Jep, sæt dig ind i stoffet, som dex siger. Her er et godt sted at starte:
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma.shtmlHvis du sætter dig ordentligt ind i det og forklarer ham det ordentligt, og det så stadig ikke virker, så lad vær med at tage MDMA med ham igen. Hvis jeg var ham, ville jeg tænke "jaja, han siger det nu, men han giver sig til sidst - vi kommer til at trippe igen meget snart". Men hvis han får lov til at tænke det der i meget lang tid, så går det måske op for ham at det er alvor.
Efter du har forklaret ham bivirkningerne, og han så stadig ikke hører efter, så lad vær med at diskutere emnet med ham igen. Hver gang han nævner stoffet, skal du enten ignorere det eller skifte emne - det har også en stærk virkning på folk.
Hvis du selv holder en lang pause med stoffet, og han selv ved at du gør det, kan det gøre dig til et slags "forbillede" for ham på det punkt. Hvis du derimod blev ved med at tage det (især sammen med ham), så tvivler jeg på at han kan tage dine ord seriøst... og der gør du alt andet end at hjælpe ham.
Henvis ham evt. selv til dette emne eller til ovenstående link. Google er også meget flittig med sådan nogle ting

Når du har prøvet alt, så er der ikke så meget at gøre. Jeg ville simpelthen lade ham være, og så kan han få lov til at gøre det han vil. En dag vil han brænde nallerne og komme kravlende tilbage til dig.
Tit kan folk ikke lære før de har fået et spark i røven af det pågældende stof.