Julleboy skrev:
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken stoffer folk syntes er farlige..
Ved godt det vil være svært at sige..
Det er helt sikkert svært at sige og dit spørgsmål er også meget bredt. Det bedste er næsten hvis du læser op på diverse stoffer via Erowid eller psy's egen wiki, som du finder i venstreside under "Fakta om stoffer".
Det farligste er skødesløshed, uansvarlighed og uvidenhed (og herunder også ukendt potens af det stof, du har foran dig).
Tænk på et (ikke psykedelisk stof) som panodil. Er det farligt? Ja _og_ Nej. Nej, det er komplet ufarligt, hvis du følger instruktionerne på pilleglasset. Ja, panodil dræber og er medvirkende til adskillige selvmordsforsøg, leverforgiftninger og visse misbrugere bliver endog afhængige af dem og begynder at få hovedpine, hvis de _ikke_ tager stoffet. Her taler vi ren fysiske effekter.
Rusmidler har bare også den psykologiske afhængighed. Der er intet mystisk ved det som sådan: kroppen oplever en dejlig følelse og ansporer én til at gentage stofindtaget. Om du bliver hooked afhænger meget af din konkrete mentale behov og dine biologiske anlæg. Stort set alle kan afvænnes fysisk fra opioder (tænk på alle dem, der får morfin og nemt afvænnes bagefter). MEN, hvis du har behov for opiod-følelsen, så er det denne følelse, der typisk får dig til at komme tilbage til stoffet selv når du er afvænnet fysisk.
Der er ikke 100% enighed, men flertallet mener at lightergas, marzine (natskyggelignende virkning) og natskygger/datura/tropaner ikke er risikoen værd. Fysisk udgør de en ret voldsom risiko, specielt målt op mod virkningen.
Mange er nervøse overfor heroin. Der dør også folk af det, potensen er uberegnelig og der er tilfældene med fentanyl-oplblandet heroin. Mange er også bange for afhængighedspotentialet, og sikkert ikke helt uden grund. Benzodiazepiner falder også ca. i denne kategori. Nogle ville måske endda mene at benzoerne er værre end opioderne, men hvad ved jeg?
Jeg hører mange kalde amfetamin for dårligt narko. Men der er alligevel mange, der falder i. Ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om den dobbelthed

Jeg bruger det ikke umiddelbart selv (ditto med kokain) - jeg har selverkendelse nok til at vide, at det er risikabelt at give sådan én som mig mere storhedsvanvid

.
Men igen: tænk selv og læs op på de stoffer du har interesse for.