fascinerende. Hvis jeg sidder med papir i hånden kan jeg endda tegne nogle ret flotte tegninger af det jeg kan se.

Og det i fleste nævner mht. hvide vægge tror jeg altså stort set alle mennesker oplever.

Det skal lige siges at jeg ofte kan føle mig angst, da jeg har oplevet panik angst nogle gange i forbindelse med stoffer - dog har jeg holdt mig fra stoffer i snart et års tid, da de bogstavelig talt skræmte livet af mig fra den ene dag til den anden, men det er jeg sikkert ikke den eneste som har oplevet.

Tror den angst til tider kan forværre mit HPPD (hvis det altså er det jeg ofte oplever).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Vil bestemt mene jeg har fået en mild grad af HPPD lige nu når jeg sidder og kigger på den hvide væg skærmen ser jeg flotte mønstre i Denne farve Det altid den farve, synes det yderst besynderligt skal siges det ikke genere mig det mindste men det er der altid, selvom jeg bare lige hurtigt kigger på vægen og væk igen kræver ingen fokusion eller lign. Mit er klart kommet efter et par svampe trips har haft omkring 10 i alt og omkring 7 syretrips og af en eller anden grund er jeg overbevist om det er svampene der står bag da det er de mønstre som bliver ved at hjemsøge mig :).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Akat0tora, lyder "spændende" med skelethoveder, men kunne du ikke forestille dig noget lidt rarere? :)

- Jeg har en ide om hvordan en HPPD af dén orden virker (hæng mig nu ikke op på det!):
1. Først er der de mønstre/farver som HPPD fremkalder, altså på godt eller ondt en slags forstyrrelse af synet som beskrevet i tråden.
2. Dernæst, hvis man ser på et andet mønster/overflade/gitterværk - altså lægger møntrene oven i hinanden - vil de interpolere og skabe nye ofte ret kaotiske men stadig nogenlunde matematiske mønstre. Under et trip er vores fantasi på jagt, så vi kan forestille os alt muligt i disse kaosmønstre, og det er netop denne evne du bibeholder UDEN at være på stoffer. Sikken gave - hvis du kan forestille dig noget godt :)

Gode emner at stirre på: Træværk, møbeltekstur, persiske tæpper, fliser/marmor med subtile mønstre, arkitektur med intelligens.
Det er som "at knække koden" når ting står lysende frem og hvis man evner teknikken uden stoffer. Må være ren hollywood 8)

Medlem
Brugeravatar

FlæmMing skrev:
Jeg vil da også mene jeg render rundt med lidt halv HPPD: Små runde prikker overalt.

jeg tror det du omtaler er floater.

jeg har det selv, og når jeg f.eks. kigger op på himlen er der en god håndfuld prikker der flyver rundt i bløde buer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Floater

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
HPPD er sgu ikke altid sjovt - det kan være fandens irriterende hvis man er lidt for træt - bliver hurtigt meget stressende for hovedet IMO.
Når ens stål hylder, persienner og andet der danner "tremmer" går amok og blinker for hårdt... Lige der, der hader jeg min HPPD - men ellers er den der bare... De små visuals der er der hele tiden, har efterhånden været der i så mange år nu, at de er blevet kedelige at se på og er lige så stille fadet i baggrunden...... Hader også når ting skifter størrelse, heldigvis er det sjældent det sker.

HPPD er IMO noget fucked up pis, som man ikke skal prise sig lykkelig for at have, nok er det meget skægt at have visuals uden at være påvirket - men det er som om at den konstante tilstand, gør at jeg skal op i nogle ret heftige doser psykedelikas, før jeg synes det er fantastisk, det første der alligevel sker er bare at HPPD'en nærmest bliver forstærket og hvis man så ikke har taget nok, så sker der ikke andet end det. Ret nederen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Har haft HPPD i virkelig slem grad en kort periode men det er heldigvis gået væk!
Alle lyse vægge/farver var slørede og skiftede farve hele tiden og blev nærmest benzinfarvet, i ved hvordan benzin ser ud når det løber hen ad vejen i solskinsvejr.
Jeg prøvede hele tiden at ignorere det og tænke at det var nok normalt, men når jeg tænker tilbage på det, så var det virkelig utrolig jeg ikke selv kunne se at det IKKE var normalt.

Husker specielt en dag inde ved lægen da jeg skulle checkes inden kørekort skulle erhverves. Lægens rum var helt hvidt med hvide vægge, og jeg husker at hele rummet nærmest skiftede farve men prøvede bare at ignorere det og koncentrere mig om at snakke med lægen. Jeg blev da godkendt til kørekort.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vårhus
Opfatter egentlig også HPPD som en generel perceptionsforandring- Synes alle mine sanser har forandret sig radikalt siden jeg begyndte at trippe - hører meget klarere, føler tingene mere ekstremt og min visualiseringssans eller fantasi eller hvad, man vil kalde det, opfatter alting helt symbolsk - hvis jeg for eksempel hører en sige at noget "omgærer et eller andet", så ser jeg et begreb, der er adskilt af markskel og hegnspæle - sproget er med andre ord blevet ladet med essens for mig. Synet er ikke forbavsende det, der har ændret sig mest - oplever i høj grad tingene som 2D-aftegninger i synsfeltet og dybden som en abstraktion, jeg bare læser ind i det for at kunne navigere. Alting er desuden blevet "pixeleret" og opdelt i bittesmå farvede punkter, ligesom skygger og konturer ændrer sig, når jeg kigger på dem, og figurer og billeder hele tiden optræder på overflader, hvis jeg ikke fokuserer omhyggeligt på formen. Det eneste problem dette giver er egentlig, når jeg kigger på elektriske skærme, hvor jeg nærmere ser på lyset fra dem et stykke uden for overfladen end på selve billedet. Det gør det tit vanskeligt at skelne konturerne på TV eller computer, men de er alligevel så unaturlige, at det ikke gør noget. Med fare for at lyde som realist tror jeg altså, at dette er en mere åben og oprindelig måde at sanse på. Selvfølgelig skal det udsondres som "Disorder", fordi den fraviger den enorme synsdominans og -beherskelse, det "civiliserede" menneske har opøvet gennem århundreder.
Det var vist min mening om den sag, jeps.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
men er det ikke neder ikke at kunne se på en computer og fjernsyn ordenligt? det er der hvad man vil kalde en svækkelse af din synssans?

Senest rettet af Soma Juice 11 jun 2009 02:57, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vårhus
Jo, det kan der faktisk være noget om. Jeg røg mig skæv efter at have afleveret en eksamensopgave i går (wuhuu!), og måtte igen konstatere, at hvis jeg ryger hash bliver jeg praktisk talt nærsynet. Ting på over 20 meters afstand flyder meget ud i en farvet dis, hvis jeg er påvirket, men så er der selvfølgelig endnu en grund til at holde sig ædru. Det der med skærmen bliver også først slemt på en meters penge, ellers kan jeg fint se det. Men hvis tingene bliver slørede, fylder hovedet dem jo ud alligevel, så jeg kan gå og glane på mine mine forestillinger i stedet - det har sin charme.

Junior medlem

Jeg har også HPPD og har haft det i tre år nu...ca..
I starten var jeg meget nervøs mht til dette - mest fordi jeg ikke vidste hvad det var, samtidig med jeg var på vej ud af et misbrug der gav mig en masse angst (som jeg også har skrevet en del om for nogle år siden på dette board) .. denne cocktail gjorde det meget svært for mig..
HPPD er der stadig den dag i dag, men det har, efter jeg lærte at leve med de små provokationer, slet ikke fyldt noget i min hverdag.. eneste tidspunkt er efter drukture.. en smule..

Men HPPD varierer jo meget i styrke..

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Swedenborgs fly skrev:
Opfatter egentlig også HPPD som en generel perceptionsforandring- Synes alle mine sanser har forandret sig radikalt siden jeg begyndte at trippe - hører meget klarere, føler tingene mere ekstremt og min visualiseringssans eller fantasi eller hvad, man vil kalde det, opfatter alting helt symbolsk - hvis jeg for eksempel hører en sige at noget "omgærer et eller andet", så ser jeg et begreb, der er adskilt af markskel og hegnspæle - sproget er med andre ord blevet ladet med essens for mig. Synet er ikke forbavsende det, der har ændret sig mest - oplever i høj grad tingene som 2D-aftegninger i synsfeltet og dybden som en abstraktion, jeg bare læser ind i det for at kunne navigere. Alting er desuden blevet "pixeleret" og opdelt i bittesmå farvede punkter, ligesom skygger og konturer ændrer sig, når jeg kigger på dem, og figurer og billeder hele tiden optræder på overflader, hvis jeg ikke fokuserer omhyggeligt på formen. Det eneste problem dette giver er egentlig, når jeg kigger på elektriske skærme, hvor jeg nærmere ser på lyset fra dem et stykke uden for overfladen end på selve billedet. Det gør det tit vanskeligt at skelne konturerne på TV eller computer, men de er alligevel så unaturlige, at det ikke gør noget. Med fare for at lyde som realist tror jeg altså, at dette er en mere åben og oprindelig måde at sanse på. Selvfølgelig skal det udsondres som "Disorder", fordi den fraviger den enorme synsdominans og -beherskelse, det "civiliserede" menneske har opøvet gennem århundreder.
Det var vist min mening om den sag, jeps.

Jeg tror at meget af det vi opfatter som Hppd i virkeligheden er en følge af at blive bevidst om vores syn, - eller hvordan det er bygget op. Når man tripper bliver man jo mere bevidst om sine sanser, og dermed begynder man også at undersøge hvordan synet fungerer. Hvis man ikke undersøgte sit syn før man begyndte at trippe, vil man selvfølgelig føle at synet "har ændret sig", men det er i virkeligheden perseptionen der har ændret sig. F.eks. det med at se på lyset der stråler ud fra fjernsynskærmen istedet for at fokucerer på billedet, er jo blot et spørgsmål om at stille skarpt på luften mellem en selv og skærmen. Hvis man har hppd vil der ofte begynde at pulserer mønstre eller "energier" i denne luft, fordi der ikke er noget fast som hjernen kan danne billede af.

Da jeg var barn (og før jeg tog noget psykedelisk) kunne jeg godt lide at leje med mit syn ved at fokuserer på luften istedet for på genstandende. Dengang oplevede jeg også at der kunne være lysende prikker/energier i luften. Dog var der ikke egentlig mønsterdannelse, som jeg kan opleve nu.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
jeg vil give fanny ret.

jeg har tidligere været ramt af HPPD efter en højdosis weekend.
det er gået væk nu men hvis jeg sidder og kigger på noget, lad os bare sige et gulvtæppe. kan jeg ligesom finde det bølgene mønster, farver, og struktur i billedet som jeg aldrig havde opdaget før jeg var ramt af HPPD.

så har jeg fået fortalt at hvis man er hårdt ramr af HPPD kan det hjælpe en smule (for nogen) at gå med solbriller, og for guds skyld ikke tage flere stoffer før det er væk igen.

Site Admin
Brugeravatar

Francis Begbie skrev:
så har jeg fået fortalt at hvis man er hårdt ramr af HPPD kan det hjælpe en smule (for nogen) at gå med solbriller, og for guds skyld ikke tage flere stoffer før det er væk igen.

Altså hvis hppd skyldes en bevidstgørrelse af synet, og en ændret perception, så forsvinder det ikke bare igen. Når man lærer at slappe af med den nye perseption, forsvinder det forstyrrende dog ofte, så man "kun" ser mønsterdannelse, når man har lyst til det.
Efter en pause med psykedeliske stoffer på omtrent 9 år, havde jeg stadig mønsterdannelse når jeg slappede af og flød med energien. Derfor vil jeg ikke sige, at man skal holde sig fra psykedeliske stoffer ind til man ser normalt igen. Men man skal nok holde sig fra dem, hvis man har det ubehageligt med sit syn.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wow.. Må godt nok indrømme, at den HPPD jeg har erhvervet mig, er en del anderledes end hvad i fortæller om her i tråden. Måske er det noget helt andet jeg har fået, who knows.

Men havde for et par måneder siden en lige lovlig hård tur på 2c-b. Kunne slet ikke fokusere. Når jeg kiggede til siden, skiftede billedet først et sekund efter (nogen der har prøvet det før?), og i og med at lyden fra musikken af sig selv skruede op og ned i tempo, føltes det som om at jeg blev kastet frem og tilbage i tiden.

Nå, to the point. Når jeg sidder og fokusere på noget - f.eks. en væg - kan jeg fremkalde det her 2c-b trip igen. Og det kan blive meget intenst. Som om at alting ''danser'' rundt i rytmer, og det er meget tydeligt. Effekten forstærkes markant hvis jeg har røget hash, eller bare er træt.

Nogen der kan genkende noget af dette?

Quef

Site Admin
Brugeravatar

Det lyder som om der er elementer af trippet du stadig hænger fast i. Jeg vil tro at det værste aftager efter nogle måneder hvor du ikke tager noget. Jeg har hørt at 2-cb er speciel slem til at fremkalde hppd.
Hvis det er ubehageligt så hold dig også fra hash, for den er jo psykedelisk.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg ved ikke om det er HPPD. Men min far der har prøvet LSD 2 gange mener at dagen efter et af hans trips så hans hoved større ud og har gjort det lige siden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]